Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar 2009 - Životní úspěch Zapletala

Poslední etapa už nepřinesla žádné podstatné změny v pořadí, nikdo již zbytečně neriskoval, protože se už všichni těšili na dojezd v Buenos Aires. Nám udělali radost hlavně Josef Macháček, který vyhrál čtyřkolky, ale možná ještě větším úspěchem je sedmé místo dvojice Zapletal a Ouředníček.

Česká dvojice startovala na Dakaru teprve podruhé a po loňském 53. místě dojela letos na neuvěřitelném sedmém místě, což můžeme považovat za ohromný úspěch. V konkurenci továrních týmu VW, Mitsubishi a BMW X-Raid takový výsledek asi nikdo nečekal, samotného jezdce nevyjímaje.
Škoda, že v českých médiích byla tomuto úspěch dosud věnována žádná nebo jen minimální pozornost. Mnohem více bylo slyšet třeba o Lopraisovi, který se s ohromnou časovou ztrátou pohyboval až na konci první desítky v kamionech, bez sebemenšího nároku na zlepšení výsledku. Možná i proto raději odstoupil z rallye před poslední etapou pro avizovanou poruchu spojky. Devátá příčka by rozhodně nebyla pro Loprais team tím, co si představoval před startem a s jakými ambicemi šel do závodu.
Ale zpátky k životnímu úspěchu Miroslava Zapletala. „Přiznávám, že poslední dva dny mi nebylo zrovna nejlíp. Začal jsem si uvědomovat naše umístění a nemohl jsem spát. Teď po projetí cílem jsme dali naše auto do uzavřeného parkoviště a odevzdali bezpečnostní prvky, takže by se dalo říct, že pro nás Dakar 2009 skončil, a skončil velmi úspěšně. Pak nás čeká už jen oficiální vyhlašovací ceremoniál. Na ten se těšíme a chceme si ho užít. Na naše výsledky už nemá nic vliv. Je to vlastně takové předvedení se. Za celých 14 dní jsme neudělali žádnou zásadní chybu a můj navigátor Tomáš Ouředníček se stal naprostým profesionálem na kterého jsem se mohl spolehnout. Dostali jsme se až sem a to je prostě super. Co se týká trati, tak 14. etapa byla hodně, hodně rychlá. Byla spíše taková rozlučková. Pořadatelé si nechtěli zkomplikovat život nějakou náročnou tratí, aby tam nezůstalo hodně aut. Jeli jsme na rovinkách na hranici možností našeho auta. Jen se strašně prášilo. Jinak to bylo bezproblémové, snažili jsme se v podstatě dojet a nešli jsme do žádného rizika," řekl v cíli spokojený Miroslav Zapletal.
Společně s Tomášem Ouředníčkem se také stali nejlepší posádkou na Mitsubishi, neboť ze čtyř továrních posádek dokončil rallye pouze Roma na 10.místě.
Poslední etapu vyhrál symboliky de Villiers s továrním VW Race Touareg o dvě sekundy před Rusem Novickym s loňským modelem BMW X3 a 17 sekund před Polákem Holowczycem s Nissanem Navara.
Celkové prvenství tak získala pro značku VW dvojice Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz před týmovými kolegy Markem Millerem a Ralphem Pitchfordem. Úspěch vozů nakonec zkompletovali ještě Dieter Depping s Thomasem Gottschalkem na šestém místě, kteří bojovali nejen s extrémně náročnou tratí, ale také technickými problémy.
Třetí místo je životním úspěchem Robby Gordona s Hummerem (jde vlastně pouze o karosérii z Hummeru upevněnou na trubkovém rámu s motorem Toyota V8), který vyhrál nejen kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou, ale také s benzinovým motorem.
Mezi smolaře patřili nakonec dva jezdci, kteří udávali tempo od prvních kilometrů – All-Atiyah a Carlos Sainz Až do páté etapy vedl All-Attiyah s BMW X3, den nato musel však s přehřívajícím se motorem objíždět duny, čímž neprojel několika kontrolami a byl vyloučen. Barvy týmu X-Raid nakonec zachraňoval Rus Novickyj a Francouz Chicherit.
Po odpadnutí Al-Attiyaha vedl až do 12. etapy etapy Carlos Sainz, poté však spadl do rokle a přenechal svoji pozici de Villliersovi.
Překvapením letošního Dakaru jen nejen výkon Miroslava Zapletala, ale také dvou jezdců, kteří dojeli před ním. Nor Ivar Erik Tollefsen a Polák Krysztof Holowczyc se v závěrečných etapách neustále zlepšovali, čímž potvrzovali konkurenceschopnost ex-továrních vozů Nissan postavených v jižní Africe a provozovaných Belgičanem De Meviusem.


Truck

Do závěrečné speciálky nastupoval Kabirov s náskokem tří sekund na Čagina, takže bylo vše otevřené. Kabirov však měl asi lepší nervy a svůj náskok zvýšil na 39 sekund. Třetí dojel v etapě Echter, což však nic nezměnilo na skutečnosti, že celková třetí příčka patři de Rooyovi s Ginafem, který dlouho držel s oběma Kamazy krok. Jak ukázal letošní Dakar prakticky nikdo jiný se nemůže ruským Kamazům rovnat, vzhledem k jejich profesionálnímu týmovému zázemí, stejně jako financím, které do týmu plynou. Podobně jako u de Rooyye. Naši jezdci jako třeba Marek Spáčil, o kterém se jako o nováčkovi hodně mluvilo s ohledem na jeho skvělé výsledky než musel vzdát, si mohou o takových podmínkách nechat jen zdát. Přesto se dokázal dlouho držet v první desítce. O úspěchu hodně toužil po letech půstu Tomáš Tomeček, ale nešťastná ztrátu z úvodu již nebylo možné dohnat, a v přemíře snahy skončila Tatra na střeše. Jako jeden z mála však dokáže vždy přiznat svoji chybu. Takže snad za rok. Přesto se na předních místech umístila jedna Tatra, právě z týmu Tomáše Tomečka a řízená Brazilcem de Azevedem, s kterým jel ve voze také náš Míra Martinec. Přestože poslední speciálku dokončili s více než hodinou ztrátou na 43.místě, tak se jim podařilo udržet šestou příčku. Ztráta byla způsobená tím, že přes sto kilometrů táhli na laně Jeane de Azeveda s jeho Mitsubishi.


Osobní automobily
1.de Villiers – von ZitzewitzVW Race Touareg 248:10.57
2.Miller – PitchfordVW Race Touareg 2+ 8.59
3.Gordon – GriderHummer+ 1:46.15
4.Tollefsen – EvansNissan Navara+ 6:04.34
5.Holowczyc – FortinNissan Navara6:37.49
6.Depping – GottschalkVW Race Touareg 2+ 8:43.29
7.Zapletal – OurednicekMitsubishi L200+ 11:03.08
8.Novitskiy – TyupenkinBMW X3+ 13:15.13
9.Chicherit – BaumelBMW X3+ 14:49.49
10.Roma – Cruz SenraMitsubishi Racing Lancer+ 17:27.46
51.Janeček – ChatkaToyota+70:46.14




Truck
1.Kabirov/BelyavMokee´vKamaz49:34.46
2.Čagin/Savosin/NikolaevKamaz+3.39
3.de Rooy/Colsoul/van MelisGimnaf+59.56
4.Mardějev/Mizyukaev/MardějevKamaz+6:46.30
5.Echter/Ruf/KleinMAN+7:19.41
6.Azevedo/Martinec/JustoTatra+9:31.18
7.Vila Roca/Torrellardona/BusomsMB+16:06.40
8.van Ginkel/Tijsterman/de RooyGinaf+16:29.47
9.Juvanteny/Criado/RomanMAN+19:53.45
10.Szaller/Pocsik/CsitariMAN+20:27.01
34.Randýsek/Nemajer/ŠiškaMAN+156:26.11



Motocykly
1.ComaKTM52:14.33
2.DespresKTM+03.00
3.FretigneYamaha+1:38:56
4.CasteuKTM+2:17.54
5.RodriguesKTM+2:22.11
18.MacekYamaha+10:20.29
42.JakešKTM+16:55.55
43.FroněkKTM+17:18.04
65.PabiškaKTM+24:33.59



Quad
1.MacháčekYamaha68:22.06
2.PatronelliCan-Am+2:34.00
3.SonikYamaha+7:42.34
4.DeltrieuPolaris+11:13.31
5.BražinaYamaha+15:59.51



JL, 19.1.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar