Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

Barum Rally - Kopecký je neporazitelný

Před startem uzavírali příznivci rally sázky, kdo vyhraje. Ve hře byla tři jména. Od vítězství k vítězství jedoucí Jan Kopecký nebo vedoucí muž evropského šampionátu Alexej Lukjaňuk a nebo největší hvězda Dani Sordo, startující v mistrovství světa za tovární tým Hyundai

Janu Kopeckému šlo vlastně jen o prestiž, titul mistra republiky si zajistil už po Rally Bohemia a ve Zlíně vyhrál mj. poslední tři ročníky. Dani Sordo u nás ještě nestartoval, poprvé řídil vůz kategorie R5 a ne WRC a český specifický asfalt není hladký španělský. Jedině Alexej Lukjaňuk potřeboval další body do ME, které byly pro něj důležitější než aby soutěž nedojel jako v minulých letech. Tato trojice také od začátku udávala ton, a překvapivě s ní držel krok ruský mladíček Nikola Gryazin, jedoucí s lotyšskou licencí. Bohužel hned na třetí zkoušce skončily naděje Václava Pecha, který musel odstavit Ford Fiesta R5 pro technickou závadu. Naopak překvapivě výtečně si vedl Mirek Jakeš, startující poprvé se Škodou Fabia R5 a postaral se o velké překvapení.


Úvodní noční zkoušku v ulicích města projel nejlépe Kopecký před Lukjaňukem a Pechem, když Sordo po defektu dojel jedenáctý se ztrátou deseti sekund. Závodit se začalo ale až druhý den a hned dramaticky. První sobotní zkoušku proletěl nejrychleji Kopecký před Lukjaňukem a Pechem, ale hned na další měl defekt, ztratil půl minuty a propadl se na čtvrté místo. Tady skončila také letošní barumka pro Václava Pecha: "Měli jsme alespoň štěstí, že se to nestalo v plné rychlosti na vložce. Až následně potom jsme se od jiných teamů dozvěděli, že s tímto konstrukčně nedořešeným dílem od anglického M-sportu již měli také podobný problém,“ popisuje odstoupenVyhrál Gryazin, který měl také nejrychlejší čas v kvalifikaci.


V pátém úseku se poprvé prosadil Lukjaňuk před Gryazinem a Kopeckým, který vyhrál šestou zkoušku a posunul se tak na druhé místo za Lukjaňuka a před Gryazina a Sorda, který si udržoval bramborovou pozici. Když už se zdálo, že Kopecký zaútočí na první místo, tak přišel v šesté erzetě další defekt, a to hned obě pneumatiky na levé straně, což znamenalo až 19. čas (vyhrál Kreim před Sordem) a pokles na třetí místo se ztrátou 20 sekund na vedoucího Lukjaňuka. „V cestě se nám objevil velký kámen, se kterým jsme nepočítali. Možná jej na trať vyhodilo některé z aut. Na letošní Barum Czech Rally Zlín není štěstí na naší straně. Bez rezervního kola nemůžu jet naplno,“ vysvětlil Jan Kopecký.



Ten byl při chuti a vyhrál sedmou zkoušku, v níž byl Kopecký až pátý. Pak ale Kopecký vyhrál poslední dvě sobotní zkoušky, jednou před Gryazinem, podruhé před Marešem a přenocoval tak jako druhý. Vedl Lukjaňuk o 16 sekund před naším jezdce, třetí Gryazin ztrácel 30 s a čtvrtý Sordo už 50 sekund. Následovali Jakeš, Mareš, Kreim a Tarabus.
V neděli čekalo na posádky šest zkoušek a k překvapení všech první vyhrál Jakeš přes Sordem a další Mareš před Kopeckým a Sordem. Kopecký pomalu ale jistě stahoval ztrátu na ruského jezdce, a když vyhrál následující, nejtěžší zkoušku „Kašavu“ stáhl ztrátu na 2,6 sekundy.


Kopecký s Dreslerem dlouho diváky nenapínali, jak dopadne česko-ruský souboj a hned po servisu zajel Kopecký společně s Jakešem nejlepší čas, zatímco Lukjaňuk byl až šestý a tím se dostala naše posádka konečně do vedení. Akdyž přidal ještě jedno vítězství před Kreimem, a Lukjaňuk vsadil v závěru na jistotu, tak bylo v podstatě rozhodnuto. Ale někdy i poslední metry mohou zničit dobrý výsledek. Filip Mareš by mohl vyprávět, když na Kašavě havaroval ze šestého místa. Přitom na Jakeše ztrácel 40 sekund a před Kreimem měl k dobru 18 sekund. Ale i tak tvrdá dokáže být rallye.


Poslední zkoušku vyhrál Jakeš, ale k třetímu místu mu chyběly tři desetiny sekundy, aby získal skalp Sorda. Zajel ale přesto vynikající závod a nechal za sebou Gryazina, o kterém ještě asi uslyšíme. My jsme považovali za černého koně Anličana Chrise Ingrama s černou Škodou Fabia R5 s číslicí 110 a nezklamal nás. Několika skvělými časy se při prvním startu umístil na devátém místě. Zvláště pivaři mu hodně fandili.


48. ročník Barum Rally je za námi, přinesl po dlouhé době hodně zajímavý průběh, svoji roli sehrálo i střídavé počasí. Ačkoliv byla zahraniční účast s vozy kategorie R5 hodně pestrá, tak si řada z nich vylámala zub na českých náročných tratích nebo i našich jezdcích, jako například Maďaři Norbert Herzig a Laszlo Nemeth či Angličan Rhys Yates (všichni havárie), Herrmann Neubarier, Aliosio Monteiro (oba tech. závady)…Kromě Pecha neviděl cíl Roman Odložil ani Vojtěch Štajf (havárie) atd. Za zmínku stojí výkona Jana Černého, který v úvodní speciálce ulomil kolo, a ze 118. místa se dostal v cíli až na 15.



O tom, že ME nemá příliš velkou úroveň, svědčí třeba desáté místo Bruno Magalhaese, který je v průběžném pořadí druhý.


Evropskou kategorii do 28 let vede Kreim před Ingramem a Gryazinem, v juniorem do 27 let se vede nejlépe Sesks, který s Opelem Adame vyhrál ve Zlíně svoji kategorii před Wagnerem a Kristenssonem.


1.Kopecký – DreslerŠkoda Fabia R52:07.47.2
2.Lukyanuk – ArnautovFord Fiesta R5+00:00:07.5
3.Sordo – Del BarrioHyundai i20 R5+00:00:53.6
4.Jakeš – MachůŠkoda Fabia R5+00:00:53.9
5.Gryazin – FedorovŠkoda Fabia R5+00:01:13.2
6.Kreim – ChristianŠkoda Fabia R5+00:01:58.2
7.Tarabus – TrunkátŠkoda Fabia R5+00:02:14.0
8.Ingram – WhittockŠkoda Fabia R5+00:02:27.8
9.Magalhães B. – Magalhães H.Škoda Fabia R5+00:05:25.8
10.Pellier – CombePeugeot 208 T16+00:07:03.1



Mistrovství Evropy


1.Lukjaňuk 149
2.Magajlaes 113
3.Herzig 62
4.Kreim 55
5.Galatariotis 50
6.Gryazin 49

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar