Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Buggyra vytáhla trumfová esa pro Dakar

Zatímco ještě na konci minulého týdne řešil motoristický svět, zdali se tým Tatra Buggyra Racing a Buggyra Zero Mileage Racing vůbec zúčastní Rally Dakar 2021, dnes je jasno. Buggyra nebude v Saúdské Arábii chybět.

[*2[

V kategorii kamiónů, které se Buggyra účastní od roku 2014, přičemž má na svém kontě několik etapových triumfůí, se totiž vedle Martina Šoltyse představí trojnásobný vítěz kategorie čtyřkolek (2014, 2018 a 2020) Ignacio Casale z Chile. „Docela mu rozumím. Ignacio letos vedl před poslední etapou o více, než dvacet minut a nejspíše usoudil, že potřebuje novou dakarskou výzvu a motivaci,“ konstatuje týmový boss Martin Koloc, který stál u přestupové bomby.


„Tak, jako tomu bylo v případě Pepy Macháčka, opět platilo, že čím více toho člověk dokáže, tím přímočařejší a v konečném důsledku snazší, jsou jednání.“ Navíc ve prospěch konečné dohody hrála předchozí Chilanova zkušenost se závody trucků. „Ignacio začínal na Dakaru v roce 2010 jako navigátor posádky svého otce, dojeli tehdy ve druhé desítce. Před deseti lety si řekl, že se jednou k truckům vrátí s tím, že už tenkrát měl slabost pro Tatru.“


V roli Casaleho navigátora se pak představí jeho krajan Leon Alvaro, který se těšil z dakarského triumfu v roce 2019 v kategorii SxS. „V kamiónu tak pojedou, obrazně řečeno, celkem čtyři beduíni. Když k tomu připočteme pět triumfů Pepy Macháčka, jsme na devíti. Netuším, jestli má některých z privátních týmů tak velkou sbírku,“ říká v této souvislosti manažer týmu Jan Kalivoda.“


Sázka na automat

Trojnásobný účastník Rally Dakar Martin Šoltys pojede v Saúdské Arábii s Tatrou Phoenix osazenou vůbec poprvé automatickou převodovkou, role navigátora se zhostí David Schovánek. „Jednou to přijít muselo, nicméně vsadili jsme na osvědčenou techniku,“ říká šéfkonstruktér David Vršecký, podle kterého si Martin polepší především v dunách. „Manuál je o tom, že rychlostí, kterou zařadíte na začátku duny, jedete až na její vrchol, zatímco automat hodně pomůže.“ Stejný názor sdílí i Martin Šoltys.


„Trať nového Dakaru bude sice oficiálně odtajněna 25. listopadu, ale z toho, co zatím uniklo, budou etapy ve srovnání s lednovým Dakarem kratší, ale technicky mnohem náročnější. Výrazně se sníží počet kilometrů na nekonečných písečných pláních, kdy se jezdí s plynem na podlaze. Navíc díky automatu by nemělo hrozit zapadnutí v duně, které mě na peruánském Dakaru 2018 vyřadilo ze soutěže. Kromě toho se budu moci věnovat v nesrovnatelně větší míře řízení…“


Vše se pozná na trati

Stejně jako při loňské premiéře, obsadí jeden ze speciálu CanAm kategorie S x S veterán Josef Macháček, který se může těšit na podstatně vylepšený stroj. „Na konci ledna jsme si s Pepou sedli nad kusem papíru a shodli se na tom, co všechno bude potřeba dát dohromady, aby mělo cenu vůbec na Dakaru 2021 startovat. Musím přiznat, že když jsme se pustili do práce na novém autě, nechápal jsem, jak mohl s tak moc neřiditelným strojem vůbec dojet do cíle,“ konstatoval David Vršecký. „Máme nesrovnatelně lepší buginu, která bude navíc mnohem lépe servisovatelná.“

Optimismus sdílí i pětinásobný dakarský vítěz kategorie čtyřkolek, kterého bude letos navigovat Pavel Vyoral. „Ve srovnání s lednem mám auto o dvě generace lepší. Škoda jenom, že máme podle všech možných ukazatelů hodně dobrý stroj, leč, nebylo kde pořádně testovat. Jsem rád, že jsem stihl alespoň závody v Polsku a Německu. Podle výsledků testování, které proběhlo mimo dosah médií, to vypadá docela dobře.“
Stejně jako Martin Šoltys, i Josef Macháček vítá těžší profil. Zároveň ovšem nepropadá přehnanému optimismu. „Všechno se pozná až na trati. Na první pohled to vypadá skvěle, 80% etapy se jede v písku. Pak ale člověk zjistí, že písku je tak pět centimetrů, pod ním je povrch tvrdý jako beton. Takže, uvidíme.“


Dvojnásobná premiéra

V kategorii Side by Side bude vedle dakarské legendy hájit barvy Buggyry Tomáš Enge. Jediný Čech v šampionátu formule 1, účastník legendárních závodů 24 hodin Le Mans a 500 mil Indianapolis, vysvětloval výběr kategorie velikostí kamiónu.


„Účast na Dakaru se rovná dlouhodobému splnění snu, usilovně pracuji na fyzické kondici, hlava přijde na řadu v okamžiku, kdy sednu do buginy,“ konstatuje Tomáš, který hovoří v souvislosti s Dakarem o třešince na dortu motoristické kariéry. „Bude to veliké, vzhledem k Covid-19 jsem neabsolvoval jediný závod, zatím jsem ani netestoval v poušti. Na druhou stranu, myslím, že jen potřebuji pochopit, jaké je to jezdit v dunách přes hrany a poznat různé druhy písku. Řízení vozu mi nedělá problém…“ Jako vůbec první žena hájící barvy Buggyry se v roli navigátorky Tomáše Engeho představí Markéta Skácelová.




PR 24.11.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar