Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar - do cíle zbývají tři dny

Pouhé dvě etapy a pak už jen více než symbolická zkouška kolem Růžového jezera zbývají do konce 29. ročníku Rallye. Dakar. Ačkoliv 12. etapu vyhrály vozy VW, tak to nic nemění na situaci, že v čele jsou dvě Mitsubishi.

Alphand - Picard

Alphand - Picard

Miller - Pitchfort

Miller - Pitchfort

Masuoka - Maimon

Masuoka - Maimon

Muller - Metge

Muller - Metge

Barbosa - Ramalho

Barbosa - Ramalho

BMW X3 CC - X Raid

BMW X3 CC - X Raid

de Villiers - von Zitzewitz

de Villiers - von Zitzewitz

Etapu z Mauretánie do Mali zvládli nejlépe Carlos Sianz a jeho krajan Carlos Sousa, s modely Race Touareg. V cíli je dělily od sebe necelé čtyři minuty. Pro VW to bylo již sedmé etapové vítězství, pro Sainze pak třetí. Přesto šanci dosáhnout na stupně vítězů jsou nulové. Třetí dojel za nimi Alphand, jenž tak o nějakou minutu stáhl ztrátu na vedoucího Peterhansela. Největší smolař rallye Giniel de Villiers pokračuje sice ještě v soutěží, ale až na dvanáctém místě. Ve včerejší etapě přišel o dalších 25 minut blouděním v nepřehledném terénu, když sledoval stopy motocyklistů až dojel ke skále. Ti ji objeli, Jihoafričan se musel vracet. Miller s dalším VW musel třikrát zastavit, aby vyčistil chladič zanesený travou, přičemž jej předjeli Sainz, Sousa i Peterhansel.
Ani pro piloty s Mitsubishi nebyla etapa tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Peterhansel se jednou vydal špatným směrem, stejně jako Alphand, ale ten svoji chybu korigoval už po šesti stech metrech. Masuoka zase na startu čekal na Peterhansela, který startoval za ním, aby mu v případě problémů pomohl. Tím také přišel o celkovou pátou příčku. Nyní se očekává útok loňského vítěze Luca Alphanda na Stephane Peterhansela, jejichž více než šestiminutový rozdíl takřka nic neznamená. Ale zároveň se oba zase o kousek vzdálili Schlesserovi.
Pořadí v etapě: 1. Sainz, 2. Sousa (+3.53), 4. Alphand (+4.52), 5. Al Attiyah, +6.10), 6. Roma (+6.31), 7. Peterhansel (+8.19), 8. Holowczyc (+9.58), 9. Miller (+10.07), 10. Šmakov (+11.19)…29. Zapletal (+33.05).
Průběžné pořadí, 1. Peterhansel, 2. Alphand (Mitsubishi, + 6.29), 3. Schlesser (Buggy Ford, +1.34.02), 4. Al Attiyah (BMW, +1.58.08), 5. Miller (VW, +2.15.55), 6. Masuoka (Mitsubishi, +2.27.10), 7. Sousa (VW, +5.16.21), 8. Gordon (Buggy Hummer, +7.02.57), 8. Sainz (VW, +7.37.40), 10. Henrard (VW Buggy, + 7.51.39)

Zapletal v etapě na 29.místě!
Ve čtvrteční etapě se posádce Zapletal a Janáček podařilo s Mitsubishi Pajero vynikající 29. nejrychlejší čas, dosud nejlepší v celé etapě. Se svými dojmy se s námi podělil spolujezdec Míla Janáček, přímo z cíle včerejší etapy.
“Poté co jsme z Ayounu překročili hranici s Mali, změnil se ráz krajiny. Je zde daleko více vegetace a tak čtvrteční etapa a hlavně speciálka byla jednou velkou kličkovanou mezi vzrostlými a malými baobaby. Podklad byl písčitohlinitý, sem tam nějaký kámen. Opět se prášilo, a proto 250 km bylo celkem nebezpečných.
Etapa nebyla jednoduchá ani na navigaci, neboť mezi bujnou vegetací vede spousta vyjetých cest, a pokud správně neodhadnete kurz, kterým se na křížení vydat, můžete se ocitnout desítky kilometrů od správného směru nebo se motat v bludném kruhu dlouhé minuty a hodiny. Nám se naštěstí dařilo, i když jsem si párkrát nebyl úplně jistý. Ve většině případů jsem Mirka posílal tím správným směrem, pouze jednou jsme přejeli správný kurz. Naštěstí jsme včas přetraverzovali na správnou cestu, takže jsme moc neztratili. Vypovídá o tom i příjemné 29. místo. Mirek Zapletal odvedl kus práce, když přivezl auto do bivaku celé, protože místy bylo vidět jen na pár metrů. Pár větví se prohnalo těsně okolo auta, což odneslo přední sklo a pravé zrcátko. V těchto místech jsme raději zvolnili tempo a rychle se zamysleli nad naším prioritním cílem – dojet do Dakaru. Ve vysokých teplotách, které zde kolem poledne panují, dostává motor co proto, a tak jsme byli nuceni v hlubokém písku zvolnit i kvůli lehkému přehřívání. Nešlo o nic vážného, ale my se opravdu snažíme jet na jistotu. Pokud se teplota motoru přiblíží stovce, pouštíme topení, ventilátory naplno a zvolníme, aby teplota klesla pod 95 °C. Motor okamžitě reaguje a můžeme vesele pokračovat. Diferenciály a převodovky jsou skvělé a drží si bezproblémovou teplotu okolo sto stupňů, což je v jejich případě normál. Přejezd do Kayes jsme již jeli v poklidu a vychutnávali si mávání tisíců malých i velkých fanoušků podél silnic. Bohužel jeden z nich nás vítal kamenem, a tak máme v předním skle další pěkně velkou hvězdici. Co naplat i to patří k Africe a k Dakaru. Páteční předposlední etapa nás již zavede do Senegalu, konkrétně do města Tambacounda a nám se skoro ani nechce věřit, že za chvíli všechno skončí. Sobotní měřená etapa již končí v Dakaru a závěr bude patřit nedělní spanilé jízdě po pobřeží Pacifiku s přejezdem k nedalekému Růžovému jezeru.“

Tomeček zajel skvěle – druhý
Holanďan Stacey sice, díky svému náskoku, vsadil už na jistotu, tak přesto byl nejrychlejší v kamionech před naším Tomečkem, o necelých pět minut. Od vysněné desáté příčky dělí v tuto chvíli našeho jezdce jen 20 minut. Za van Ginkelem a Rešetnikovem dojel Aleš Loprais. Brazilec de Azvedeo dokončil poměrně krátkou etapu až šestnáctý s půl hodinovou ztrátou. Co bylo příčinou, dosud nevíme, neboť zpráva z Letka Racing Týmu ještě nedorazila. Tím zřejmě přišel o možnost zaútočit na třetí místo, neboť je v tuto chvíli pátý, když se jeho rozdíl od třetí příčky zvětšil z 20 na 40 minut.
Průběžné pořadí: 1. Stacey (MAN), 2. Mardějev (Kamaz, +2.59.36), 3. van Ginkel (Ginaf, +4.24.28), 4. A.Loprais (Tatra, +4.55.09), 5. Azevedo (+5.11.11)…11. Tomeček.

Jindřich Lasík, 19.1.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar