Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar 2008 aneb Co na nás čeká (III)

Cesta Mauretánií je pro „dakaristy“ vždy zkouška ohněm – už od roku 1983. V písku se totiž může stát naprosto cokoliv. Krajina se mění každou chvílí a závodníci mohou „v pohodě“ zapomenout na navigaci – v té době už jsou doslova upečení a jsou rádi, že vůbec dýchají.

Rozdíly mezi jednotlivými posádkami se měří na hodiny a na cestě z Ataru do Nouakchottu, přes Nemu a Ayoun-El-Atrous, mají někdy i „jedničky“ pěkné bolení hlavy. Například v roce 2004 favorit kategorie motorek Cyril Després zabloudil blízko Tidjikji. Tady se asi hodinu „toulal“ až pochopil, že si na sen o vítězství ještě bude muset počkat.
Když pořadatelé připravovali trasu 30. ročníku, její mauretánskou část si užili – horko, dlouhé úseky písečných dun, moskyti. Ti, kdo už Dakar jeli, vědí, že nejvíc se nadřou řidičovy ruce a navigátorova pozornost. Což si pořadatelé vyzkoušeli na vlastní kůži – v etapách Mauretánií se ztratíte, jako nic. A přesto, že máte nejlepší satelitní mapy a přístroje, zakufrujete v ten nejnevhodnější moment. Dakarský „cirkus“ projel Mauretánií 19x a to na 87 etapách.

11. ledna: Smara - Atar
Délka celkem: 829 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 198 km
Měřený úsek: 619 km
Dojezd do Ataru: 12 km
Všichni udělají dobře, když si na tuhle etapu našetří hodně sil – hned po vstupu do Mauretánie je čeká nejdelší rychlostní zkouška z celé rallye. Brzký ranní start s dlouhým přejezdem k začátku měřeného úseku je jen drobnůstka. Uprostřed speciálky, a pak i na jejím konci, v srdci písečných dun – tohle bude boj pro každého. Asistenční vozy nesmí nocovat v bivaku v Ataru, takže by všichni měli jet – eufemisticky řečeno – opatrně.

12. ledna: Atar - Nouakchott
Délka celkem: 531 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 44 km
Měřený úsek: 450 km
Dojezd do Nouakchottu: 37 km
Trocha kamení k svačince a pak hlavní chod – písek! K hlavní části rychlostní zkoušky vede záludná cesta. Zazářit můžou všechna navigátorská esa. Ostatní riskují, že se ztratí, když zaváhají. Taková je „cena dne“.

13. ledna
Skvělé je volno

14. ledna: Nouakchott - Nouhadibou
Délka celkem: 648 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 37 km
Měřený úsek: 525 km
Dojezd do Nouhadibou: 86 km
Pojede se klasickým mauretánským terénem: z 80 % písek. Bez lopat a vyprošťovacích plechů (i když někdy nejsou plechové) ani ránu. Záležet bude na tom, jak si závodníci poradí v rychlostní zkoušce – ta může být rozhodující, pokud jde o umístění v rallye. A ještě informace - naposledy jel Dakar Nouhadibouem v roce 1994.

15. ledna: Nouhadibou - Atar
Délka celkem: 685 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 111 km
Měřený úsek: 552 km
Dojezd do Ataru: 22 km
Už podruhé v Ataru. Závodníci budou ještě jednou testovat své schopnosti kličkování velbloudí trávou. I nejlepší pískoví specialisté budou muset být hodně trpěliví. Odměna bude sladká – příjezd do konce etapy je pastvou pro oči. A nebo taky pastí pro neopatrné…

16. ledna: Atar - Tidjikja
Délka celkem: 692 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 35 km
Měřený úsek: 524 km
Dojezd do Tidjikji: 133 km
Na cestě do Tidjikji bude denní příděl písku menší než obvykle. A motorkáři si navíc užijí vzácnou chvilku pohodlí – na konci měřeného úseku budou mít bivak sami pro sebe. Ostatní vozy pojedou do Tidjikji. Na dvou kolech, nebo na čtyřech, všichni se musí snažit poškodit své vozy co nejmíň – v cíli totiž nebudou asistenční týmy.

17. ledna: Tidjikja - Kiffa
Délka celkem: 531 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 131 km
Měřený úsek: 398 km
Dojezd do Kiffy: 2 km
Dakar je pouštní rallye. Z toho vyplývá, že závodníci písek milují. Ale vždy ocení, když je trasa trochu členitá. Na poměrně nové cestě do Kiffy mohou předvést svůj talent. Některé technické úseky je totiž přinutí zpomalit.

18. ledna: Kiffa - Kiffa
Délka celkem: 515 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 25 km
Měřený úsek: 484 km
Dojezd do Kiffy: 6 km
Kiffská etapa má tvar smyčky. Chytit se do ní může každý, včetně špičky. Kromě toho, že závodníky čekají poslední duny letošní rallye, a výstup přes známou Négu, je čeká hodně dlouhých offroad úseků – místní terén neznají ani dakarští matadoři. Minimální chyba může způsobit maximální škody.

19. ledna: Kiffa – Saint-Louis
Délka celkem: 757 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 326 km
Měřený úsek: 301 km
Dojezd do Saint-Louis: 130 km
Na konci dne budou mít závodníci „v rukách“ (ale vlastně v celém těle) téměř 800 km. Na osmé, a poslední, mauretánské „erzetě“ pojedou zase v písku, který budou střídat různě členité úseky. Jen nejstarší účastníci Rallye Dakar poznají, že už jsou v cíli v Saint-Louis – naposledy tudy totiž rallye projela v roce 1997.


Senegal – Konečně v cíli
Senegal a Dakar. Hlavní město je symbolem rallye. I proto je nejtěžší automobilová soutěž světa po Dakaru pojmenována. Příjezd do cíle je vždy velká sláva, kterou si užívají všichni dakarští – závodníci i místní. Ačkoli je Dakar ideální „konečnou“ tři týdny trvajícího nezapomenutelného dobrodružství, dostat se až sem není jednoduché, jak by se mohlo po tolika odjetých kilometrech zdát. Všichni si pamatujete, jak motorkář Marc Coma, už vlastně jasný vítěz posledního ročníku, havaroval na prvních senegalských kilometrech.Nepřekonatelných 27 „konečných“ v Senegalu při celkovém součtu 80 etap.

20. ledna: Saint-Louis - Dakar
Délka celkem: 304 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 239 km
Měřený úsek: 23 km
Dojezd do Saint-Louis: 42 km

Cokoli se stalo od chvíle, kdy byla rallye odstartována – ať už dobrého nebo zlého, jedno je jisté: tady končí. Na dlouhém přejezdu do Dakaru si závodníci a všichni ostatní vychutnávají senegalské „uvítací výbory“. Veškeré emoce se teď soustředí na poslední závod kolem Růžového jezera a na předávání cen.

Jan Říha, Český rozhlas – Radiožurnál, 29.12.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar