Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Brisk Tábor představil speciál WRC

Na včerejší večerní tiskové konferenci představili ing Mojmír Čapka (generální ředitel a člen představenstva a.s. Brisk Tábor) a ing. Vratislav Kulhánek (předseda dozorčí rady Škoda Auto) prototyp soutěžního speciálu Brisk RS 01 WRC.

Výroba sportovních zapalovacích svíček má v Brisku Tábor dlouholetou tradici,už před mnoha lety je dodávaly, ještě jako firmy Jiskra nebo Pal, například do motocyklů pro Šestidenní. Dnes se používají v nejrůznějších závodních automobilech a motocyklech, motokárách, ale také v motorových člunech Lamborghini, které několikrát vyhrály prestižní závody F1. Dokonce se objevily také ve vozech na alternativní paliva.
Bez testování speciálních dílů přímo v extrémních podmínkách se neobejde žádná firma, a proto je po technické stránce nutná spolupráce se závodními týmy. Jenže to pochopitelně sebou přináší nemalé potíže, neboť týmy mají své vlastní programy a skloubit vše dohromady není jednoduché.
Před dvěma lety přišel ing. Čapka s myšlenkou vytvořit vlastní závodní tým Brisk, jehož testovací jezdci by zkoušeli motory při extrémní zátěži a současně prováděli nejrůznější měření pro další vývoj. „Původně jsme chtěli postavit speciální motor a upravit jej podle našich potřeb, abychom si s ním mohli dělat, co bychom chtěli. Nakonec z toho vznikl celý automobil“, říká ing. Mojmír Čapka.
Inženýři z vývojového oddělení dostali za úkol připravit projekt, vhodný k odzkoušení a ověření jednotlivých komponentů. Po všech úvahách se ukázalo, že nejvhodnější pro dané účely bude automobil specifikace WRC.
Zhruba po roce vznikl unikátní závodní speciál Brisk RS 01 WRC, postavený výhradně z komponentů značky Škoda nebo koncernu VW. Ve svém základu vychází z mezinárodních řádů FIA, přílohy J, ovšem pochopitelně bez homologace, takže se zatím v České republice nemůže objevit na závodních tratích. V tuto chvíli jde tedy o pojízdnou testovací laboratoř, ale není vyloučené, že by mohl startovat případně někde v zahraničí, kde národní sportovní řády umožňují účast i automobilů bez homologace. Podle nás by možná našel využití také v evropském rallycrossu. Rozhodně by byla škoda, aby zůstalo pouze u testovacího automobilu a výstavního exponátu. Bezpochyby by se dobře vyjímal i na závodních tratích.
Karosérie je samonosná ocelová tvořená příhradovou konstrukcí z vysokopevnostních ocelových trubek doplněná o panely z kevlaru, karbonu a skelného laminátu. Pouze střecha a bezpečnostní prvky jsou z plechu. Všechna čtyři kola pohání zážehový přeplňovaný dvoulitr se sekvenčním dvojitým vstřikováním paliva o výkonu 400 až 500 k podle plnicího tlaku. Přední i zadní kola jsou nezávisle zavěšena na trojúhelníkových ramenech a odpružena tlumiči Proflex. Přední a zadní brzdy jsou čtyřpístkové o průměru 330 mm, resp. 320 mm. Vůz používá mezinápravový i pasivní přední a zadní diferenciály s omezenou svorností a šestistupňovou sekvenční přímo řazenou převodovku.


Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 2.0
Výkon: 368 kW (500 k) při 7800/min
Točivý moment: 600 N.m při 3700/min
Svíčky: Brisk Racing DOR 10 DS EVO2
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 2,7 s
Pohotovostní hmotnost: 1000 kg
Rozměry: 4002 x 1890 x 1270 mm
Rozvor kol: 2500 mm
Rozchod kol: 1670/1620 mm


Ještě dodejme, že zapalovací svíčky a později také snímače otáček se v Táboře vyrábějí už od roku 1935, tehdy ještě pod značkou Brita, později PAL a Jiskra. Nyní nesou název Brisk, neboť v roce 1992 vznikla a.s. Brisk Tábor transformací státního podniku Jiskra a v rámci privatizace se v roce 1995 stala firmou s ryze českým kapitálem. Dnes patří mezi šest největších výrobců zapalovacích svíček na světě a mezi tři největší v Evropě. Téměř devadesát procent produkce jde na export, přičemž zhruba 80 procent směřuje do náhradní spotřeby a zbytek připadá na prvovýrobu.

Jindřich Lasík, 4.5.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar