Barum rally Zlín - vizitky favoritů (II)
Včera jsme představili několik jezdců, kteří mohou společně s italskými soutěžáky Travagliou a Navarrou, Finem Alenem a Belgičanem Loixem pomýšlet na nejvyšší příčky, dnes ve výčtu favoritů pokračujeme. Připomínáme, že nejlépe obsazená česká rallye začíná pátečním večerném prologem.
Udrží ABARTH pozici lídra?
Tovární stáj ABARTH & C. SPA (Fiat) - lídr šampionátu IRC v hodnocení značek se bude snažit udržet svou vedoucí pozici. Proti Peugeotu to bude mít hodně složité. Přece jen žádný z jejich reprezentantů není vyloženě asfaltovým pilotem, dvojnásobný vítěz Renato Travaglia zase bude za volantem Fiatu Punto Abarth S2000 debutovat.
Ohlasy některých jezdců italské značky v servisnjí zóně během čtvrtečního shakedownu:
Andrea Navarra: „Tratě nejsou z mého pohledu moc optimální. Úzké, na řadě míst je vytaháno množství bláta. Tyto podmínky nemám moc rád.“
Anton Alén: „Na asfaltu budu startovat teprve podruhé v kariéře, takže to bude nesmírně náročný závod. Mým cílem je najet co nejvíce asfaltových kilometrů, což bude značit mnoho cenných zkušeností do budoucnosti.“
Renato Travaglia: „S autem jsem se seznamoval teprve na testu v okolí Zlína a na trati shakedownu. To může být můj mírný handicap, naopak mohu profitovat ze znalosti tratí. Řada pasáží je shodných s rokem 2005. Do závodu nepůjdu po hlavě, ale rád bych postupně zrychloval.“
V zázemí továrního týmu ABARTH bude moci znalý fanoušek najít i další dvě osobnosti rallysportu. Jednak Giandomenica Bassa, ale zejména otce Antona Aléna, legendárního finského soutěžáka a dlouholetého továrního jezdce Fiatu a Lancie Markku Aléna.
Isik: Mám raději šotolinu
Při Barum rally si odbude českou premiéru i účastník devatenácti závodů MS a několikanásobný mistr Turecka Volkan Isik. V barvách týmu Fiat Motorsports Turkey se představí s vozem Fiat Punto Abarth Super 2000.
Od začátku kariéry neměl nouzi o kvalitní techniku a s tím přišly i první výsledky. S Lancií Delta HF Integrale obsadil v roce 1994 třetí místo v tureckém šampionátu, o rok později s Fordem Escort RS Cosworth již seriál opanoval. V roce 1996 se musel sklonit pouze před Serdarem Bostancim, jeho ambice však směřovaly mimo turecké území. V roce 1997 zkusil „Evropu“ a v dalších dvou letech se angažoval ve světovém seriálu Teams´Cup s vozy Toyota. Jeho oblíbeným závodem bylo Finsko, nejlepšího výsledku však dosáhl při premiérovém startu v Číně. „Na svět jsem v žádném případě nezanevřel. Pouze jsme s týmem Fiat Motorsports Turkey dlouho čekali na vhodnou zahraniční příležitost a ta se letos díky ME naskytla,“ vysvětluje Isik.
V posledních letech je Isikova kariéra spojena s vozy Fiat. „Dvoukolky“ Fiat Punto a Palio ve verzích Kit Car a S1600 loni při Turecké rally nahradil speciál Fiat Punto Abarth S2000. „Jsem rád, že jsem se po letech vrátil za volant čtyřkolky. Okamžitě jsem si vzpomněl na starty s Corollou WRC. Ve srovnání s dvoukolkami je jízda s Puntem S2000 mnohem větším zážitkem, její výhody jdou znát hlavně na šotolině a kluzkém povrchu. Ve výkonu motoru či na brzdách bych ale velké rozdíly nehledal.“
Isik startuje na většině evropských závodů poprvé. Blízko skvělému výsledku byl na domácí Fiat Rally Turkey, ale v závěru soutěže jej zradila technika. Na další evropské body dosáhl v Bulharsku. „Velmi mě oslovila Mille Miglia v Itálii. Tamní zkoušky byly skutečně nádherné, neopakovatelná byla i divácká atmosféra. Osobně mi start dal mnoho nových zkušeností. Také v dalším průběhu šampionátu se jich pokusím načerpat co nejvíc s vizí dalších startů v příštím roce.“
Na Barum rally se proto bude turecký závodník opět spíše učit. „V Turecku se většina soutěží jezdí na šotolině, a tak mám určitě raděj nezpevněný povrch. Barumka proto pro mě bude sbíráním dalších zkušeností na asfaltu.“
Jean-Joseph: Svou kůži neprodám lacino
Francouzský pilot Simon Jean-Joseph si Zlín v minulosti zamiloval. Při premiérovém startu dokázal zvítězit, o rok později již tolik štěstí neměl a s Renaultem skončil na střeše. V letošní sezoně reprezentuje s vozem Citroën C2 S1600 francouzský Citroën Sport.
„Samozřejmě na vítězství z roku 2004 rád vzpomínám. Startoval jsem poprvé a hned se mi podařil husarský kousek. Letos to však bude mnohem těžší. Do každé soutěže jdu s cílem předvést to nejlepší, a tak ani zlínský start nebude výjimkou. Umístění blízko špičky výsledkové listiny není nereálné,“ říká Simon Jean-Joseph. Starty v evropském šampionátu i seriálu IRC považuje rodák z Martiniku za novou a vzrušující výzvu. Je mu však jasné, že navázat na zisk evropského titulu v roce 2004 je nereálné. Vnímá, že konkurence letos hodně přitvrdila. „Kombinace Evropy a IRC prospívá oběma šampionátům. Tolik špičkových jezdců tu ještě nebylo. Žádný závod nemá jasného favorita, vše je hodně vyrovnané. To s sebou nese výraznější mediální odezvu, na čemž má svůj podíl i Eurosport. Podle mého názoru je pro účastníky schůdných deset až dvanáct závodů. Potom bude zajímavý pro soukromé týmy a privátní jezdce,“ dodává k budoucnosti Intercontinental Rally Challenge. Snědý Francouz se loni na závodních tratích příliš neobjevil, ostrým startem se připomenul pouze na Madeiře, kde obsadil páté místo. Naopak byl k vidění při testech Dacie Logan S2000, která světlo světa zřejmě nikdy nespatří. „K budoucnosti speciálů S2000 je těžké něco říci. Musíme počkat a uvidíme, kam se bude vývoj směřovat.,“
Letos je vše odlišné. Simon Jean-Joseph brázdí tratě mistrovství Evropy i IRC. Neztratil se v Turecku, velmi blízko byl vítězství v Bulharsku, kde se musel sklonit pouze před současným lídrem ME Ilievem. „C2 je na asfaltu výtečná, jejím přednostem je výtečná trakce a ovladatelnost. Proto mám větší šanci bojovat o přední příčky na asfaltových závodech. K nim patří i barumka. Proti ostatním Evropanům může být mou výhodou znalost zdejších podmínek či některých úseků. Hodně však bude záležet na počasí,“ naznačil Jean-Joseph.
Belgičané Loix a Casier jsou připraveni
Silnou pozici může mít na předním místech belgický rallysport. Do role žhavého kandidáta na prvenství můžeme pasoval Freddyho Loixe (Fiat), překvapit může i jeho krajan Bernd Casier (Peugeot). Bývalý tovární jezdec Mitsubishi Freddy Loix naskočil do seriálu IRC při domácí Ypres Rally. Pouze defekt ho vyřadil z boje o přední umístění, při premiéře s Fiatem na Madeiře stávkovala technika. Po absolvování seznamovacích jízd však neskrýval optimismus: „Tratě jsou těžké, o tom není pochyb, ale mnohem více mi připomínají Belgii než tomu bylo na Madeiře. Budu zde startovat poprvé, což sebou může nést určitá rizika, ale přesto bych rád dosáhl na stupně vítězů.“ Právě uklouzaný povrch, vytahaná šotolina a uskákaný asfalt jsou věci, které může Loix snáze akceptovat než jeho konkurenti. „Nebránil bych se ani dešti, i když kvůli divákům bude určité lepší slunečné počasí. Právě vaše soutěž je diváckou kulisou proslulá.“
Také Bernd Casier (Peugeot 207 S2000 týmu Kronos) nebyl tratěmi příliš zaskočen. „Určitě jsou hodně specifické, úzké, často se jede v blízkosti stromů. Ale i tak doufám, že zde dokážeme být dostatečně konkurenceschopní. Hlavním cílem je načerpat zkušenosti pro příští ročník, tedy rád bych spatřil cílovou rampu,“ zhodnotil tratě Belgičan. „Umístění v bodované osmičce by bylo velmi dobré, uvidíme však, jak rychlí dokáží být domácí jezdci, které příliš neznám,“ dodal loňský účastník světového juniorského šampionátu.
Kresta: Na start bez spekulací
Trojnásobný vítěz Barum rally domácí Roman Kresta pomýšlí hodně vysoko, když by v nabité konkurenci speciálů Super 2000 rád obhájil loňské vítězství. Barum Rally Zlín bude pro Romana Krestu teprve čtvrtým startem v sezoně a z jeho osobního pohledu samozřejmě určitě nejdůležitějším. Nejen kvůli úzkému vztahu ke zlínskému regionu, ale zejména vzhledem ke konkurenci, která se letos ve Zlíně sejde.
„Jména jako Loix, Vouilloz, Navarra, Travaglia mají svou kvalitu. Ale kromě nich může překvapit i řada dalších jezdců. Letošní barumka bude asi nejvyrovnanější ve své historii. Kdo bude chtít uspět, asi bude muset hodit spekulace stranou. V zahraničí se jede od začátku na maximum, nikdo nebude vyčkávat. Osobně počítám s pěti až deseti jezdci, kteří mohou zasáhnout do bojů na špičce.“ .
Trať vychází z loňské ročníku, zásadní změnou je pouze přeřazení třicetikilometrového Trojáku až do nedělního harmonogramu. Navíc do samotného závěru soutěže. „Tím se náročnost závodu jednoznačně přesune ze soboty na neděli. Kombinace Rakové a dvojice vsetínských vložek bude nesmírně náročná. A hlavně Troják může být hodně o pneumatikách.
Osobně však za nejnáročnější test barumky stále považuji úsek Pindula. Svou délku i záludnost mají i Halenkovice a Kudlovice. Navíc se domnívám, že při Barumce může sehrát svou roli počasí i defekty,“ uvedl zlínský pilot.
BR, 24.8.2007
Tovární stáj ABARTH & C. SPA (Fiat) - lídr šampionátu IRC v hodnocení značek se bude snažit udržet svou vedoucí pozici. Proti Peugeotu to bude mít hodně složité. Přece jen žádný z jejich reprezentantů není vyloženě asfaltovým pilotem, dvojnásobný vítěz Renato Travaglia zase bude za volantem Fiatu Punto Abarth S2000 debutovat.
Ohlasy některých jezdců italské značky v servisnjí zóně během čtvrtečního shakedownu:
Andrea Navarra: „Tratě nejsou z mého pohledu moc optimální. Úzké, na řadě míst je vytaháno množství bláta. Tyto podmínky nemám moc rád.“
Anton Alén: „Na asfaltu budu startovat teprve podruhé v kariéře, takže to bude nesmírně náročný závod. Mým cílem je najet co nejvíce asfaltových kilometrů, což bude značit mnoho cenných zkušeností do budoucnosti.“
Renato Travaglia: „S autem jsem se seznamoval teprve na testu v okolí Zlína a na trati shakedownu. To může být můj mírný handicap, naopak mohu profitovat ze znalosti tratí. Řada pasáží je shodných s rokem 2005. Do závodu nepůjdu po hlavě, ale rád bych postupně zrychloval.“
V zázemí továrního týmu ABARTH bude moci znalý fanoušek najít i další dvě osobnosti rallysportu. Jednak Giandomenica Bassa, ale zejména otce Antona Aléna, legendárního finského soutěžáka a dlouholetého továrního jezdce Fiatu a Lancie Markku Aléna.
Isik: Mám raději šotolinu
Při Barum rally si odbude českou premiéru i účastník devatenácti závodů MS a několikanásobný mistr Turecka Volkan Isik. V barvách týmu Fiat Motorsports Turkey se představí s vozem Fiat Punto Abarth Super 2000.
Od začátku kariéry neměl nouzi o kvalitní techniku a s tím přišly i první výsledky. S Lancií Delta HF Integrale obsadil v roce 1994 třetí místo v tureckém šampionátu, o rok později s Fordem Escort RS Cosworth již seriál opanoval. V roce 1996 se musel sklonit pouze před Serdarem Bostancim, jeho ambice však směřovaly mimo turecké území. V roce 1997 zkusil „Evropu“ a v dalších dvou letech se angažoval ve světovém seriálu Teams´Cup s vozy Toyota. Jeho oblíbeným závodem bylo Finsko, nejlepšího výsledku však dosáhl při premiérovém startu v Číně. „Na svět jsem v žádném případě nezanevřel. Pouze jsme s týmem Fiat Motorsports Turkey dlouho čekali na vhodnou zahraniční příležitost a ta se letos díky ME naskytla,“ vysvětluje Isik.
V posledních letech je Isikova kariéra spojena s vozy Fiat. „Dvoukolky“ Fiat Punto a Palio ve verzích Kit Car a S1600 loni při Turecké rally nahradil speciál Fiat Punto Abarth S2000. „Jsem rád, že jsem se po letech vrátil za volant čtyřkolky. Okamžitě jsem si vzpomněl na starty s Corollou WRC. Ve srovnání s dvoukolkami je jízda s Puntem S2000 mnohem větším zážitkem, její výhody jdou znát hlavně na šotolině a kluzkém povrchu. Ve výkonu motoru či na brzdách bych ale velké rozdíly nehledal.“
Isik startuje na většině evropských závodů poprvé. Blízko skvělému výsledku byl na domácí Fiat Rally Turkey, ale v závěru soutěže jej zradila technika. Na další evropské body dosáhl v Bulharsku. „Velmi mě oslovila Mille Miglia v Itálii. Tamní zkoušky byly skutečně nádherné, neopakovatelná byla i divácká atmosféra. Osobně mi start dal mnoho nových zkušeností. Také v dalším průběhu šampionátu se jich pokusím načerpat co nejvíc s vizí dalších startů v příštím roce.“
Na Barum rally se proto bude turecký závodník opět spíše učit. „V Turecku se většina soutěží jezdí na šotolině, a tak mám určitě raděj nezpevněný povrch. Barumka proto pro mě bude sbíráním dalších zkušeností na asfaltu.“
Jean-Joseph: Svou kůži neprodám lacino
Francouzský pilot Simon Jean-Joseph si Zlín v minulosti zamiloval. Při premiérovém startu dokázal zvítězit, o rok později již tolik štěstí neměl a s Renaultem skončil na střeše. V letošní sezoně reprezentuje s vozem Citroën C2 S1600 francouzský Citroën Sport.
„Samozřejmě na vítězství z roku 2004 rád vzpomínám. Startoval jsem poprvé a hned se mi podařil husarský kousek. Letos to však bude mnohem těžší. Do každé soutěže jdu s cílem předvést to nejlepší, a tak ani zlínský start nebude výjimkou. Umístění blízko špičky výsledkové listiny není nereálné,“ říká Simon Jean-Joseph. Starty v evropském šampionátu i seriálu IRC považuje rodák z Martiniku za novou a vzrušující výzvu. Je mu však jasné, že navázat na zisk evropského titulu v roce 2004 je nereálné. Vnímá, že konkurence letos hodně přitvrdila. „Kombinace Evropy a IRC prospívá oběma šampionátům. Tolik špičkových jezdců tu ještě nebylo. Žádný závod nemá jasného favorita, vše je hodně vyrovnané. To s sebou nese výraznější mediální odezvu, na čemž má svůj podíl i Eurosport. Podle mého názoru je pro účastníky schůdných deset až dvanáct závodů. Potom bude zajímavý pro soukromé týmy a privátní jezdce,“ dodává k budoucnosti Intercontinental Rally Challenge. Snědý Francouz se loni na závodních tratích příliš neobjevil, ostrým startem se připomenul pouze na Madeiře, kde obsadil páté místo. Naopak byl k vidění při testech Dacie Logan S2000, která světlo světa zřejmě nikdy nespatří. „K budoucnosti speciálů S2000 je těžké něco říci. Musíme počkat a uvidíme, kam se bude vývoj směřovat.,“
Letos je vše odlišné. Simon Jean-Joseph brázdí tratě mistrovství Evropy i IRC. Neztratil se v Turecku, velmi blízko byl vítězství v Bulharsku, kde se musel sklonit pouze před současným lídrem ME Ilievem. „C2 je na asfaltu výtečná, jejím přednostem je výtečná trakce a ovladatelnost. Proto mám větší šanci bojovat o přední příčky na asfaltových závodech. K nim patří i barumka. Proti ostatním Evropanům může být mou výhodou znalost zdejších podmínek či některých úseků. Hodně však bude záležet na počasí,“ naznačil Jean-Joseph.
Belgičané Loix a Casier jsou připraveni
Silnou pozici může mít na předním místech belgický rallysport. Do role žhavého kandidáta na prvenství můžeme pasoval Freddyho Loixe (Fiat), překvapit může i jeho krajan Bernd Casier (Peugeot). Bývalý tovární jezdec Mitsubishi Freddy Loix naskočil do seriálu IRC při domácí Ypres Rally. Pouze defekt ho vyřadil z boje o přední umístění, při premiéře s Fiatem na Madeiře stávkovala technika. Po absolvování seznamovacích jízd však neskrýval optimismus: „Tratě jsou těžké, o tom není pochyb, ale mnohem více mi připomínají Belgii než tomu bylo na Madeiře. Budu zde startovat poprvé, což sebou může nést určitá rizika, ale přesto bych rád dosáhl na stupně vítězů.“ Právě uklouzaný povrch, vytahaná šotolina a uskákaný asfalt jsou věci, které může Loix snáze akceptovat než jeho konkurenti. „Nebránil bych se ani dešti, i když kvůli divákům bude určité lepší slunečné počasí. Právě vaše soutěž je diváckou kulisou proslulá.“
Také Bernd Casier (Peugeot 207 S2000 týmu Kronos) nebyl tratěmi příliš zaskočen. „Určitě jsou hodně specifické, úzké, často se jede v blízkosti stromů. Ale i tak doufám, že zde dokážeme být dostatečně konkurenceschopní. Hlavním cílem je načerpat zkušenosti pro příští ročník, tedy rád bych spatřil cílovou rampu,“ zhodnotil tratě Belgičan. „Umístění v bodované osmičce by bylo velmi dobré, uvidíme však, jak rychlí dokáží být domácí jezdci, které příliš neznám,“ dodal loňský účastník světového juniorského šampionátu.
Kresta: Na start bez spekulací
Trojnásobný vítěz Barum rally domácí Roman Kresta pomýšlí hodně vysoko, když by v nabité konkurenci speciálů Super 2000 rád obhájil loňské vítězství. Barum Rally Zlín bude pro Romana Krestu teprve čtvrtým startem v sezoně a z jeho osobního pohledu samozřejmě určitě nejdůležitějším. Nejen kvůli úzkému vztahu ke zlínskému regionu, ale zejména vzhledem ke konkurenci, která se letos ve Zlíně sejde.
„Jména jako Loix, Vouilloz, Navarra, Travaglia mají svou kvalitu. Ale kromě nich může překvapit i řada dalších jezdců. Letošní barumka bude asi nejvyrovnanější ve své historii. Kdo bude chtít uspět, asi bude muset hodit spekulace stranou. V zahraničí se jede od začátku na maximum, nikdo nebude vyčkávat. Osobně počítám s pěti až deseti jezdci, kteří mohou zasáhnout do bojů na špičce.“ .
Trať vychází z loňské ročníku, zásadní změnou je pouze přeřazení třicetikilometrového Trojáku až do nedělního harmonogramu. Navíc do samotného závěru soutěže. „Tím se náročnost závodu jednoznačně přesune ze soboty na neděli. Kombinace Rakové a dvojice vsetínských vložek bude nesmírně náročná. A hlavně Troják může být hodně o pneumatikách.
Osobně však za nejnáročnější test barumky stále považuji úsek Pindula. Svou délku i záludnost mají i Halenkovice a Kudlovice. Navíc se domnívám, že při Barumce může sehrát svou roli počasí i defekty,“ uvedl zlínský pilot.
BR, 24.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout