Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar 2016 - Josef Macháček chce dojel až do cíle

Vedle Karla Lopraise je naším nejúspěšnějším dakaristou Josef Macháček s pěti vyhranými Dakary na čtyřkolce. Ale málo se ví, jak bohatý sportovní život má od roku 1974 za sebou.

Začínal s motokrosem, z kterého přestoupil na enduro, startoval ve čtyřech Šestidenních i v italském šampionátu, v letech 1994 až 96 zkoušel autokros a v roce 1999 se vydal jako první Čech na čtyřkolce na Rally Dakar.

Kromě Rally Dakar, v němž uspěl v letech 2000, 2001, 2003, 2007 a 2009, vyhrál na čtyřkolce například Master Rally 2002, Rally St. Peterburg – Peking 2008, Australian Safari 2009 atd. V roce 2009 se rozhodl opustit svět čtyřkolek a začal „koketovat“ s buggy. Nejdříve se začal věnovat závodění s buggy vlastní konstrukce, kterou poté vyměnil za francouzskou MD Rally Sport Optimus, a s ní se objevil na Dakaru poprvé v roce 2014, ale do cíle nedojel.

V devíti odjetých etapách postihly Josefa Macháčka tehdy závady spíš kurióznějšího charakteru, až bychom řekli z říše nenormálních. Na vině bylo zčásti pozdní pořízení techniky a její příprava. Znovu se tak potvrdilo známé pravidlo, že na Rallye Dakar musí být příprava techniky víc než stoprocentní. Ale některé problémy nelze podchytit ani nejdůkladnější prohlídkou. Důvodem odstoupení bylo prasklé kolínko v tlakové sekci a následné zadření převodovky.

Celé dva roky (v roce 2015 nestartoval) věnoval přípravě buggy s pohonem zadních kol a se zážehovým čtyřlitrovým vidlicovým šestiválcem Nissan. Díky předepsanému restriktoru o průměru 35 milimetrů nelze dosáhnout většího výkonu. V jednu chvíli uvažoval o vidlicovém osmiválci Chevrolet o objemu 6,2 litru, ale nakonec zůstal věrný Nissanu.
Prakticky každý díl je na voze nový (elektronika, tlumiče s větším zdvihem, sedačky, hasicí systém) nebo minimálně zrepasovaný (motor, ale například nové jsou vačky i výfukové potrubí). Velkou neznámou je spotřeba. „Teprve první kilometry v soutěži ukáží, jak auto opravdu funguje. Uvidíme i jaká bude spotřeba. Nádrž máme na tři sta litrů paliva, ale reálná spotřeba se ukáže až na začátku rally. Snad nám bude nádrž na speciálku stačit,“ říká zkušený Josef Macháček.

Buggy je také vybavena dvěma rezervami, i když jak jezdec připomíná, na maratónskou etapu by byly potřeba tři. Ale díky adaptéru může prohodit přední kolo za zadní, a s tím už pak prý nějak do cíle dojede. „Kilometrů máme naježděno hodně, jen při Intecontinental rallye jsme jich najeli tři a půl tisíce. Nejde o závod v pravém slova smyslu, ale jako příprava je ideální.“

Josefu Macháčkovi ani spolujezdci Martinu Plechatému nejde ani tak o výsledek, ale hlavně dojet do cíle. Po třech nezdařených pokusech by to byl úspěch. Plechatý bude na místě spolujezdce tak trochu parťákem z nouze. Původně měl jet za Barth Racing na čtyřkolce, ale nedostal požehnání organizátorů Dakaru. Martin Plechatý má na kontě tři dakarské starty, z toho dvě na čtyřkolce právě od Josefa Macháčka.

„Jedu po třinácté, jeden rok jsem jel v roli asistence,“ prohlásil Josef Macháček, kterému v době rallye bude bezmála 59 let. „Ale raději budu tvrdit, že to je teprve po dvanácté, třináctka je nešťastné číslo,“ dodal z pověrčivosti.

Josef Macháček a Martin Plechatý chtějí postupně ještě doladit společnou navigační komunikaci, ovšem žádné větší chyby se v prologu (44.místo), který byl kvůli havárii předčasně ukončen, nedopustili. Josef Macháček popsal prolog v některých úsecích jako lehce zrádný, ovšem díky jeho zkušenostem ho nic nepřekvapilo.


JL 4.1.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar