Dakar - Mitsubishi stále zrychluje
Pokud se nestane nic nepředvídaného, tak by si značka Mitsubishi měla dojet pro další úspěch v dakarském maratónu. Čtyři etapy před cílem jí patří dvě první příčky, přičemž třetí Schlesser ztrácí již půldruhé hodiny. A to je hodně.
Umístěním na 4. a 6. místě v desáté etapě se obě vedoucí posádky vedené Peterhanselem a Alphandem zase o něco vzdálili svým soupeřům, a už to pomalu vypadá na spanilou jízdu Mitsubishi, přestože dosud nevyhrálo ani jednu etapu. Ovšem ukazuje, že vyrovnaná jízda se někdy vyplatí víc než rychlost v jednotlivých zkouškách.
Desátou zkoušku projel nejrychleji Nasser Al-Attiyah z Kataru, který byl o půl minuty rychlejší než druhý Masuoka s Mitsubishi a o 1.49 minuty než Američan Mark Miller, jenž si na svém kolo připsal s Touaregem dosud nejlepší výsledek v letošním ročníku. Během ne příliš náročné zkoušky podal dobrý výkon a k vítězství mu moc nechybělo. X-Raid je tak v pořadí čtvrtým týmem, kterému se po VW, Schlesserovi a Gordonovi podařilo vyhrát jednu z etap. Mechanici VW Motorsport po celonoční usilovné práci vedli do chodu oba Touaregy, které musely být v předchozí etapě do bivaku dotaženy. Carlos Sainz dojel šestý a Giniel de Villiers, až do deváté etapy vedoucí muž, skončil čtrnáctý, když do etapy odstartoval se zpožděním 22 minut, způsobených opravou vozu. Bez této časové ztráty by obsadil zhruba třetí místo.
Pořadí v etapě: 1. Al-Attiyah, 2. Masuoka (+00.28), 3. Miller (+1.49), 4. Peterhansel (+2.08), 5. Sainz (+2.48), 6. Alphand (+4.14), 7. Schlesser (+7.26), 8. Roma (+8.29), 9. Kleinschmidová (+18.25), 10. Šmakov (+19.35).
V desáté etapě dojeli Zapletal s Janáčkem opět na výborném 31.místě v konkurenci necelých devadesáti zbylých posádek. „Desátá 366 km dlouhá speciálka Nema - Nema byla jednoduššího ražení, i když na Dakaru není téměř nic jednoduché a David Castera (šéf trati) ji stavěl tak, že nedal posádkám opět ani metr zadarmo. Takže i když byl speciál relativně kratší, jel se téměř celou dobu v písku. Místy v měkčím, místy v tvrdším, ale stále to byl nepříjemný písek. Hodně se tedy prášilo a předjíždění bylo nepříjemné, přesto jsme několik soutěžích předjeli. Do cíle jsme dorazili v našem standardním tempu, pokud nám to jede - na 31. místě. V absolutním pořadí se moc nezměnilo a jsme na 57. místě. Když jsem psal, že trať byla jednodušší, tak jsem měl spíše na mysli navigačně. Navíc zde nebyl ani jeden úsek obávaných dun, a tak dokončila většina posádek relativně v klidu a včas. Alespoň mají naši mechanici více klidu na údržbu a my na regeneraci těla a relaxaci mysli. Ve středu je pouze přejezd do Ayounu a závodit se začne opět až ve čtvrtek ráno,“přiblížil atmosféru Míla Janáček.
Pořadí po 10.etapách: 1. Peterhansel, 2. Alphand (oba Mitsubishi, +9.56), 3. Schlesser (Buggy Ford, + 1.30.50),4. Al Attiyah (BMW X3 CC, +2.00.13), 5. Masuoka (Mitsubishi, + 2.12.04), 6. Miller (VW, +2.14.07), 7. Sousa (VW, + 5.20.47), 8. Gordon (Buggy Hummer, + 6.52.54), 9. Henrard (Buggy VW, + 7.40.21), 10. Sainz (VW, +7.45.59)…12. de Villiers (VW, + 8.28.19)
De Azevedo druhý v kamiónech
Desátá etapa sedla výborně Brazilci de Azevedovi s Mírou Martincem, kteří dojeli do cíle na vítězným Brouwerem s Ginafem pouze se ztrátou sedmi a půl minuty, když za sebou nechali Mardějeva s Kamazem a také pátého Aleše Lopraise s další Tatrou,. Vedoucí muž Stacey vzhledem ke svému náskoku poněkud zvolnil a etapu dokončil na desátém místě. Dobře se v tomto úseku rozjel také Tomáš Tomeček a dlouhou dobu atakoval vedoucí pozici. Pak jej zbrzdily problémy s palivem (viz článek LRT týmu) a skončil desátý. Obě Tatry Letka Racing týmu jsou však nadále ve hře o slušné umístění. Brazilec má jen nepatrnou ztrátu od třetího van Ginkela, Tomeček by se ještě mohl dostat do první desítky.
Průběžné pořadí: 1. Stacey (MAN), 2. Mardějev (Kamaz, +2.50.04), 3. van Ginkel (Ginaf, +4.18.48), 4. Azevedo (Tatra, + 4.40.22), 5. Loprais (Tatra, + 4.46.39)
Macek stále skvěle, Kaštan s problémy
Po delší odmlce přinášíme opět aktuální informace, jak si vede Ivo Kaštan na motocyklu Suzuki. „ Sedmá etapa byla zkrácena kvůli písečné bouři, která rallye Dakar decimovala tři dny. Teploty se pohybují kolem 30 ºC, což je po teplotách kolem bodu mrazu v Maroku docela velký šok“, říká Ivo Kaštan, který má stále drobné technické problémy. Ve dni volna pracoval mechanik na repasi stroje celý den. Zásadní byla výměna předních tlumičů a karburátoru. Nejdelší speciální zkouška vedla místo slibovaných velkých písečných dun sice v měkkém písku, ale plném kamení a velbloudí trávy. „Nebylo to těžké spíš úmorné, posledních dvacet kilometrů jsem absolvoval po tmě. Trasa byla kamenitá, hodně velbloudí trávy. V měkkém písku byly vyjeté hluboké koleje. Protože etapa je maratonská, v cíli nečekala žádná asistence a každý si musel poradit sám. Lepil jsem prasklou zadní benzinovou nádrž, s níž jsem absolvoval téměř celou zkoušku. Kvůli nedostatku benzinu jsem jel úsporně a šetřil tak palivo. Kdyby byla etapa o pár kilometrů delší, už by mi to asi nevyšlo. Motocykl je co se týče jízdních vlastností skvělý, připadá mi, že si vybírám smůlu za všechny Dakary.“
Když už si všichni kolem Kaštana mysleli, že je smůla definitivně zažehnána , přišla další rána osudu. V desáté etapě měl štěstí v neštěstí. „Byla to pro mě nejnepříjemnější etapa z celého Dakaru.“ Ivo při předjíždění pomalejšího jezdce v prachu přehlédl keř a upadl do něj. Do rukou se mu zapíchaly desítky malých bodlinek. Po průjezdu kontrolním bodem CP 1 se z motocyklu začalo ozývat lehké ševelení, které postupně zesilovalo. „Od CP 2 jsem musel jet volně a šetřit motor. Byl jsem nervózní, každou chvíli čekal, kdy se motocykl zastaví“ Motocykl vydržel až do bivaku kde se definitivně zastavil. „Vyměníme motor a jede se dál. Možná jsem to měl preventivně udělat, jako Jarda Katriňák, již při dni volna. Naštěstí vše dobře dopadlo a doma uvidíme, kde je slabé místo.“
Po desáté etapě se na čele prakticky nic nezměnilo, v čele je stále trojice Coma, Despres (+54.43) a Casteu (+1.15.12)…11. Katriňák, 18. Macek, 50. Pabiška, 59. Kaštan, 72. Macháček.
Jindřich Lasík, 17.1.2007
Desátou zkoušku projel nejrychleji Nasser Al-Attiyah z Kataru, který byl o půl minuty rychlejší než druhý Masuoka s Mitsubishi a o 1.49 minuty než Američan Mark Miller, jenž si na svém kolo připsal s Touaregem dosud nejlepší výsledek v letošním ročníku. Během ne příliš náročné zkoušky podal dobrý výkon a k vítězství mu moc nechybělo. X-Raid je tak v pořadí čtvrtým týmem, kterému se po VW, Schlesserovi a Gordonovi podařilo vyhrát jednu z etap. Mechanici VW Motorsport po celonoční usilovné práci vedli do chodu oba Touaregy, které musely být v předchozí etapě do bivaku dotaženy. Carlos Sainz dojel šestý a Giniel de Villiers, až do deváté etapy vedoucí muž, skončil čtrnáctý, když do etapy odstartoval se zpožděním 22 minut, způsobených opravou vozu. Bez této časové ztráty by obsadil zhruba třetí místo.
Pořadí v etapě: 1. Al-Attiyah, 2. Masuoka (+00.28), 3. Miller (+1.49), 4. Peterhansel (+2.08), 5. Sainz (+2.48), 6. Alphand (+4.14), 7. Schlesser (+7.26), 8. Roma (+8.29), 9. Kleinschmidová (+18.25), 10. Šmakov (+19.35).
V desáté etapě dojeli Zapletal s Janáčkem opět na výborném 31.místě v konkurenci necelých devadesáti zbylých posádek. „Desátá 366 km dlouhá speciálka Nema - Nema byla jednoduššího ražení, i když na Dakaru není téměř nic jednoduché a David Castera (šéf trati) ji stavěl tak, že nedal posádkám opět ani metr zadarmo. Takže i když byl speciál relativně kratší, jel se téměř celou dobu v písku. Místy v měkčím, místy v tvrdším, ale stále to byl nepříjemný písek. Hodně se tedy prášilo a předjíždění bylo nepříjemné, přesto jsme několik soutěžích předjeli. Do cíle jsme dorazili v našem standardním tempu, pokud nám to jede - na 31. místě. V absolutním pořadí se moc nezměnilo a jsme na 57. místě. Když jsem psal, že trať byla jednodušší, tak jsem měl spíše na mysli navigačně. Navíc zde nebyl ani jeden úsek obávaných dun, a tak dokončila většina posádek relativně v klidu a včas. Alespoň mají naši mechanici více klidu na údržbu a my na regeneraci těla a relaxaci mysli. Ve středu je pouze přejezd do Ayounu a závodit se začne opět až ve čtvrtek ráno,“přiblížil atmosféru Míla Janáček.
Pořadí po 10.etapách: 1. Peterhansel, 2. Alphand (oba Mitsubishi, +9.56), 3. Schlesser (Buggy Ford, + 1.30.50),4. Al Attiyah (BMW X3 CC, +2.00.13), 5. Masuoka (Mitsubishi, + 2.12.04), 6. Miller (VW, +2.14.07), 7. Sousa (VW, + 5.20.47), 8. Gordon (Buggy Hummer, + 6.52.54), 9. Henrard (Buggy VW, + 7.40.21), 10. Sainz (VW, +7.45.59)…12. de Villiers (VW, + 8.28.19)
De Azevedo druhý v kamiónech
Desátá etapa sedla výborně Brazilci de Azevedovi s Mírou Martincem, kteří dojeli do cíle na vítězným Brouwerem s Ginafem pouze se ztrátou sedmi a půl minuty, když za sebou nechali Mardějeva s Kamazem a také pátého Aleše Lopraise s další Tatrou,. Vedoucí muž Stacey vzhledem ke svému náskoku poněkud zvolnil a etapu dokončil na desátém místě. Dobře se v tomto úseku rozjel také Tomáš Tomeček a dlouhou dobu atakoval vedoucí pozici. Pak jej zbrzdily problémy s palivem (viz článek LRT týmu) a skončil desátý. Obě Tatry Letka Racing týmu jsou však nadále ve hře o slušné umístění. Brazilec má jen nepatrnou ztrátu od třetího van Ginkela, Tomeček by se ještě mohl dostat do první desítky.
Průběžné pořadí: 1. Stacey (MAN), 2. Mardějev (Kamaz, +2.50.04), 3. van Ginkel (Ginaf, +4.18.48), 4. Azevedo (Tatra, + 4.40.22), 5. Loprais (Tatra, + 4.46.39)
Macek stále skvěle, Kaštan s problémy
Po delší odmlce přinášíme opět aktuální informace, jak si vede Ivo Kaštan na motocyklu Suzuki. „ Sedmá etapa byla zkrácena kvůli písečné bouři, která rallye Dakar decimovala tři dny. Teploty se pohybují kolem 30 ºC, což je po teplotách kolem bodu mrazu v Maroku docela velký šok“, říká Ivo Kaštan, který má stále drobné technické problémy. Ve dni volna pracoval mechanik na repasi stroje celý den. Zásadní byla výměna předních tlumičů a karburátoru. Nejdelší speciální zkouška vedla místo slibovaných velkých písečných dun sice v měkkém písku, ale plném kamení a velbloudí trávy. „Nebylo to těžké spíš úmorné, posledních dvacet kilometrů jsem absolvoval po tmě. Trasa byla kamenitá, hodně velbloudí trávy. V měkkém písku byly vyjeté hluboké koleje. Protože etapa je maratonská, v cíli nečekala žádná asistence a každý si musel poradit sám. Lepil jsem prasklou zadní benzinovou nádrž, s níž jsem absolvoval téměř celou zkoušku. Kvůli nedostatku benzinu jsem jel úsporně a šetřil tak palivo. Kdyby byla etapa o pár kilometrů delší, už by mi to asi nevyšlo. Motocykl je co se týče jízdních vlastností skvělý, připadá mi, že si vybírám smůlu za všechny Dakary.“
Když už si všichni kolem Kaštana mysleli, že je smůla definitivně zažehnána , přišla další rána osudu. V desáté etapě měl štěstí v neštěstí. „Byla to pro mě nejnepříjemnější etapa z celého Dakaru.“ Ivo při předjíždění pomalejšího jezdce v prachu přehlédl keř a upadl do něj. Do rukou se mu zapíchaly desítky malých bodlinek. Po průjezdu kontrolním bodem CP 1 se z motocyklu začalo ozývat lehké ševelení, které postupně zesilovalo. „Od CP 2 jsem musel jet volně a šetřit motor. Byl jsem nervózní, každou chvíli čekal, kdy se motocykl zastaví“ Motocykl vydržel až do bivaku kde se definitivně zastavil. „Vyměníme motor a jede se dál. Možná jsem to měl preventivně udělat, jako Jarda Katriňák, již při dni volna. Naštěstí vše dobře dopadlo a doma uvidíme, kde je slabé místo.“
Po desáté etapě se na čele prakticky nic nezměnilo, v čele je stále trojice Coma, Despres (+54.43) a Casteu (+1.15.12)…11. Katriňák, 18. Macek, 50. Pabiška, 59. Kaštan, 72. Macháček.
Jindřich Lasík, 17.1.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout