Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar 2009 - VW nejrychlejší, v čele BMW

Pátá etapa přinesla nejeden dramatický okamžik a docela slušně zamíchala pořadím. Největším smolařem byl určitě vedoucí Sainz, který se v dunách převrátil a dlouhé kilometry jel bez posilovače řízení. V pořadí klesl tak na třetí příčku. V kamionech se dařilo Tomečkovi, který se dostal na skvělé šesté místo.

Středeční etapa nabídla všechny možné podmínky, jaké se snad mohou na Dakaru objevit. Vedle rychlých pasáží také vysoké duny, které mnoho jezdců vidělo v životě vůbec poprvé. Právě v nich nebylo vůbec jednoduché najít nejvhodnější stopu. Posádky také musely překonat značný výškový rozdíl, od 400 až do 2300 metrů nad mořem.
Několik set kilometrů vedl Dieter Depping, ale v záběru jej předstihl o více než dvě minuty jeho týmový kolega Giniel de Villiers, rovněž s továrním vozem VW Touareg Race. Třetím v cíli byl Robby Gordon s „převlečeným“ vozem Hummer a se ztrátou něco přes čtyři minuty.
Do čela celkové klasifikace se dostal opět Nasser Al-Attiyah s BMW X3. Na nejrychlejšího de Villierse měl manko přes pět minut. První příčku také atakoval dlouho Peterhansel, ale nakonec jej zbrzdila drobná kolize a etapu dokončil jako devátý, jednu příčku právě za Sainzem. Španěl po zmíněných potížích ztratil 15.42 minuty. „Etapa pro nás začala dobře. Bohužel zhruba v polovině jsme trefili kámen, který vyřadil z činnosti posilovač řízení. Bez posilovače jsme jeli nějakých dvě stě kilometrů a v dunách museli hledat jiné cesty, což nakonec vedlo k převrácení. Mrzí mě, že jsem přidělal mechanikům hodně práce, ale šestiminutová ztráta ještě nic neznamená,“ řekl v cíli Carlos Sainz.
Tovární jezdci Mitsubishi dokončili etapu na šestém (Alphand), sedmém (Roma) a devátém (Peterhansel) místě, přičemž nejlepším v absolutním pořadí Stephane Peterhansel na čtvrtém místě. První desítku opustil domácí Terranova a je jedenáctý. Naopak o jedno místo si polepšil Zapletal, přestože do cíle přes pět set kilometrů dlouhé zkoušky dojel na 25. místě s časovým mankem přes tři hodiny.
"Toto bylo to nejtěžší, co jsem kdy zažil. Všechno šlo úžasně. Po vjezdu do koryta jsme měli defekt. Rychlá výměna, během které nás předjely 2 kamiony. Velmi pracně jsme oba kamiony opět předjeli a po vjezdu do dalšího koryta další defekt. A kamiony nás zase předjely. Navíc odešla dvojka v převodovce a na závěr ještě přes 20 km dun. Naštěstí si s nimi Mirek poradil. Bez dvojky a bez rezervy (neriskovali jsme příliš nízký tlak pneu) jsme nejméně šestkrát zapadli. Potom nám přestal fungovat hydraulický zvedák, který se ve vysunuté poloze zasekl. Uprostřed dun bezvýchodná situace. Mirkovi se po hodině podařilo zvedák odblokovat, kladivem ho vrátil do zajištěné polohy a mohli jsme pokračovat do cíle. Dnes shořela dvě auta, v dunách se váleli motorkáři, auta nemohla vyjet. Spousta vysílených bezradných závodníků, komentoval etapu Zapletalův spolujezdec Tomáš Ouředníček.


Truck

V kamionech nadále pokračuje tvrdý souboj mezi de Rooyem na voze Ginaf a ruskými jezdci Kabirovem a Čaginem na Kamazech. Pátou etapu „prolétl“ nejrychleji Kabirov s náskokem 12.19 minu před Čaginem, na kterého de Rooy ztrácel jen devět sekund. Na vynikajícím čtvrtém místě dojeli do cíle Tomeček, Morávek a Smolka, což je vyneslo na celkové šesté místo a do pozice nejlepší české posádky.
Vedoucí pozici si stále hájí de Rooy, ovšem jen s náskokem 13 sekund na Kabirova a deseti na Čagina. Čtvrtý Mardějev ztrácí již půl druhé hodiny. Dosud nejlepší z našich Marek Spáčil skončil v etapě na devátém místě, Loprais je v tuto chvíli (8.ledna 7.00 h je podle oficiálních výsledků klasifikován na 14.místě, ale ve výsledkové listině figuruje zatím jen 16 kamionů). Brazilec de Azevedo s Jaromírem Martincem se po tříhodinové ztrátě v etapě propadli na devátou příčku. Ovšem pořadatelé slibují, že nejtěžší etapy teprve přijdou, tak se nechme překvapit.
Mimo hru je již Martin Macík, stejně jako jeho rychlá asistence Ladislav Fajtl, a tak čest týmu KM Racing zachraňuje vlastně jen Josef Macháček

Moto, Quad

I přes defekt si vedoucí pozici v motocyklech udržuje Eric Coma, ale na druhou příčku se dostal již Američan Streret (+27.12) a třetí je Francouz Fretigne (+39.09). Z našich si hodně polepšil Macek, který se dostal na 34. místo. Jinak je umístění našich motocyklů spíše zklamáním, z dalších Čechů je na 114. místě Froněk, Slovák Jakeš, jedoucí za KM Racing je na 103.místě.
Stále výborný výkon, ale i lidský podává Josef Macháček. Ve čtvrté etapě zastavil u zraněného Randýska, poskytl mu první pomoc a počkal až dorazí lékaři. Pak teprve pokračoval v závodě. Tím ztratil zhruba půl hodiny, ale obavy o kamaráda byly přednější než výsledek. Přesto je celkově druhý za Španělem Gonzalesem, který vystřídal na čele Declerka, nyní na 3.místě.



Pořadí po 5. etapě
1.Al-Attiyah – ThörnerBMW X35:53.06
2.de Villiers – von Zitzewitz VW Race Touareg 2+ 2.24
3.Sainz – PérinVW Race Touareg 2+ 6.33
4.Peterhansel – CottretMitsubishi Racing Lancer+ 13.44
5.Miller – PitchfordVW Race Touareg 2+ 19.55
6.Roma – SenraMitsubishi Racing Lancer+ 24.29
7.R.Gordon – GriderHummer+ 41.48
8.Alphand – PicardMitsubishi Racing Lancer+ 42.04
9.Depping – GottschalkVW Race Touareg 2+ 1:16.40
10.Spinelli – VivoloMitsubishi Pajero Evolution+ 1:39.26



Truck
1.de RooyGinaf22:13.05
2.KabirovKamaz+0.13
3.ČaginKamaz+10.05
4.MardějevKamaz+1:30.46
5.EchterMAN+2:07.40
6.TomečekTatra+2:35.14
7.SpáčilLiaz+3:11.06
8.StaceyMAN+3:52.32
9.de AzevedoTatra+3:59.13




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar