Citroën favoritem v Rallye Monte Carlo
Před zahájením sezony odvedli sedminásobní mistři světa v Poháru konstruktérů spoustu práce na přípravě vozů Citroën DS3 WRC pro jejich druhý soutěžní rok. Vítězové Rally Monte Carlo z roku 2010, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, právě zde odstartují svou novou etapu kariéry se značkou Citroën.
Začíná ve Valence (Drôme) ve středu 18. ledna a skončí v Monaku v neděli 22. ledna. Mezitím zavede posádky do regionů Ardéche, Haute-Loire, Vercors a Alpes - Maritimes. Na 430 kilometrech v 18 měřených sekcích čekají například Le Moulinon, Burzet, Saint-Bonnet-le-Froid, Saint-Jean-en-Royans a Col du Turini. Nabízí opravdovou výzvu pro piloty, nervozitu a zamotané hlavy inženýrů a samozřejmě potěšení pro diváky, v tom je Rally Monte Carlo stále klasická. Pro pětinásobné vítěze Loeba a Elenu představuje tato soutěž vzrušující možnost závodění na jedné z jejich oblíbených soutěží.
„Jsou to už tři roky, kdy jsme naposledy startovali na této soutěži. Nepochybuji o tom, že se zase dostanu do tempa, protože od konce sezony jsme se nezastavili. Ale na téhle rally si nemůžete být nikdy čímkoli jistí. Budeme mít poměrně širokou možnost volby - máme k dispozici pět druhů pneumatik - tři sliky, jedny na sníh a jedny s hroty. I když nebudou panovat zrovna zimní podmínky, máme z čeho vybírat i mezi sliky, z třech typů podle složení směsi. I to může hrát roli ve velikosti odstupů," sumarizuje Loeb.
Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen stojí před premiérovým vystoupením v barvách Citroënu na voze DS3 WRC. Fin je známý svými dobrými vstupy do sezony. Vyhrál ve Švédsku 2010 a 2011 a vyhrál i Monte Carlo v roce 2010 v Super 2000. „I když jsem rád bojoval ve Švédsku, je podle mě mnohem logičtější, že sezona začíná právě tady. Přesto je Monte Carlo soutěží, kde si nikdo není jist, ani já ne. Těším se ale na zahajovací partie, ve kterých se jezdí na hladkých pneumatikách po ledových plotnách. Ale to je jen část toho, co je na této rally zvláštní. Můj cíl je jasný - přežít víkend, resp. dojet do cíle bez nehody a získat tolik bodů do mistrovství světa, kolik bude možné."
Dvě otázky pro Mikko Hirvonena
Co jste prožil od chvíle, kdy jste se stal členem týmu Citroën?
„Byl jsem potěšen přivítáním, které pro mě připravili. Přišel jsem do týmu, který je plný lidí zapálených pro to, co dělají. Byl jsem obzvlášť ohromený striktností pracovních metod a péčí o každičký detail. I když tým je převážně francouzsky mluvící, problémy v komunikaci nemám. Cítím se tu jako doma. Strávil jsem hodně času s mnoha členy týmu při testováních, technických schůzkách apod."
Tým byl stavěn s tím, že Sébastien Loeb je v něm jedničkou. Nevadí vám to?
„Ne, spíš vidím v práci po boku Sébastiena příležitost a velikou výhodu pro mou další kariéru. Není to o tom být číslem jedna nebo dvě. Všichni vstupujeme do sezony s nulou na kontě a nové regule pro sezonu 2012 dělají závodění ještě férovější, jak pro nás jako týmové kolegy, tak i pro soupeře. Je docela přirozené, že tým očekává více od Sébastiena, vždyť je v něm už deset let a za tu dobu byl osmkrát mistrem světa! To mi trochu odlehčí od tlaku, takže budu mít více času na to, abych se úplně sžil s autem, kolektivem a poznal, jak vše funguje. V každém případě jsem vždy schopný hledat to pozitivní za každé situace s cílem dalšího zlepšování."
Dvě otázky pro Sébastiena Loeba
Byli jste zklamaní, když Monte Carlo zmizelo z kalendáře mistrovství světa.
„Pro mě to je jasné: Rally Monte Carlo musí být v mistrovství světa. Je to nejslavnější rally na světě. Mistrovství světa nemůže bez ní být! Je to také rally, na které se mi dařilo. Tratě jsou vždy takové, aby se na nich dobře pilotovalo. Pokaždé vládne bezvadná atmosféra kolem rychlostních zkoušek. A také nesmíme zapomenout na to, že to je Danielova domácí rally. Jsem si jistý, že je pro něj lepší, když bude v DS3 WRC sedět vpravo, než za volantem jako loni."
Začnete novou sezonu s dvěma novými týmovými kolegy. Jak daleko jsou vaše pracovní vztahy s Mikko Hirvonenem?
„Až dosud jsem znal Mikko Hirvonena jako soupeře, teď je hezké pracovat s ním na jedné straně. Daří se nám dobře a myslím, že máme jeden před druhým hodně respektu. Budeme muset trochu změnit naše pracovní zvyklosti a také komunikaci v angličtině, ale myslím, že to bude celkem pozitivní. Zatím máme podobné pocity z auta, alespoň tak to bylo i s mými předchozími týmovými kolegy. Mikko má hodně zkušeností a přešel k týmu s velmi rychlým autem. Jsem si jistý, že k nám přinese hodně nápadů a pomůže nám k dalšímu zlepšování."
Dvě otázky pro Xaviera Mestelan-Pinona, zástupce hlavního manažera týmu a technického ředitele
Jaké jsou hlavní technické novinky na DS3 WRC pro novou sezonu?
„Naše auto se pořád vyvíjí, někdy s opravdu malými změnami. Za povšimnutí stojí tři změny, které jsme provedli před sezonou. Jsou to - upgrade motorové části, nová spojka a změny v elektrických obvodech. Také jsme se zaměřili na spolupráci s Michelinem při nastavení aut a na dodávkách nových asfaltových pneumatik. Některé změny souvisely také s využitím bohatých zkušeností, které k nám vnesl příchod Mikko Hirvonena."
Rallye Monte Carlo má pověst obtížné rally. Je to pro vás velká výzva?
„Ano, museli jsme si z archívu vytáhnout některé informace související s touto rally, když se vrátila do kalendáře mistrovství světa. Naší první výzvou tak bylo shromáždit všechny dostupné informace k tomu, abychom se připravili po technické i týmové stránce. A k tomu výzva další - změny a různorodost počasí, které komplikují volbu pneumatik. Výběr pneumatik v závislosti na povrchu, to může být velice významný krok k dosažení ohromných časových rozdílů. Obecněji pro celou sezonu, naším cílem je zajistit pro naše piloty takové podmínky, aby se v našich autech cítili tak dobře, jak jen to bude možné. To je samozřejmost pro Sébastiena Loeba a Daniela Elenu, a stejně tak se snažíme přizpůsobit se potřebám, které budou mít Mikko a Jarmo."
„Jsou to už tři roky, kdy jsme naposledy startovali na této soutěži. Nepochybuji o tom, že se zase dostanu do tempa, protože od konce sezony jsme se nezastavili. Ale na téhle rally si nemůžete být nikdy čímkoli jistí. Budeme mít poměrně širokou možnost volby - máme k dispozici pět druhů pneumatik - tři sliky, jedny na sníh a jedny s hroty. I když nebudou panovat zrovna zimní podmínky, máme z čeho vybírat i mezi sliky, z třech typů podle složení směsi. I to může hrát roli ve velikosti odstupů," sumarizuje Loeb.
Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen stojí před premiérovým vystoupením v barvách Citroënu na voze DS3 WRC. Fin je známý svými dobrými vstupy do sezony. Vyhrál ve Švédsku 2010 a 2011 a vyhrál i Monte Carlo v roce 2010 v Super 2000. „I když jsem rád bojoval ve Švédsku, je podle mě mnohem logičtější, že sezona začíná právě tady. Přesto je Monte Carlo soutěží, kde si nikdo není jist, ani já ne. Těším se ale na zahajovací partie, ve kterých se jezdí na hladkých pneumatikách po ledových plotnách. Ale to je jen část toho, co je na této rally zvláštní. Můj cíl je jasný - přežít víkend, resp. dojet do cíle bez nehody a získat tolik bodů do mistrovství světa, kolik bude možné."
Dvě otázky pro Mikko Hirvonena
Co jste prožil od chvíle, kdy jste se stal členem týmu Citroën?
„Byl jsem potěšen přivítáním, které pro mě připravili. Přišel jsem do týmu, který je plný lidí zapálených pro to, co dělají. Byl jsem obzvlášť ohromený striktností pracovních metod a péčí o každičký detail. I když tým je převážně francouzsky mluvící, problémy v komunikaci nemám. Cítím se tu jako doma. Strávil jsem hodně času s mnoha členy týmu při testováních, technických schůzkách apod."
Tým byl stavěn s tím, že Sébastien Loeb je v něm jedničkou. Nevadí vám to?
„Ne, spíš vidím v práci po boku Sébastiena příležitost a velikou výhodu pro mou další kariéru. Není to o tom být číslem jedna nebo dvě. Všichni vstupujeme do sezony s nulou na kontě a nové regule pro sezonu 2012 dělají závodění ještě férovější, jak pro nás jako týmové kolegy, tak i pro soupeře. Je docela přirozené, že tým očekává více od Sébastiena, vždyť je v něm už deset let a za tu dobu byl osmkrát mistrem světa! To mi trochu odlehčí od tlaku, takže budu mít více času na to, abych se úplně sžil s autem, kolektivem a poznal, jak vše funguje. V každém případě jsem vždy schopný hledat to pozitivní za každé situace s cílem dalšího zlepšování."
Dvě otázky pro Sébastiena Loeba
Byli jste zklamaní, když Monte Carlo zmizelo z kalendáře mistrovství světa.
„Pro mě to je jasné: Rally Monte Carlo musí být v mistrovství světa. Je to nejslavnější rally na světě. Mistrovství světa nemůže bez ní být! Je to také rally, na které se mi dařilo. Tratě jsou vždy takové, aby se na nich dobře pilotovalo. Pokaždé vládne bezvadná atmosféra kolem rychlostních zkoušek. A také nesmíme zapomenout na to, že to je Danielova domácí rally. Jsem si jistý, že je pro něj lepší, když bude v DS3 WRC sedět vpravo, než za volantem jako loni."
Začnete novou sezonu s dvěma novými týmovými kolegy. Jak daleko jsou vaše pracovní vztahy s Mikko Hirvonenem?
„Až dosud jsem znal Mikko Hirvonena jako soupeře, teď je hezké pracovat s ním na jedné straně. Daří se nám dobře a myslím, že máme jeden před druhým hodně respektu. Budeme muset trochu změnit naše pracovní zvyklosti a také komunikaci v angličtině, ale myslím, že to bude celkem pozitivní. Zatím máme podobné pocity z auta, alespoň tak to bylo i s mými předchozími týmovými kolegy. Mikko má hodně zkušeností a přešel k týmu s velmi rychlým autem. Jsem si jistý, že k nám přinese hodně nápadů a pomůže nám k dalšímu zlepšování."
Dvě otázky pro Xaviera Mestelan-Pinona, zástupce hlavního manažera týmu a technického ředitele
Jaké jsou hlavní technické novinky na DS3 WRC pro novou sezonu?
„Naše auto se pořád vyvíjí, někdy s opravdu malými změnami. Za povšimnutí stojí tři změny, které jsme provedli před sezonou. Jsou to - upgrade motorové části, nová spojka a změny v elektrických obvodech. Také jsme se zaměřili na spolupráci s Michelinem při nastavení aut a na dodávkách nových asfaltových pneumatik. Některé změny souvisely také s využitím bohatých zkušeností, které k nám vnesl příchod Mikko Hirvonena."
Rallye Monte Carlo má pověst obtížné rally. Je to pro vás velká výzva?
„Ano, museli jsme si z archívu vytáhnout některé informace související s touto rally, když se vrátila do kalendáře mistrovství světa. Naší první výzvou tak bylo shromáždit všechny dostupné informace k tomu, abychom se připravili po technické i týmové stránce. A k tomu výzva další - změny a různorodost počasí, které komplikují volbu pneumatik. Výběr pneumatik v závislosti na povrchu, to může být velice významný krok k dosažení ohromných časových rozdílů. Obecněji pro celou sezonu, naším cílem je zajistit pro naše piloty takové podmínky, aby se v našich autech cítili tak dobře, jak jen to bude možné. To je samozřejmost pro Sébastiena Loeba a Daniela Elenu, a stejně tak se snažíme přizpůsobit se potřebám, které budou mít Mikko a Jarmo."
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











