Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Barum Rally -Po havárii Caise vyhrál Kopecký

Každý zkušený závodník vám řekne, že soutěž končí teprve v cíli. Jak praví přísloví – bažanti se počítají po honu. To, že vedete před poslední zkouškou o dvacet sekund, ještě nemusí nic znamenat. Právě na posledním testu pohřbili naděje na vítězství Erik Cais a Jindřiška Žáková,

{*6]

Pravda nebyli jediný, kdo letos ze špičky havarovali. Už na testovací zkoušce rozbil svůj Citroën vedoucí muž evropského šampionátu Aleksej Lukyanuk a na start nenastoupil. Havarovali také Jari Huttunen s Hyundaiem a Filip Mareš s Fabií. Mechanikům obou jezdců se podařilo ale vozy opravit.


Ale tím výčet smolařů nekončí. Ve třetí zkoušce odepsal Fabii po skoku Dominik Stříteský a s otřesem mozku byl odvezen do nemocnice. Sedmá zkouška, pověstná Pindula, se stala konečnou pro Huttenena a Albert von Taxise, rovněž po haváriích.


O tři zkoušky později se k nim přidal ještě Václav Kopáček. Posledním „ranařem“ byl už zmíněný Cais.


Pro technické problémy odstavili v první etapě své vozy Tomáš Kostka, v druhé etapě pak Václav Pech s Fordem Focus WRC, když v vedl od druhé do čtvrté zkoušky, pak se pohyboval na čtvrtém místě. Ve dvanácté zkoušce z dvanácti se odporoučela poloosa Fabie rakouského jezdce Simona Wagnera, v tu dobu na čtvrté pozici.

Prvotřídní senzace se nekonala. Dvaadvacetiletý jezdec Erik Cais s Jindřiškou Žákovou poslali na závěrečné rychlostní zkoušce Májová vůz Ford Fiesta R5 MkII na mokré lesní trati na bok a cíl nespatřili. V tu chvíli vedl o dvacet sekund před Kopeckým a čtyřicet sekund před Mikkelsenen. Udělal jezdeckou chybu a tím přišel jak o vítězství, tak o pořádný příděl bodů do ME. Od chvíle, kdy se ujal vedení po deváté zkoušce jsme si kladli otázku, jestli první místo udrží. Dodejme, že Cais zajel v nedělní etapě nejrychlejší časy v úvodních čtyřech RZ a před posledním průjezdem Májovou měl náskok na Kopeckého více než dvacet vteřin. Náročnou více než pětadvaceti kilometrovou trať nezvládl a havaroval.



Na druhém místě jedoucí Jan Kopecký se po odpadnutí Václava Pecha více méně soustředil na první místo do mistrovství republiky, protože ME se letos nezúčastňuje. V soutěži vedl od čtvrté zkoušky do deváté, než ho vystřídal Cais. Pošesté v řadě a celkově podeváté ovládl Jan Kopecký na voze Škoda Fabia Rally2 Evo, jeho spolujezdec Jan Hloušek slaví premiérový triumf ve Zlíně. Kopecký zároveň slaví s předstihem osmý titul mistra České republiky.
Kopecký o tom, že jeho konkurent havaroval a stal se opět šampionem barumky, se dozvěděl až od reportérů v cíli závěrečné rychlostní zkoušky. „On (Erik) havaroval? Co na to mám říct… Je to jednoduché. Myslím si, že si zasloužil vyhrát. Je mi hrozně líto, že to Erik na poslední rychlostní zkoušce rozbil. Od včerejší poslední Pinduly tahal za lano a během dnešní etapy byl nepřemožitelný,“ vysekl Kopecký poklonu Caisovi, který by se v případě výhry stal nejmladším vítězem Barum rally. Nadále však platí, že jím je Roman Kresta, kterému v roce 2000 při jeho triumfu bylo 24 let.




Na druhou pozici se posunula norsko-švédská posádka Andreas Mikkelsen, Jonas Andersson, která dojela se ztrátou 40,1 vteřiny. „Druhého místa si velmi vážíme. Byl to tuhý boj, ale myslím si, že jsme měli dobrý víkend. Převzali jsme vedení v evropském šampionátu, výsledek je důležitý. Jsme šťastní,“ řekl norský pilot.


V průběžné klasifikaci tak vystřídal na vedoucí pozici Lukjanuka, který naopak klesl na čtvrté místo za Miko Marczyka a Elféran Llarenu, oba s vozy Škoda Fabia.


Pěkné desáté místo vybojoval košický Martin Koči se Škodou Fabia, zapůjčenou od Romana Odložilíka. Vzhledem k rychlé dohodě prakticky několik hodin před soutěží, nebyl čas na odzkoušení, a tak je umístění v TOP 10 dobrý výsledek. Věroslav Cvrček se staronovým spolujezdcem Ondrou Šálkem postupovali výsledkovou listinou vzhůru z 59.místa až na třináctou.

Stupně vítězů patřily vozům Škoda Fabia Rally2 Evo, neboť na třetí místo se posunul s minutovým odstupem Filip Mareš se spolujezdcem Radovanem Buchou. A to i přes penalizaci 10 sekund v časové kontrole, ale nebyli jediní. „Jelo se rychle, poslední RZ byla zajímavá. Škoda Erika, který zde podal perfektní výkon, to mu nikdo neodpáře. Patří to ale k tomu, podmínky byly těžké a na tak dlouhé RZ se může stát cokoli. Jsem rád, že jsme se posunovali pořadím nahoru a nakonec je to pro nás super místo,“ pověděl Mareš, který na minulé Barum rally skončil druhý.

Další tři příčky patří „Evropanům“, v pořadí Herzig, Marczyk a Llarena, kgteří byli před barumkou v první pětce.


Jubilejní Barum rally se jela sice bez deště, ale z předchozích dešťů bylo na trati hodně bahna a někteří si stěžovali na příliš rozbité zkoušky, jako byla například Pindula. Je zajímavé, že Jindra Štolfa, který jel barumku mnohokrát, to zase tak černě neviděl: „Někde je to lepší než dřív, někde trochu horší, ale vcelku je to stále stejné.“



V kategorii ERC Junior zvítězil Ken Torn z Estonska (Ford Fiesta Rally3), který po nehodě Nora Oscara Solberga (Ford Fiesta Rally3) již ve druhé RZ jel téměř celou dobu osamocený.

V hodnocení ERC2 skončil první Maďar Tibor Érdi junior (Mitsubishi Lancer Evo X) o 1:24,3 minuty před Polákem Dariuszem Polońskim (Fiat 124 Abarth RGT).

V hodnocení dvoukolek ERC3 + ERC3J bral triumf po neohrožené jízdě Španěl Josep Bassas, jehož Peugeot 208 Rally4 dojel před Francouzem Jeanem Baptistem Francheschim (Renault Clio Rally 4) o 1:16,0 minuty dříve.



Absolutní pořadí 50. Barum Czech Rally Zlín 2021
1.Kopecký – HloušekŠkoda Fabia Rally2 Evo2:00:07,2 hod
2.Mikkelsen – AnderssonŠkoda Fabia Rally2 Evo+ 40,1 s
3.Mareš – BuchaŠkoda Fabia Rally2 Evo+ 1:40,2 min
4.Herczig – FerenczŠkoda Fabia Rally2 Evo + 1:44,0 min
5.Marczyk – GospodarczykŠkoda Fabia Rally2 Evo+ 2:28,5 min
6.Llarena – FernandezŠkoda Fabia Rally2 Evo+ 3:09,4 min
7.Devine – FultonFord Fiesta R5 MkII+ 3:22,8 min
8.Jakeš – MachůŠkoda Fabia R5+ 4:50,7 min
9.Bonato – BoulloudCitroën C3 Rally2+ 4:22,5 min
10.Koči – TurečekŠkoda Fabia Rally2 Evo+ 6:00,0 min




Průběžné pořadí ME


1.Andreas Mikklesen Škoda Fabia 97
2.Miko Marczyk Škoda Fabia 78
3.Elfrén Llarena Škoda Fabia 76
4.Aleksej Lukyanuk Citroën C3 R5 67
5.Norbert Herczig Škoda Fabia 67




JL + RO 30.8.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar