Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Barum Rally - Kopecký první, Mareš s titulem ME

Šestý podnik evropského šampionátu Barum Rally přilákala na start jezdce, bojující o tituly, jak v absolutní klasifikaci, tak v juniorských kategoriích. Naposledy se také rozdávaly body do mistrovství republiky.

O evropský trůn bojují tři jezdci – Rus Aleksej Lukjanuk s Citroënem C3 R5, Polák Lukasz Habaj a Angličan Chris Ingram, oba s vozy Škoda fabia R5. Vedle stálých evropských účastníků zavítal do Zlína mj., Japonec Hiroki Arai, doprovázený svým mnohem slavnějším otcem. Stejně jako Lukjanuk vsadil na Citroën. Za černého koně byl označován Rus s lotyšskou licencí Nikolaj Gryazin, který před barumkou obsadil desáté místo ve Finsku.

Z české špičky nechyběl nikdo a bylo jen otázkou, zda bude tentokrát stát štěstí při Janu Kopeckém a Pavlu Dreslerovi a vyhnou se jim defekty. Ti také vyhráli úvodní noční speciálku před Gryazinem a Lukjanukem, naplno se začalo závodit až v sobotu, kdy na posádky čekalo osm zkoušek včetně náročné Pinduly. Nejlépe se rozjeli Lukjanuk, Kopecký, Gryazin a Ingram.
V dalším úseku byl nejrychlejší Gryazin a ujal se vedení před Lukjanukem a Kopeckým, který se v úvodu nikam zbytečně nehnal. Další zkoušku projel nejrychleji Lukjanuk přec Ingramem a Kopeckým a Rus šel do vedení. Poslední úsek první části sedl nejlépe Kopeckému, když nechal za sebou Ingrama a Lukjanuka a posunul se na druhé místo se ztrátou 0,4 sekundy. Gryazin ztratil dvě minuty defektem a klesl na 21.příčku.

Šestou zkoušku si připsal Kopecký (2,Gryazin, 3.Lukjanuk) a ujal se vedení o 2,4 sekundy před Lukjanukem a takřka 40 sekund ztrácel Ingram. Gryazin byl i přes problémy při chuti a zajel nejlépe sedmý úsek před Kopeckým a Lukjanukem.

V osmé zkoušce se poprvé prosadil Ingram, když porazil Kopeckého a Gryazina. Ve vedení se ale nic neměnilo, první Kopecký, druhý Ingram, třetí už Mareš. Tady se soutěží rozloučil Lukjanuk, nejprve defekt levé přední pneumatiky, poté se mu ještě poškodilo zavěšení levého předního kola. Druhý den využil předpisů a pokračoval. (V neděli vyhrál tři ze šesti zkoušek a skončil na 18.místě). Takové bylo pořadí po první etapě, za vedoucí trojicí se srovnali Pech, Kostka, Griebl, Gryazin a Tarabus.

Nedělní etapu se šesti zkouškami, mezi kterými nechyběla obávaná Kašava začal skvěle Gryazin před Kopeckým a Jakešem, ale to bylo všechno. V jedenácté havaroval a zle poničil fabii. Tato zkouška byla poslední i čtvrtého Pecha (poloosa). Poprvé si tady vylámali zuby Odložilík (požár), Trojan (tech.závada) nebo Jakeš (vylomené kolo).

První průjezd Kašavy prolétl Lukjanuk před Kopeckým a třetí Mareš zapomněl na loňskou havárii. Na čele se ustálilo pořadí: 1.Kopecký, 2.Ingram (+1.19), třetí Mareš (+1.20). A tak to bylo ještě po předposlední zkoušce.

Pak přišel druhý průjezd Kašava a let Filipa Mareše. Před startem ztrácel na Ingrama 0,5 sekundy a v cíli byl před ním o 0,3 s. To znamenmalo zisk evropského titulu v juniorské kategorii. Poslední úsek se stal osudným pro Vlčka (havárie), Štajfa (havárie).
Pět vítězství v řadě, devět celkově, to je bilance Jana Kopeckého na Barum rally. S Pavlem Dreslerem nejeli, ale doslova letěli až do cíle. Nejdřív „uštvali“ Nikolaje Gryazina, potom Alekseje Lukjanuka a druhého Filipa Mareše s Janem Hlouškem porazili o půldruhé minuty. Zároveň získali v pořadí už pátý mistrovský titul za sebou. Hned z cíle odjížděli na Deutschland Rally, která začínala už ve čtvrtek.

Ve dvoukolkách se radoval z vítězství Efrén Llarena (Peugeot 208 R2) před domácím Erikem Caisem (Ford Fiesta R2) a Sindrem Furusethem (Peugeot 208 R2). Mistrem ERC J3 se stal Llarena, kterému pomohl k vítězství a titulu před před Kenem Tornem čas přidělený Jean-Baptistu Franceschimu sportovními komisaři na RZ 15, kdy Franceschi obdržel čas o minutu horší než ostatní jezdci.


V cíli se po šesté radoval i spolujezdec Pavel Dresler. „V úvodu soutěže to bylo těsnější. Tahali jsme se o vteřiny s ruskými jezdci, pak ale udělali chyby a vytěžili jsme z toho vítězství.“

Filip Mareš: „Jsou to nádherné pocity. Jsme šťastní, že jsme v cíli, pro mě je to nejhezčí den jezdecké kariéry. Musím také pogratulovat klukům Chrisovi a Rossovi, kteří nás dotlačili na hranu možného a svedli jsme s nimi parádní souboj.“

Chris Ingram: „Je to těžké, tuto prohru spolknout. Jsme spokojeni se svým výsledkem, přece jen třetí místo na této legendární a nesmírně těžké soutěži je obrovský úspěch. Musíme zůstat pozitivní, hledat další motivaci a opírat se o to, že jsme tady skončili na stupních vítěz.“


1.Kopecký – DreslerŠkoda Fabia R5 Evo02:05:17.4
2.Mareš – HloušekŠkoda Fabia R5+1:31.5
3.Ingram – WhittockŠkoda Fabia R5+1:31.8
4.Kostka – KučeraŠkoda Fabia R5 Evo+1:51.1
5 .Griebel - WinklhoferŠkoda Fabia R5+2:49.7
6.Wagner S. – WinterŠkoda Fabia R5 Evo+3:07.9
7.Tarabus – TrunkátŠkoda Fabia R5+3:15.4
8.Pospíšilík – HovorkaŠkoda Fabia R5+5:38.5
9.Rujbr – ŠvecŠkoda Fabia R5+5:50.0
10.Bisaha – TěšínskýHyundai i20 R5+6:30.7




J.Lasík 19.8.2019
Foto autor, J.Rohlena

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar