Citroën vyhrál Pohár konstruktérů WRC
Poslední podnik mistrovství světa WRC 2008, Wales Rally GB, přinesl světový titul konstruktérů Citroënu. Letošní koruna králů navazuje na sérii stejných titulů z let 2003, 2004 a 2005. Již před touto rallye si titul, popáté v řadě, zajistili Sébastien Loeb a Daniel Elena.
Vítězství na poslední rallye roku si Loeb s Elenou zajistili až poslední den. Do poslední části soutěže vstupovali se ztrátou 7,3 s na největšího rivala Latvalu s Fordem Focus, a zdálo se, že nemají chuť riskovat a pouštět se do boje o vítězství. Spolu s třetí pozicí Sorda a Martího tento výsledek totiž stačil Citroënu na prvenství v Poháru konstruktrérů.
Ale už třetí nedělní zkouška umožnila snížit náskok na 2,2 s, načež v posledním úseku Loeb zaútočil a vyhrál. A stal se tak vůbec prvním Francouzem, který kdy na britské rallye v mistrovství světa vyhrál. S bilancí 11 vítězství v tomto roce stanovili Loeb s Elenou nový rekord během jedné sezony.
Týmový šéf Olivier Quesnel vůbec neskrýval svou radost během slavnostního vyhlášení výsledků. "Po fantastickém zážitku z titulu Séba a Daniela v Japonsku bylo neméně vzrušující sdílet stejné nadšení nyní, když Citroën získal korunu v Poháru konstruktérů," říkal očividně dojatý. Zajištění druhého titulu v těchto obtížných podmínkách dává našemu úspěchu zvláštní příchuť. Tato rallye byla opravdovým vyvrcholením sezony. Obě naše posádky byly rychlé a spolehlivé, současné dvojité zastoupení na pódiu povzneslo vlajku naší značky vysoko a pyšně. Na začátku roku jsme si vytkli za cíl double, nyní jsme ho dosáhli, což je velice uspokojivé. Nemáme nejmenší chuť usnout na vavřínech. Sezona 2009 je na dosah a po lahůdkové současnosti bude každý brzy zase v práci a odhodlán připravovat se na obhajobu našich dvou titulů.“
Na startu do posledního dne dělilo oba jezdce 7,3 sekundy. Po první sérii byl v čele Latvala, ale Loeb se dotáhl na rozdíl 1,4 s. Francouzský jezdec však předčasně odstartoval do předposledního měřeného úseku, za což byl penalizován 10 s. Latvala tak před poslední zkouškou vedl o 2,2 sekundy. Zkušeného rivala však za zády neudržel a souboj s ním prohrál o 2,7 sekundy. Konečný rozdíl v cíli se zvýšil na 12,7s, když byla Loebovi penalizace dodatečně zrušena.
Radost neskrýval pochopitelně ani Sebastien Lob, který sice vyhrál nejvíce zkoušek – osm (Latvala – 5, Sordo – 2, Ogier, Hirvonen – 1), ale do vedení se ujal až po úplně poslední zkoušce. „I když jsme vyhráli náš pátý titul už v Japonsku, Daniel a já jsme šťastní, že jsme pomohli Citroënu nasadit si znovu mistrovskou korunu. Nemůže být lepší odměna pro celý tým za fantastickou sezonu. Vítězství o tomto víkendu už je jen třešničkou na dortu. Předpisy, zejména kolem použití jednoho typu pneumatik na šotolině, udělaly z této rallye velice riskantní soutěž. Zajet takovou soutěž bez chyb a skončit před našimi soupeři, to mě moc těší," uvedl Loeb.
Že zima nemusí být jen krásná, zjistily posádky, když dorazily do pohotovostního servisu uprostřed lesů asi 150 kilometrů severně od města. Šotolinové tratě byly na mnoha místech pokryté sněhem a ledem a organizátoři již večer zrušili z bezpečnostních důvodů více než polovinu naplánovaných 123,68 kilometrů měřených úseků. Další vlna mrazu, která se dostavila během noci, vyústila ve zrušení obou průjezdů již dříve zkrácené rychlostní zkoušky Hafren. Program celého dne se tedy zredukoval na dvě identická kola o dvou rychlostních zkouškách, po kterých následovaly dva noční průjezdy krátkého diváckého testu. Celková délka první etapy se zredukovala na pouhých 49,70 kilometrů, ovšem počasí pokračovalo ve svém díle zkázy. Na exponovaných místech led zmizel, ovšem ranní slunce brzy zakryly mraky, ze kterých se sneslo na zem krupobití. Odpoledne pak spláchly tratě přívalové deště.
V první etapě se s náročnými podmínkami nejlépe vypořádal Latvala s Fordem, přestože první zkoušku vyhrál Ogier s Citroënem C4, který vedl po páté zkoušce před Ostbergem se Subaru, Loebem a Latvalou. Poté Latvala vyhrál tři úseky za sebou a dostal se do vedení před Loeba a Anderssona na Suzuki. Takové bylo také pořadí po první etapě.
„První ranní rychlostka byla hodně těžká, ale na druhé jsem si začínal věřit. Pneumatiky Pirelli fungovaly dobře na šotolině, pro kterou jsou určené, ale na sněhu a ledu bylo na nich těžké zastavit. Je škoda, že se tratě zkracovaly a rušily, protože jsou to nádherné úseky. Ale to rozhodnutí bylo správné. Na takovémto povrchu bych si představoval zimní pneumatiky a ne vzorek, na kterém jedeme,“ dodává Latvala.
Hirvonen havaroval a propadl se na 46. pozici. Přes problémy s blátem ucpaným chladičem se postupně posouval pořadím vzhůru až na 29. příčku, na které přenocuje.„Měl jsem před sebou pověstný brod kousek před cílem erzety a věděl jsem, že mě může voda hodit kousek bokem. Hodilo mě to ale dál, než jsem čekal a auto najelo až na kraj cesty a otočilo se na střechu,“ popisuje nehodu osmadvacetiletý Hirvonen.
Modré nebe a sluneční paprsky přilákaly na rychlostní zkoušky druhého dne davy diváků, pro posádky však představoval nebezpečí led, držící se po další mrazivé noci na šotolinovém povrchu. Latvala startoval do rychlostních zkoušek druhé etapy jako první. Zejména při prvním průjezdu 30 km dlouhého úseku musel rozbíjet ledovou vrstvu až na šotolinu. Jeho náskok 12,9 sekundy se zredukoval na pouhých 0,8 s. Díky vítězství v následující zkoušce se však do servisu vracel 8,9 sekundy před Loebem. Odpoledne se na zledovatělém povrchu lehce otřel o zábranu na mostě a opět nějaký čas ztratil. O vedení ale nepřišel a druhý nejrychlejší čas na poslední lesní erzetě dne mu náskok opět zvýšil.
„V podmínkách, jaké panovaly na první erzetě, jsem neměl šanci. Trať byla promrzlá a kdykoli jsem přidal plyn, začala se mi hned protáčet kola. Při brzdění před zatáčkami jsem auto vždy nasměroval ke krajnici, abych se vyhnul ledu a získal v šotolině lepší přilnavost. Jsem pod neustálým tlakem od jezdců za mnou, ale chci tu opravdu vyhrát hlavně pro tým. Máme za sebou dva drsné dny a zítřek nebude lepší,“ dodává Latvala.
Mikko Hirvonen odstartoval do druhé etapy z 29. místa. Časy mezi třemi nejlepšími ve všech ranních rychlostních zkouškách ho ve výsledku posunuly na 13. pozici, když stále vedl Latvala před Loebem, Sordem a P.Solbergem na Subaru.
O pořadí rozhodoval až nelítostný souboj během závěrečného dne, při kterém mladá vycházející hvězda Latvala podlehla zkušenému Loebovi o 12,7 sekundy. Týmový kolega Mikko Hirvonen skončili s druhým Focusem RS WRC na osmé příčce a zapsal se do historických tabulek MS. Ziskem jediného bodu si vydobyl výjimečné postavení, když jako jediný v historii bodoval ve všech soutěžích jednoho ročníku.
„Na poslední erzetě jsem už nemohl být ani o trochu rychlejší. Sám sobě jsem říkal, že buď budu první nebo druhý, ale že neskončím v lese a nebudu čekat až přijede odtah pro vrak. Jsem zklamaný, ale je to můj nejlepší výsledek v Británii a celá bitva mě posílila. Potřebuji být lepší než nejlepší, protože všichni si pamatují jen vítěze a ne toho, kdo je druhý. Dnešní tratě byly namrzlé a přilnavost se neustále měnila. Bylo těžké jet v nějakém rytmu a už na první erzetě jsem najel do náspu. Ráno jsem riskoval a chvílemi to bylo o strach,“ dodává Latvala.
Ještě dodejme, že 12. místo vybojoval motocyklový šampion Valentino Rossi s Fordem Focus, když jedno místo před ním skončil Patrick Flodin (Subaru Impreza), vítěz kategorie produkčních vozů. Třináctou příčku obsadil Andreas Aigner, který s Mitsubishi Lancer získal titul mistra světa v produkčních vozech. Česká dvojice Tarabus a Trunkrát dojela s Fiatem ´Grande Punto S2000 na pěkné 21.příčce.
Konečné pořadí
JL, 9.12.2008
Ale už třetí nedělní zkouška umožnila snížit náskok na 2,2 s, načež v posledním úseku Loeb zaútočil a vyhrál. A stal se tak vůbec prvním Francouzem, který kdy na britské rallye v mistrovství světa vyhrál. S bilancí 11 vítězství v tomto roce stanovili Loeb s Elenou nový rekord během jedné sezony.
Týmový šéf Olivier Quesnel vůbec neskrýval svou radost během slavnostního vyhlášení výsledků. "Po fantastickém zážitku z titulu Séba a Daniela v Japonsku bylo neméně vzrušující sdílet stejné nadšení nyní, když Citroën získal korunu v Poháru konstruktérů," říkal očividně dojatý. Zajištění druhého titulu v těchto obtížných podmínkách dává našemu úspěchu zvláštní příchuť. Tato rallye byla opravdovým vyvrcholením sezony. Obě naše posádky byly rychlé a spolehlivé, současné dvojité zastoupení na pódiu povzneslo vlajku naší značky vysoko a pyšně. Na začátku roku jsme si vytkli za cíl double, nyní jsme ho dosáhli, což je velice uspokojivé. Nemáme nejmenší chuť usnout na vavřínech. Sezona 2009 je na dosah a po lahůdkové současnosti bude každý brzy zase v práci a odhodlán připravovat se na obhajobu našich dvou titulů.“
Na startu do posledního dne dělilo oba jezdce 7,3 sekundy. Po první sérii byl v čele Latvala, ale Loeb se dotáhl na rozdíl 1,4 s. Francouzský jezdec však předčasně odstartoval do předposledního měřeného úseku, za což byl penalizován 10 s. Latvala tak před poslední zkouškou vedl o 2,2 sekundy. Zkušeného rivala však za zády neudržel a souboj s ním prohrál o 2,7 sekundy. Konečný rozdíl v cíli se zvýšil na 12,7s, když byla Loebovi penalizace dodatečně zrušena.
Radost neskrýval pochopitelně ani Sebastien Lob, který sice vyhrál nejvíce zkoušek – osm (Latvala – 5, Sordo – 2, Ogier, Hirvonen – 1), ale do vedení se ujal až po úplně poslední zkoušce. „I když jsme vyhráli náš pátý titul už v Japonsku, Daniel a já jsme šťastní, že jsme pomohli Citroënu nasadit si znovu mistrovskou korunu. Nemůže být lepší odměna pro celý tým za fantastickou sezonu. Vítězství o tomto víkendu už je jen třešničkou na dortu. Předpisy, zejména kolem použití jednoho typu pneumatik na šotolině, udělaly z této rallye velice riskantní soutěž. Zajet takovou soutěž bez chyb a skončit před našimi soupeři, to mě moc těší," uvedl Loeb.
Že zima nemusí být jen krásná, zjistily posádky, když dorazily do pohotovostního servisu uprostřed lesů asi 150 kilometrů severně od města. Šotolinové tratě byly na mnoha místech pokryté sněhem a ledem a organizátoři již večer zrušili z bezpečnostních důvodů více než polovinu naplánovaných 123,68 kilometrů měřených úseků. Další vlna mrazu, která se dostavila během noci, vyústila ve zrušení obou průjezdů již dříve zkrácené rychlostní zkoušky Hafren. Program celého dne se tedy zredukoval na dvě identická kola o dvou rychlostních zkouškách, po kterých následovaly dva noční průjezdy krátkého diváckého testu. Celková délka první etapy se zredukovala na pouhých 49,70 kilometrů, ovšem počasí pokračovalo ve svém díle zkázy. Na exponovaných místech led zmizel, ovšem ranní slunce brzy zakryly mraky, ze kterých se sneslo na zem krupobití. Odpoledne pak spláchly tratě přívalové deště.
V první etapě se s náročnými podmínkami nejlépe vypořádal Latvala s Fordem, přestože první zkoušku vyhrál Ogier s Citroënem C4, který vedl po páté zkoušce před Ostbergem se Subaru, Loebem a Latvalou. Poté Latvala vyhrál tři úseky za sebou a dostal se do vedení před Loeba a Anderssona na Suzuki. Takové bylo také pořadí po první etapě.
„První ranní rychlostka byla hodně těžká, ale na druhé jsem si začínal věřit. Pneumatiky Pirelli fungovaly dobře na šotolině, pro kterou jsou určené, ale na sněhu a ledu bylo na nich těžké zastavit. Je škoda, že se tratě zkracovaly a rušily, protože jsou to nádherné úseky. Ale to rozhodnutí bylo správné. Na takovémto povrchu bych si představoval zimní pneumatiky a ne vzorek, na kterém jedeme,“ dodává Latvala.
Hirvonen havaroval a propadl se na 46. pozici. Přes problémy s blátem ucpaným chladičem se postupně posouval pořadím vzhůru až na 29. příčku, na které přenocuje.„Měl jsem před sebou pověstný brod kousek před cílem erzety a věděl jsem, že mě může voda hodit kousek bokem. Hodilo mě to ale dál, než jsem čekal a auto najelo až na kraj cesty a otočilo se na střechu,“ popisuje nehodu osmadvacetiletý Hirvonen.
Modré nebe a sluneční paprsky přilákaly na rychlostní zkoušky druhého dne davy diváků, pro posádky však představoval nebezpečí led, držící se po další mrazivé noci na šotolinovém povrchu. Latvala startoval do rychlostních zkoušek druhé etapy jako první. Zejména při prvním průjezdu 30 km dlouhého úseku musel rozbíjet ledovou vrstvu až na šotolinu. Jeho náskok 12,9 sekundy se zredukoval na pouhých 0,8 s. Díky vítězství v následující zkoušce se však do servisu vracel 8,9 sekundy před Loebem. Odpoledne se na zledovatělém povrchu lehce otřel o zábranu na mostě a opět nějaký čas ztratil. O vedení ale nepřišel a druhý nejrychlejší čas na poslední lesní erzetě dne mu náskok opět zvýšil.
„V podmínkách, jaké panovaly na první erzetě, jsem neměl šanci. Trať byla promrzlá a kdykoli jsem přidal plyn, začala se mi hned protáčet kola. Při brzdění před zatáčkami jsem auto vždy nasměroval ke krajnici, abych se vyhnul ledu a získal v šotolině lepší přilnavost. Jsem pod neustálým tlakem od jezdců za mnou, ale chci tu opravdu vyhrát hlavně pro tým. Máme za sebou dva drsné dny a zítřek nebude lepší,“ dodává Latvala.
Mikko Hirvonen odstartoval do druhé etapy z 29. místa. Časy mezi třemi nejlepšími ve všech ranních rychlostních zkouškách ho ve výsledku posunuly na 13. pozici, když stále vedl Latvala před Loebem, Sordem a P.Solbergem na Subaru.
O pořadí rozhodoval až nelítostný souboj během závěrečného dne, při kterém mladá vycházející hvězda Latvala podlehla zkušenému Loebovi o 12,7 sekundy. Týmový kolega Mikko Hirvonen skončili s druhým Focusem RS WRC na osmé příčce a zapsal se do historických tabulek MS. Ziskem jediného bodu si vydobyl výjimečné postavení, když jako jediný v historii bodoval ve všech soutěžích jednoho ročníku.
„Na poslední erzetě jsem už nemohl být ani o trochu rychlejší. Sám sobě jsem říkal, že buď budu první nebo druhý, ale že neskončím v lese a nebudu čekat až přijede odtah pro vrak. Jsem zklamaný, ale je to můj nejlepší výsledek v Británii a celá bitva mě posílila. Potřebuji být lepší než nejlepší, protože všichni si pamatují jen vítěze a ne toho, kdo je druhý. Dnešní tratě byly namrzlé a přilnavost se neustále měnila. Bylo těžké jet v nějakém rytmu a už na první erzetě jsem najel do náspu. Ráno jsem riskoval a chvílemi to bylo o strach,“ dodává Latvala.
Ještě dodejme, že 12. místo vybojoval motocyklový šampion Valentino Rossi s Fordem Focus, když jedno místo před ním skončil Patrick Flodin (Subaru Impreza), vítěz kategorie produkčních vozů. Třináctou příčku obsadil Andreas Aigner, který s Mitsubishi Lancer získal titul mistra světa v produkčních vozech. Česká dvojice Tarabus a Trunkrát dojela s Fiatem ´Grande Punto S2000 na pěkné 21.příčce.
1.Loeb – Elena | Citroën C4 WRC | 2:43:09,6 |
2.Latvala – Anttila | Ford Focus WRC | + 12,7 |
3.Sordo – Martí | Citroën C4 WRC | + 1:20,6 |
4.P. Solberg – Mills | Subaru Impreza WRC | + 1:59,6 |
5.Andersson – Andersson | Suzuki X4 WRC | + 4:04,1 |
6.Duval – Giraudet | Ford Focus WRC | + 5:07,8 |
7.Gardemeister – Tuominen | Suzuki X4 WRC | + 5:25 |
8.Hirvonen – Lehtinen | Ford Focus WRC | + 5:38,8 |
9.Wilson – Martin | Ford Focus WRC | + 8:13,9 |
10.Clark – Nagle | Ford Focus WRC | + 9:53,1 |
Konečné pořadí
Jezdci | Body | Značky | Body |
1.Loeb | 122 | 1.Citroën | 191 |
2.Hirvonen | 103 | Ford | 173 |
3.Sordo | 65 | Subaru | 98 |
4.Latvala | 58 | 4.Sobart Ford | 67 |
5.Atkinson | 50 | 5.Suzuki | 34 |
6.P.Solberg | 46 | 6. Munchi Ford | 22 |
JL, 9.12.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout