Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Comeback Václava Fejfara do bugin

Do úzké špičky evropského a českého autokrosu patří už čtvrt století Václav Fejfar, vynikající závodník, konstruktér, a hlavně skvělý kamarád. K autokrosu se dostal už v osmnácti letech, když první závod jel v roce 1977 v Boskovicích.

{*5]

Až do roku 2006 jezdil buginy, pak se jeden rok věnoval offroadům a do loňské sezony jsme jej vídali za volantem špičkové Škoda Fabia. V posledních dvou tří letech nám často vyprávěl, že se vrátí do Super Buggy. A nezůstalo jen u slibů, ale comeback se stává skutečností a v lužanských dílnách nabývá reálných představ.

„Kdyby FIA nezačala omezovat divizi cestovních automobilů, až z ní nakonec vytvořila jen Evropský pohár, který se pojede v rámci čtyř závodů, tak bych asi nepřestoupil. Navíc FIA zakazovala startovat automobilů s prošlou homologací a jezdců rok od roku ubývalo, tak jsem se rozhodl,“ říká Václav Fejfar.

Těsně před naší návštěvou přivezl z Holandska profesionálně postavený rám od specializované firmy Peters, navíc homologovaný. Nemusel tedy dlouze nic vymýšlet, i když už dnes ví, co je třeba změnit a upravit. K tomu dovezl ještě hromadu dílů, včetně špičkových tlumičů. „Motor, přeplňovaný Ford objemu 2,3 ladí opět pan Mike Callaghan, s nímž spolupracuji řadu let. Když se dozvěděl, že pojedu buginy, rozzářil se, i když dobře ví, že jeho synovi přibude další soupeř,“ vysvětluje Václav Fejfar.

Termínový kalendář evropského i českého autokrosu se každou chvíli mění a je otázkou, zda se koncem června začne vůbec v Bausce. Pokud by se kvůli pandemii nemohli účastnit jezdci ze všech států, kteří pravidelně startují v Evropě, tak není nic jisté.

V každém případě se Václav Fejfar bude snažit postavit buggy právě k prvnímu závodu, přestože je termín hodně šibeniční. „Když řeknu pravdu, tak mě nic netlačí. Nad Evropou visí otazník, doma se snad něco odjede, a letos chci auto hlavně odzkoušet, abych věděl, jak jej vylepšit pro rok 2022. Nemusíme ztrácet čas konstrukcí rámu, ale i tak máme hodně práce. Chladič, poloosy atd. Chtěl bych do Bausky jet už jen kvůli tomu, abych zjistil, jak budou v praxi fungovat nové předpisy, týkající se omezení poštu pneumatik od jednoho výrobce a také jak bude nové palivo, o jehož kvalitě máme pochybnosti. Ale jestli auto nestihnu dodělat a hlavně odzkoušet, tak se nic neděje. Určitě nechci nic uspěchat,“ přiznává sympatický Václav Fejfar, který oslaví 63. narozeniny.

Do roku 2001 jezdil třídu šestnáctistovek, ve které se stal dvakrát Mistrem Evropy a čtyřikrát Mistrem České republiky. V roce 2002 přestoupil do královské divize čtyřlitrů. S mechaniky postavil buginu s motorem Volkswagen o objemu dvou litrů, jehož hmotnost činila pouhopouhých 560 kg. První sezóna byla vysloveně testovací, v roce 2003 se vrátil de reprezentace. V divizi Super Buggy měl nejúspěšnější rok 2005, kdy obsadil tři čtvrtá místa – v Mistrovství Evropy, v Mistrovství Zóny Střední Evropy i v Mistrovství České republiky.
V roce 2007 se z autokrosu vytratil, aby se naplno věnoval vývoji a stavbě speciálu Škoda Fabia pro divizi Touring Autocross (D1). A pak přišly další úspěchy v podobě tří titulů Mistra Evropy (2012, 2016, 2018) a dvakrát se stal Vicemistrem Evropy (2013 a 2014). Dodnes jsou nezapomenutelné jeho souboje například s Tamasem Kaaraiem, který později zkoušel štěstí ve světovém rallycrossu.

Fabii jsme ale v dílně viděli, a tak nedalo, abychom se nezeptali na její osud. „S fabií pojede Petr Šimurda, zkušený škodovkář z rally historických automobilů i autokrosu. Mám radost, že je v dobrých rukou. Na závodech mu budou moji mechanici spolupracovat s jeho. Chtěl by jet jak Evropu, tak závody u nás.“


JL 3.5.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar