Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Barum Rally - drama až do konce vyhrál Kopecký

Ani nepamatujeme, kdy se na prvních pěti místech umístily vozy Škoda, snad v dobách největší slávy stotřicítek. Ale to je už hodně dávno. Před startem by takový výsledek netipoval ani největší optimista. Zvláště, když zahraniční účast byla poměrně slušná.

Vedle evropské hvězdy a polské jedničky Poláka Kajetanowicze s Fordem Fiesta R5 přijel i Lukyanuk se stejným vozem, ale z dílny našeho M-Sportu. Poměrně neznámou byl Belgičan Cherain, rovněž s Fodem, zatímco kvality Bouffera s Citroënem DS3 R5 jsou dostatečně známy. A proti nim jedenáct vozů Škoda Fabia R5 s Němcem Kreimem, Holanďanem Kobusem a Litevcem Sirmacisem a pochopitelně naši Kopecký, Kostka, Valoušek,Tarabus a Černý, s modely S2000 ještě třeba Jakeš nebo Jelínek. Hvězdou, i když trochu utajenou byl bezpochyby evropský šampion Luca Rossetti, ale s Toyatou GT86 R3 nemohl počítat s umístěním v první desítce. A zapomenout nesmíme ani na Václava Pech, který jel ale s vysokým startovním číslem 91 na Porsche 997 GT3 v rámci mistrovství republiky.

Od první zkoušky se rozpoutal souboj mezi Kopeckým a Lukyanukem, kteří se přetahovali doslova o desetiny sekundy. Největší rozdíl mezi činil v jednu chvíli nějakých osm sekund. Diváci kolem tratě uzavírali sázky, jak dlouho Rus vydrží. Po osmé zkoušce se dostal dokonce do vedení o 1,2 sekundy před Kopeckým, ale po následující zkoušce už bylo pořadí zase obrácené.

V polovině soutěže , po devíti zkouškách vedl Kopecký o pět desetin před Lukyanukem, třetí Bouffier ztrácel už minutu, čtvrtý byl pak Kostka (+1.08,+), pátý Tarabus (+1.32, 4), šestý Černý (+1.34,2), sedmý Pech (+1.45,9). osmý Kreim (+1:54,6), devátý Valoušek (+2.,34,3) a desítku uzavíral Štajf. Z favoritů vypadli pro technickou závaz jen Kajetanowicz a Kobus.

Láma chleba, jak se říká, se začal až v neděli, kdy na zbylé posádky čekaly tři náročné zkoušky dvakrát, včetně obávaného Podhoranu. Sami jsme si ji projeli a musíme říct, že je to perla mezi českými zkouškami. Neskutečné výjezdy a prudké sjezdy po uskákané úzké silničce mezi stromy a navíc v překrásné panenské přírodě. Průměrná rychlost na devatenácti kilometrech Kopeckého byla 103 km/h. Klobouk dolů.

Bohužel právě po této zkoušce odstoupil pro poruchu převodovky Václav Pech z osmého místa. Ale drama na špici pokračovalo až do poslední zkoušky, když z pěti vyhrál dvě Lukyanuk a tři Kopecký, který do závěrečného úseku nastupoval s náskokem 4,6 sekundy. Jenže chyboval, v divácké aréně v Malenovicích trefil sud a následně vrata, poškodil kolo a byl klasifikován jako šestnáctý. Ale od diváků si za svoji jízdu vysloužil potlesk na otevřené scéně.

„Nálada už se zlepšuje, a když si vezmu, jak kvalitně a rychle jsme celý víkend jeli, tak jsem rád, že jsme byli schopní předvést takový výkon. Chyba v poslední zkoušce nás přišla draho. Byla to ta nejmenší chyba, kterou jsem udělal a rozhodly nějaké dva tři centimetry. Sud, který jsme trefili, byl tvrdý a tyč řízení nevydržela. Tady jsme mohli buď vyhrát, být druzí nebo vše ztratit. Před závěrečnou zkouškou nás s Kopeckým dělilo pět sekund a cítíl jsem, že normálním tempem jsme schopní rozdíl smazat. Někdo by mohl tvrdit, že v této situaci je lepší soustředit se na dokončení soutěže, ale když dvě stě kilometrů jedete tempem, které stačí na vteřinový souboj o vítězství a před závěrečnou RZ vás dělí pět sekund, tak to prostě nejde, řekl v cíli Alexej Lukyanuk.

Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem si tak dojeli pro páté vítězství v Barum rally a stali se držiteli putovního poháru natrvalo a zároveň mohou oslavovat titul mistrů republiky pro rok 2016.

Ve dvanácté zkoušce se pro lehkou havárii rozloučil se soutěží do té doby druhý Bouffier, ve třinácté havaroval čtvrtý v pořadí Tarabus a rázem byl druhý Tomáš Kostka a na třetí příčku se posunul Jan Černý, poprvé s Fabií R5. „Barum Rally se podařilo pořídit novou Škodu Fabia R5 a já cítím, že se na tohle auto můžu spolehnout a tohoto výsledku bychom bez Škodovky R5 nedosáhli. Děkuji týmu Škoda Motorsport, který nám prodal perfektní auto, do něhož stačilo sednout a jet. Třetí místo na Barum Rally má pro mě velkou váhu a stavím to na vrchol ve své dosavadní kariéře. Máme před sebou ještě stále hodně práce, je kam zrychlovat a to nás neskutečně žene dopředu, “ svěřil se v cíli Černý.

V závěru ještě překoval Pavel Valoušek pěkně jedoucího a talentovaného Němce Fabiana Kreima s Fabií R5 z dílny Romana Kresty a s podporou Škody Motorsport. Zároveň se stal nejlepším zahraničním účastníkem. Druhým byl Belgičan Cherain s Fordem Fiesta R5, původně také přihlášený s Fabiíí R5.

„Svoji radost ani neumím vyjádřit slovy. Zajeli jsme na Barum rally nejen páté z možných šesti vítězství sezóny, ale navíc jsme rozhodli české mistrovství v rally. Vyhrát titul je vždy velice těžké, ale obhájit ho je ještě těžší,“ řekl Jan Kopecký. „FABIA R5,grandiózní tým ŠKODA Motorsport a má rodina jako morální podpora, ti všichni mi tento milník mé kariéry umožnili. Při tak vysoké úrovni jako byla zde ve Zlíně, bylo vidět, jak silné máme auto. Velký kompliment patří také Alexeji Lukjaňukovi a Alexeji Arnautovi, kteří nám to po celý víkend dělali velice těžké.“

1.Kopecký – DreslerŠkoda Fabia R52:07.34,7 h
2.Kostka – Kučera Škoda Fabia R5 + 2:34,0 min
3.Černý – Černohorský Škoda Fabia R5+ 2:41,9
4.Valoušek – Havelková Škoda Fabia R5+ 3:47,7
5.Kreim – Christian Škoda Fabia R5 + 5:16,1
6.Vlček – ŽákováFord Fiesta R5+5:17,9
7.Štalf – RajnohaŠkoda Fabia R5+5:43,3
8.Jakeš – EhlováŠkoda Fabia S2000+6:00,5
9.Cherain – CuvelierFord Fiesta R5+6:40,4
10.Odložilík – TurečekFord Fiesta R5+7:02,2




J.Lasík 29.8.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar