Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar - to není jen VW a Mitsubishi

Ačkoliv největší pozornost na sebe při Dakaru poutají tovární týmy VW a Mitsubishi, tak se na startu objevuje i mnoho dalších zajímavých jmen, které se mohou při troše štěstí dostat se minimálně mezi Top Ten.

Už 25. start oslaví zkušený francouzský tým Dessoude, jenž léta sází na značku Nissan. „V prvních letech Dakaru jsme si zdaleka nemysleli, že bychom se dočkali pětadvaceti startů. Za tu dobu jsme získali hodně úspěchů, a tak nevidíme důvod, proč bychom toho měli nechat. Vášeň pro tento sport a vůle neustále se zlepšovat, žene tým dopředu“, tvrdí André Dessoude. Do soutěže vysílá celkem sedm vozidel v obou kategoriích. Se speciály Proto Dessoude 05 v kategorii T1 pojedou dvě posádky: Yvan Muller – René Metge (na snímku) a Miguel Barbosa – Miguel Ramalho. Zatímco Muller patří mezi nejlepší jezdce cestovních vozů a Dakarem si zpestří zimní pausu, Portugalec si speciál vyzkoušel už v domácím šampionátu. Vůz postavený na bázi pikapu pohání vidlicový čtyřlitrový šestiválec o výkonu 285 k při 5000/min a točivém momentu 470 N.m při 3250/min. Cílem obou jezdců je pokud možno držet krok se špičkou. Se starším speciálem N03 pojede ještě Lavieille. „Naopak v T2 můžeme s Pathfinderem bojovat o první místo. Už nejednou vůz prokázal jaký potenciál v sobě skrývá vidlicový šestiválec 3.5 – 240 k, 340 N.m. Kromě Paula Belmonda a zkušeného Jean Pierra Struga jej budou řídit i dvě ženy – Carole Montillet s Melanii Suchet (na snímku) a Madalena Antas s Patrickem Antoniollim.

Lohrová jede s Mercedesem
Francouzky však nejsou jediné ženy ve startovním poli, například kromě Němky Kleinschmidtové zkusí štěstí podruhé také Ellen Lohrová, která se až do roku 2002 věnovala okruhovým závodům cestovních vozů včetně DTM a vyzkoušela si také trucky. Pak si zkusila párkrát cross-country a v roce 2005 se vydala poprvé na Dakar. „Dakar mě vždy fascinoval. V tomto závodě rozhoduje zkušenost a vytrvalost. S více než dvacetiletými zkušenostmi myslím, že mám z každého něco. Jízda po nezpevněných cestách mě učarovala od první chvíle. Náš cíl je jasný, dvakrát přejet přes rampu – v Lisabonu a v Dakaru“. Vloni odpadla na následky nezaviněné havárie tři dny před koncem. „Pořádný servis je na Dakaru minimálně padesát procent úspěchu“, tvrdí Němka, a proto jí bude doprovázet rychlá asistence v podobě Unimogu U 400, s nímž pojede slovinská posádka Slavko a Darko. Jejich úkolem je být v případě problémů co nejdříve na místě. Také další servisní vozy pocházejí z koncernu DCH – Actros 6x6 a Viano 4Matic. Společně s ní usedne do speciálu profesionální navigátorka Antonia de Roissard. Ve svých 32 letech jede Dakar už po několikáté, naposledy vloni s Henrardem v Race Touaregu. Její bohaté zkušenosti z maratónského sportu jsou k nezaplacení.
Prototyp Mercedes Benz ML 350 II pohání benzinový vidlicový šestiválec s výkonem 280 k při 6000/min a 350 N.m při 5300/min, přičemž točivý moment je k využití od 1500 do 3500/min. Skelet tvoří rám z ocelových trubek o délce 200 metrů. Na rám je pak osazena lehká karoserie z vyztužených kevlarových vláken.

Gordon: Chci být první Američan
Se zdánlivě nejmohutnějším automobilem by chtěl zvítězit, jako první Američan v historii, Robby Gordon. Rozhodně není žádným mužem slova, ale mužem činu. Zatímco jeho kolegové z NASCAR serie se už v lednu připravují na novou sezonu, která jim začíná v únoru, podstupuje Gordon opět africké dobrodružství. Pouštní závody rozhodně pro něho nejsou žádnou neznámou, mj. dvakrát například vyhrál kalifornský závod Baja 1000.
Ačkoliv si mohou mnozí myslet, že jede s Hummerem H1, opak je pravdou. S americkou legendou má společnou pouze karosérii, pod níž si v podstatě ukrývá buggy vlastní konstrukce, jejíž zadní kola pohání šestilitrový vidlicový osmiválec. V roce 2005 absolvoval Dakar v týmu VW, přičemž vyhrál jednu africkou etapu a dokonce i vedl. Sedmý den značně poškodil zadní nápravu, kterou sice mechanici opravili, ale dále v soutěži pokračoval už jen jako rychlá asistence pro Kleinschmidtovou, aby nasbíral co nejvíce zkušeností. Jenže v následujícím roce dostal u VW příležitost jeho krajan Miller, a tak se Gordon vydal do Afriky s vlastním vozem. V polovině však musel vzdát kvůli poškozenému chladiči.

Jindřich Lasík, 2.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar