Citroën DS3 WRC - naváže na C4 WRC?
Zatímco v Alsasku Citroën bojoval o další světový titul, tak v Paříži byla ve světové premiéře odhalena nová zbraň pro příští sezonu – Citroën DS3 WRC, který splňuje nejnovější pravidla Mezinárodní automobilové federace FIA. Poprvé oficiálně objeví v rámci Švédské rally v polovině února, úvodní soutěži MS FIA 2011.
Kompaktní, dynamické a agresivní linie malého vozu prozrazují jeho ambice vítězit, které umocňují rozšířené blatníky, nový tvar nárazníků a aerodynamické prvky. Vůz vychází ze sériového skeletu, podvozek však prošel mnoha úpravami, aby se přizpůsobil pohonu všech kol. Bezpečnost posádky zajišťuje ochranný trubkový rám, zvyšující tuhost celého vozu.
Nové předpisy přinášejí pod kapoty vozů revoluci oproti předchozí generaci World Rally Cars. Citroën DS3 WRC pohání čtyřválcový motor s přímým vstřikováním o objemu 1600 cm³ přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 300 k. Novinkou je použití přímého vstřikování, které otevírá nové perspektivy ve vývoji závodních motorů, především z hlediska spotřeby paliva. Šestistupňovou sekvenční převodovku dodala společnost Sadev a je spojená s mechanickým diferenciálem vpředu a vzadu. Zakázáno je používání poloautomatického řazení a mezinápravový diferenciál. V rámci snižování nákladů FIA dále stanovila vlastnosti (rozměry, hmotnost, cena, ...) hlavních součástí vozu.
Karoserie, optimalizovaná v aerodynamickém tunelu, zvětšuje křivky výchozího modelu. K dosažení maximální povolené šířky 1820 mm a zakrytí 18“ kol (asfaltová verze) došlo k přepracování blatníků a nárazníků. Přední nárazník je opatřen aerodynamickou lamelou a na záď je velký spoiler. Úpravou prošly i dveře, které dostaly pevná okna z polykarbonátu a pěnovou výplň, jejímž úkolem je absorbovat energii v případě bočního nárazu.
Skelet vozu tvoří více než 40 metrů dlouhá ocelová trubka. Ve spodní části bylo provedeno několik významných koncepčních úprav: přidání dalších připevňovacích bodů pro zadní odpružení McPherson, vylepšení spodního zavěšení odpružení, zabudování středového tunelu pro kloubový hřídel a zadní diferenciál, přidání bočních výztuh na úrovni prahů.
Vzhledem k tomu, že pravidla týkající se podvozku prošla ve srovnání s předchozí generací WRC jen lehkými úpravami, mohli konstruktéři využít zkušeností z C4 WRC. Vpředu i vzadu jsou vzpěry McPherson, s rozsahem, který umožňuje optimalizovat umístění upevňovacích bodů. Kvůli snížení výrobních a provozních nákladů bylo možné homologovat jen jeden typ těhlice, stejný vpředu i vzadu, na šotolině i na asfaltu.
Brzdové kotouče, které jsou o něco menší než u vozu C4 WRC, aby splňovaly pravidla pro rok 2011, mají vpředu průměr 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina) a vzadu 300 mm. Jejich účinnost na asfaltu zlepšuje systém chlazení vodou.
Citroën Racing poprvé ve své historii vyrobil všechny díly motoru včetně bloku a hlavy válců.
Hlavní revoluce čtyřválce 1.6 proběhla u hlavy válců se šestnácti ventily. U WRC je nyní povinné přímé vstřikování, což pro konstruktéry znamenalo skutečnou výzvu. Seřízení celého systému je o to složitější, že do něj vstupuje ještě přeplňování turbokompresorem.
Ve srovnání se současnými dvoulitrovými turbo motory vedlo zmenšení objemu válců k lehkému snížení výkonu, které je vykompenzováno přímým vstřikováním, zatímco točivý moment je snížen takřka na polovinu. Koncepce motoru je homologovaná na tři roky a jeho životnost se bude postupně rozšiřovat na šest rally, tedy na polovinu sezóny mistrovství světa.
Vůz DS3 WRC se bude muset vyrovnat s nejrůznějšími náročnými povrchy, od švédských zledovatělých zkoušek přes katalánský asfalt až po řecké rozbité cesty. Ačkoli není pohon všech kol podporován elektronickým řízením, je koncipován tak, aby vůz dosahoval těch nejlepších výkonů.
Pravidla pro rok 2011 předepisují výrobcům zvolit si dodavatele, který splňuje zadávací podmínky FIA. Je stanovena hmotnost a cena každé součásti. Citroën Racing uzavřel dohodu o technickém partnerství s francouzskou společností Sadev.
Šestistupňová sekvenční převodovka a přední diferenciál jsou zabudovány do hliníkové skříně. Podélný kloubový hřídel zajišťuje spojení se zadním diferenciálem. Není povoleno používat středový diferenciál, ale systém umožňuje odpojit pohon zadních kol při použití hydraulické ruční brzdy. Zakázáno je rovněž poloautomatické ovládání převodovky s páčkami pod volantem, které nahradila plně mechanická řadicí páka.
Životnost převodovky se stejně jako životnost motoru zvýšila, neboť sportovní pravidla od roku 2011 nařizují, použití dvou celků převodovka + zadní náprava pro tři rally.
Elektronika je odvozena z C4 WRC. Multiplexní elektrický svazek, výkonové centrály a ovládací mechanismy jsou dílem týmu Citroën Racing. Zdrojový kód interního softwaru byl zaregistrován u FIA, která má přístup i k údajům o motoru a podvozku.
Na barevném LCD displeji, umístěném za volantem, se zobrazují hlavní informace (otáčky, zařazený rychlostní stupeň). Velká pozornost byla věnována umístění řadicí páky a ruční brzdy co nejblíže volantu. Spolujezdec, který sedí níž, aby se optimalizovalo umístění těžiště, má k dispozici vlastní displej, připevněný ke středovému tunelu.
Citroën DS3 WRC se poprvé oficiálně objeví v rámci Švédské rally v polovině února, úvodní soutěži mistrovství světa v rally FIA 2011.
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Vrtání x zdvih: 82 x 75,5 mm
Objem: 1598 cm³
Výkon: 300 k při 6 000/min
Točivý moment: 350 Nm při 3 250/min
Litrový výkon: 188 k/l
Rozvod: dva vačkové hřídele v hlavě válců poháněné ozubeným řemenem
Plnění: přímé vstřikování řízené Magneti Marelli SRP-HP
Spojka: dvoukotoučová kovokeramická
Převodovka: šestistupňová sekvenční Sadev
Řazení: mechanické
Diferenciály: přední a zadní mechanický, samosvorný
Brzdy vpředu: vzduchem chlazené kotouče 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina), vodou chlazené čtyřpístkové třmeny (asfalt)
Brzdy vzadu: vzduchem chlazené kotouče 300 mm, čtyřpístkové třmeny
Ruční brzda: hydraulická
Tlumiče: Citroën Racing čtyřcestné nastavitelné (stlačování a roztahování nízkou rychlostí, stlačování a roztahování vysokou rychlostí)
Ráfky – asfalt: 8 x 18’’
Ráfky – šotolina a sníh: 7 x 15’’
Délka: 3 948 mm
Šířka: 1 820 mm
Rozvor: 2 461 mm
Rozchod: 1 618 mm (vpředu i vzadu)
Nádrž : 75 litrů
Hmotnost: 1 200 kg s posádkou (předpis)
JL, 6.10.2010
Nové předpisy přinášejí pod kapoty vozů revoluci oproti předchozí generaci World Rally Cars. Citroën DS3 WRC pohání čtyřválcový motor s přímým vstřikováním o objemu 1600 cm³ přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 300 k. Novinkou je použití přímého vstřikování, které otevírá nové perspektivy ve vývoji závodních motorů, především z hlediska spotřeby paliva. Šestistupňovou sekvenční převodovku dodala společnost Sadev a je spojená s mechanickým diferenciálem vpředu a vzadu. Zakázáno je používání poloautomatického řazení a mezinápravový diferenciál. V rámci snižování nákladů FIA dále stanovila vlastnosti (rozměry, hmotnost, cena, ...) hlavních součástí vozu.
Karoserie, optimalizovaná v aerodynamickém tunelu, zvětšuje křivky výchozího modelu. K dosažení maximální povolené šířky 1820 mm a zakrytí 18“ kol (asfaltová verze) došlo k přepracování blatníků a nárazníků. Přední nárazník je opatřen aerodynamickou lamelou a na záď je velký spoiler. Úpravou prošly i dveře, které dostaly pevná okna z polykarbonátu a pěnovou výplň, jejímž úkolem je absorbovat energii v případě bočního nárazu.
Skelet vozu tvoří více než 40 metrů dlouhá ocelová trubka. Ve spodní části bylo provedeno několik významných koncepčních úprav: přidání dalších připevňovacích bodů pro zadní odpružení McPherson, vylepšení spodního zavěšení odpružení, zabudování středového tunelu pro kloubový hřídel a zadní diferenciál, přidání bočních výztuh na úrovni prahů.
Vzhledem k tomu, že pravidla týkající se podvozku prošla ve srovnání s předchozí generací WRC jen lehkými úpravami, mohli konstruktéři využít zkušeností z C4 WRC. Vpředu i vzadu jsou vzpěry McPherson, s rozsahem, který umožňuje optimalizovat umístění upevňovacích bodů. Kvůli snížení výrobních a provozních nákladů bylo možné homologovat jen jeden typ těhlice, stejný vpředu i vzadu, na šotolině i na asfaltu.
Brzdové kotouče, které jsou o něco menší než u vozu C4 WRC, aby splňovaly pravidla pro rok 2011, mají vpředu průměr 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina) a vzadu 300 mm. Jejich účinnost na asfaltu zlepšuje systém chlazení vodou.
Citroën Racing poprvé ve své historii vyrobil všechny díly motoru včetně bloku a hlavy válců.
Hlavní revoluce čtyřválce 1.6 proběhla u hlavy válců se šestnácti ventily. U WRC je nyní povinné přímé vstřikování, což pro konstruktéry znamenalo skutečnou výzvu. Seřízení celého systému je o to složitější, že do něj vstupuje ještě přeplňování turbokompresorem.
Ve srovnání se současnými dvoulitrovými turbo motory vedlo zmenšení objemu válců k lehkému snížení výkonu, které je vykompenzováno přímým vstřikováním, zatímco točivý moment je snížen takřka na polovinu. Koncepce motoru je homologovaná na tři roky a jeho životnost se bude postupně rozšiřovat na šest rally, tedy na polovinu sezóny mistrovství světa.
Vůz DS3 WRC se bude muset vyrovnat s nejrůznějšími náročnými povrchy, od švédských zledovatělých zkoušek přes katalánský asfalt až po řecké rozbité cesty. Ačkoli není pohon všech kol podporován elektronickým řízením, je koncipován tak, aby vůz dosahoval těch nejlepších výkonů.
Pravidla pro rok 2011 předepisují výrobcům zvolit si dodavatele, který splňuje zadávací podmínky FIA. Je stanovena hmotnost a cena každé součásti. Citroën Racing uzavřel dohodu o technickém partnerství s francouzskou společností Sadev.
Šestistupňová sekvenční převodovka a přední diferenciál jsou zabudovány do hliníkové skříně. Podélný kloubový hřídel zajišťuje spojení se zadním diferenciálem. Není povoleno používat středový diferenciál, ale systém umožňuje odpojit pohon zadních kol při použití hydraulické ruční brzdy. Zakázáno je rovněž poloautomatické ovládání převodovky s páčkami pod volantem, které nahradila plně mechanická řadicí páka.
Životnost převodovky se stejně jako životnost motoru zvýšila, neboť sportovní pravidla od roku 2011 nařizují, použití dvou celků převodovka + zadní náprava pro tři rally.
Elektronika je odvozena z C4 WRC. Multiplexní elektrický svazek, výkonové centrály a ovládací mechanismy jsou dílem týmu Citroën Racing. Zdrojový kód interního softwaru byl zaregistrován u FIA, která má přístup i k údajům o motoru a podvozku.
Na barevném LCD displeji, umístěném za volantem, se zobrazují hlavní informace (otáčky, zařazený rychlostní stupeň). Velká pozornost byla věnována umístění řadicí páky a ruční brzdy co nejblíže volantu. Spolujezdec, který sedí níž, aby se optimalizovalo umístění těžiště, má k dispozici vlastní displej, připevněný ke středovému tunelu.
Citroën DS3 WRC se poprvé oficiálně objeví v rámci Švédské rally v polovině února, úvodní soutěži mistrovství světa v rally FIA 2011.
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Vrtání x zdvih: 82 x 75,5 mm
Objem: 1598 cm³
Výkon: 300 k při 6 000/min
Točivý moment: 350 Nm při 3 250/min
Litrový výkon: 188 k/l
Rozvod: dva vačkové hřídele v hlavě válců poháněné ozubeným řemenem
Plnění: přímé vstřikování řízené Magneti Marelli SRP-HP
Spojka: dvoukotoučová kovokeramická
Převodovka: šestistupňová sekvenční Sadev
Řazení: mechanické
Diferenciály: přední a zadní mechanický, samosvorný
Brzdy vpředu: vzduchem chlazené kotouče 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina), vodou chlazené čtyřpístkové třmeny (asfalt)
Brzdy vzadu: vzduchem chlazené kotouče 300 mm, čtyřpístkové třmeny
Ruční brzda: hydraulická
Tlumiče: Citroën Racing čtyřcestné nastavitelné (stlačování a roztahování nízkou rychlostí, stlačování a roztahování vysokou rychlostí)
Ráfky – asfalt: 8 x 18’’
Ráfky – šotolina a sníh: 7 x 15’’
Délka: 3 948 mm
Šířka: 1 820 mm
Rozvor: 2 461 mm
Rozchod: 1 618 mm (vpředu i vzadu)
Nádrž : 75 litrů
Hmotnost: 1 200 kg s posádkou (předpis)
JL, 6.10.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout