Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bonver Dakar Project Team na slovenské Sahaře

Mezi týmy, které se pilně připravují na Rally Dakar je pochopitelně i Bonver Dakar Project, který o uplynulém víkendu představil svoji závodní techniku, včetně servisního zázemí ne slovenské Sahaře.

Bývalý vojenský prostor Zahorie u Senice je přímo stvořené pro tvrdé testování závodní techniky pro maratonského soutěže. Nikde jinde totiž v našich podmínkách nenajdete tak rozsáhlý prostor s pískovým podkladem. A právě sem pozval Bonver Team desítky hostů, kteří tak měli možnost mimo jiné okusit ostrou jízdu v jedné ze čtyř soutěžních trucků Tatra, přičemž tři byly kapotovaného typu Jamal (s jednou Tomáš Vrátný usilovně trénoval) a jedna klasická 815.

Tatru Jamal pohání šestiválec Renault DXi 13 o objemu 12,9 litru a s výkonem 920 k při 2500 otáčkách za minutu. Točivý moment 4500 Nm dosahuje svého maxima ve 1200 otáčkách. Přední (přiřaditelná) i zadní (hnaná) náprava jsou klasické tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami a uzávěrkou středového diferenciálu, zapínatelný pohon. Pérování je kombinované vzduchovými vaky s vinutými pružinami. Dvě ocelové palivové nádrže pojmou 420 litrů nafty.

Zhruba před více než rokem se spojil Bonver Dakar Project a MKR Technology spolu s holandským týmem Mammoet Rallysport, aby se pokusil konkurovat silným týmům, především pak Kamazu. Zatímco pro holandský tým Mammoet Rallysport postavil MKR Technology kompletní dva dakarské kamiony Renault K520 4x4, pro tři závodní speciály Tatra Jamal týmu Bonver Dakar Project byly v židovickém technologickém centru připraveny speciální závodní agregáty.

Na jejich vývoji pracoval německý konstruktér Mario Kress primárně s Milanem Holáněm, šéftechnikem týmu Bonver Dakar Project. „Milan patří mezi špičku mezi dakarskými konstruktéry, Mario zase mezi okruhovými specialisty. Navzájem se doplňují a rozumí si, což je nesmírně důležité a prospěšné pro celý projekt. Je to spojení, ze kterého těží obě strany,“ pochvaluje si Tomáš Vrátný spolupráci s MKR Technology.

Od dopoledních hodin až do pozdního odpoledne byly tři tatry neustále na trati v hlubokém písku, aby všem zájemcům, kteří projevili zájem, předvedli v praxi, co taková dakarská Tatra vydrží a co musí vydržet i posádka. Musíme z vlastní zkušenosti říct, že opravdu hodně. Ještě dnes nás „bolí celý člověk“, ale byl to zážitek. Když chcete sledovat práci řidiče, zvláště když má před sebou kolegu s další Tatrou (v tu chvíli se v něm probudí ještě větší soutěživost) a k tomu rozbitou pískovou cestu místy s hlubokými kolejemi, a ještě se křečovitě držet, tak máte o zábavu postaráno.

Komu jízda v tatrovkách nestačila, ten si mohl sám vyzkoušet jízdu v buginách, nebo okusit místo spolujezdce buď vedle Dušana Randýska v Arctic nebo Rosti Plného v Polarisu. Oba tito řidiči a nadšenci se v těchto dnech rovněž připravují na Dakar, který chtějí absolvovat společně v buggy Arctic Cat.


J.Lasík 21.9.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar