Dakar 2009 zná svoji trasu
Nejočekávanější popis dakarské trasy za poslední léta je na světě! 9574 km ve 14 etapách s 5652 kilometry speciálek v tak rozmanitém terénu, že všechna soutěžácká srdce bijí na plný výkon už dva měsíce předem! Nic z dakarských tradic není porušeno.
Původně oznámený termín zveřejnění detailů o trase byl 20. listopadu, kdy se zřejmě dozvíme definitivní startovní listiny – 230 motocyklistů, 184 osobních vozů a 82 kamionů se 3. ledna vydá na nejvíce neprobádanou, ale s největším napětím očekávanou dakarskou trasu od Rallye Paříž – Kapské Město před 17 lety. Rozmanitost terénů, extrémní rozdíly v nadmořské výšce, možnost naplno závodit až do samotného konce, techničnost i extrémně rychlé úseky, to všechno velkou dakarskou karavanu v lednu čeká.
Úvodní tři etapy po startu v Buenos Aires zavedou účastníky na jih, směrem k Patagonii. Pojedou se po argentinských pampách, které nabídnou extrémně rychlé pisty, z nichž hned úvodní rozjezdová speciálka měří přes 370 kilometrů. Druhý den soutěžící okusí první písky a ve třetí etapě se všichni dostanou do Patagonie, v níž se terén změní, přijdou první horské pasáže a spousta kamení.
Typickými patagonskými etapami budou čtvrtá a pátá. Čeká v nich spousta kamení a změn směru, navigátoři si užijí své. Obě speciálky jsou dlouhé a tvoří drtivou část celých etap. V páté etapě už je možné očekávat první dunová pole a Andy se objeví na horizontu.
Skutečný průjezd a příjezd do chilského Valparaiso, kde bude i den volna, proběhne v sedmé etapě. Ještě předtím, než se soutěžící vydají do hor vstříc průsmyku ve výšce nad 3000 metrů, z nějž budou padat až ke břehům Pacifiku, čekají desítky kilometrů v dunových polích na úpatí And.
Den volna ve Valparaiso přijde vhod. Na Dakaru bývalo zvykem mít drakonickou etapu před dnem volna, naopak etapa po volném dnu bývá pojímána jako relativně snadná, rozjezdová. Bude to i případ Dakaru 2009, na cestě k poušti Atacama čeká soutěžící jen relativně krátký speciál.
Dramatická trilogie dalších tří etap pravděpodobně rozhodne celý závod. Komu dosud na Dakaru chyběl písek, dostane porci tří etap, v nichž si ho užije do sytosti. V letním období lze v Atacamě, nejsušší poušti světa, očekávat extrémní vedra a není jasné, jak se bude písek pod koly těžkých kamionů chovat. Stovky kilometrů dunových polí budou kombinovány s kamenitými mezipasážemi a velkou spoustou náhlých změn v charakteru terénu. Uspějí jen skuteční „univerzálové“. Ďábelská desátá etapa nabídne nejdelší a nejtěžší speciálku o délce 666 km. I třetí díl trilogie bude dramatický, byť 215 km speciálky tomu nenasvědčuje. Má být však extrémně technická a náročná pro navigátory. Po skončení speciálu začne dakarská karavana stoupat do hor, vždyť průsmyk Paso San Francisco, kterým se dostane zpět do Argentiny, leží ve výšce téměř 4700 metrů nad mořem!
Ani po druhém průjezdu And nedostanou závodníci chvíli klidu. Extrémně technická speciálka 253 km do La Rioji má náročnost umocněnou faktem, že v bivaku se nikdo nebude moci spolehnout na doprovod, ten je bude očekávat až o den později v Cordobě. Pravým důvodem je zřejmě špatná dostupnost bivaku v La Rioje, kam by se těžké doprovodné kamiony nedokázaly dostat včas.
Terény kolem Cordoby nabízejí rychlé pisty, notoricky známé z Rallye Argentina. Návrat do oblasti pamp představuje poslední etapa do Buenos Aires, kam dorazí 17. ledna.
Dakar stojí na prahu nové epochy a nikdo prozatím netuší, jak dlouhá epizoda bude. Je ovšem jasné, že jihoamerická podoba nejslavnějšího motoristického maratónu nebude jen pouhou náhražkou pro vzpomínání dakarských bardů na africké písky.
ML, 13.11.2008
Úvodní tři etapy po startu v Buenos Aires zavedou účastníky na jih, směrem k Patagonii. Pojedou se po argentinských pampách, které nabídnou extrémně rychlé pisty, z nichž hned úvodní rozjezdová speciálka měří přes 370 kilometrů. Druhý den soutěžící okusí první písky a ve třetí etapě se všichni dostanou do Patagonie, v níž se terén změní, přijdou první horské pasáže a spousta kamení.
Typickými patagonskými etapami budou čtvrtá a pátá. Čeká v nich spousta kamení a změn směru, navigátoři si užijí své. Obě speciálky jsou dlouhé a tvoří drtivou část celých etap. V páté etapě už je možné očekávat první dunová pole a Andy se objeví na horizontu.
Skutečný průjezd a příjezd do chilského Valparaiso, kde bude i den volna, proběhne v sedmé etapě. Ještě předtím, než se soutěžící vydají do hor vstříc průsmyku ve výšce nad 3000 metrů, z nějž budou padat až ke břehům Pacifiku, čekají desítky kilometrů v dunových polích na úpatí And.
Den volna ve Valparaiso přijde vhod. Na Dakaru bývalo zvykem mít drakonickou etapu před dnem volna, naopak etapa po volném dnu bývá pojímána jako relativně snadná, rozjezdová. Bude to i případ Dakaru 2009, na cestě k poušti Atacama čeká soutěžící jen relativně krátký speciál.
Dramatická trilogie dalších tří etap pravděpodobně rozhodne celý závod. Komu dosud na Dakaru chyběl písek, dostane porci tří etap, v nichž si ho užije do sytosti. V letním období lze v Atacamě, nejsušší poušti světa, očekávat extrémní vedra a není jasné, jak se bude písek pod koly těžkých kamionů chovat. Stovky kilometrů dunových polí budou kombinovány s kamenitými mezipasážemi a velkou spoustou náhlých změn v charakteru terénu. Uspějí jen skuteční „univerzálové“. Ďábelská desátá etapa nabídne nejdelší a nejtěžší speciálku o délce 666 km. I třetí díl trilogie bude dramatický, byť 215 km speciálky tomu nenasvědčuje. Má být však extrémně technická a náročná pro navigátory. Po skončení speciálu začne dakarská karavana stoupat do hor, vždyť průsmyk Paso San Francisco, kterým se dostane zpět do Argentiny, leží ve výšce téměř 4700 metrů nad mořem!
Ani po druhém průjezdu And nedostanou závodníci chvíli klidu. Extrémně technická speciálka 253 km do La Rioji má náročnost umocněnou faktem, že v bivaku se nikdo nebude moci spolehnout na doprovod, ten je bude očekávat až o den později v Cordobě. Pravým důvodem je zřejmě špatná dostupnost bivaku v La Rioje, kam by se těžké doprovodné kamiony nedokázaly dostat včas.
Terény kolem Cordoby nabízejí rychlé pisty, notoricky známé z Rallye Argentina. Návrat do oblasti pamp představuje poslední etapa do Buenos Aires, kam dorazí 17. ledna.
Dakar stojí na prahu nové epochy a nikdo prozatím netuší, jak dlouhá epizoda bude. Je ovšem jasné, že jihoamerická podoba nejslavnějšího motoristického maratónu nebude jen pouhou náhražkou pro vzpomínání dakarských bardů na africké písky.
ML, 13.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















