Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Baja Espana vyhrál Peterhansel

Dvě české posádky Zapletal – Janáček a Procházka – Nemajer se zúčastnily dalšího podniku Evropského seriálu závodů baja, který se jel v uplynulém víkendu na rozpálené španělské půdě. Zatímco Zapletal odstoupil krátce před cílem z vítězství se radoval Peterhansel.

Peterhansel - Cottret

Roma - Cruis

McRae - Thörner

Na 120 osobních vozů, 150 motovyklů a čtyřkolek a 10 kamiónů se vydalo od stadionu Realu Madrid na 1500 km dlouhou trať, z níž bylo 800 km měřených úseků. Na startu se objevily mj. dvě tovární Mitsubishi Pajero řízené Peterhanselem a Romou, skotský soutěžák Colina McRae podepsal smlouvu s BMW X-Raid a poprvé usedl do BMW X3 RR, navíc se vznětovým motorem. Na horké sedadlo usedla zkušená Tina Thörner ze Švédska.
Celá soutěž začala úvodním prologem v areálu okruhu Jarama a podle očekávání si nejlépe vedly tovární Mitsubishi, když vyhrál Peterhansel o 4 s před Romou a McRaeem. Na čtvrtém místě dojel Gadasin, vítěz Italian Baja, na Nissanu Navara. Mirek Zapletal skončil na 14. místě absolutně a třetí ve třídě T1/diesel, ani ne půl sekundy za loňským vítězem Josefem Sýkorou ze Slovenska. Petr Procházka měl trať již pořádně zaprášenou a rozbitou, čemž odpovídala také jeho 64. příčka.
První etapa se přesunula z Madridu do Zaragozy, kde na účastníky čekalo 530 km z toho téměř dvě stovky rychlostní zkoušky. Zapletal s Janáčkem se posunuli na jedenácté místo, když dojeli do cíle jako dvanáctí. Ve třídě T1/diesel si držela stále třetí místo za McRaeem a Angladou. Druhá posádka Procházka – Nemajer se také posunula vpřed, když vybojovala 51. místo a celkově se dostala o dvacet příček nahoru na 44. místo. Etapu vyhrál Colin McRae na BMW X3 RR a nechal tak za sebou obě tovární Mitsubishi. Čtvrtý byl Gadasin s ex-továrním vozem Nissan Navara a na pátou se dostal Josef Sýkora, který jel druhou polovinu RZ bez přední prasklé poloosy. Mirek Zapletal, který jel takzvaně „opatrnou“ řekl v cíli: „…hodně to klouzalo, prach a jemné kamení je jak sníh. Párkrát jsem si myslel, že mám defekt, jak se vůz nedal udržet na cestě. Zvolili jsme opatrnější jízdu, máme před sebou ještě hodně.“
Další speciálky o délce 85 km a 252 km se staly kořistí zkušeného Peterhansela. Vrátil tak McRaeeovi jeho nadílku více jak půl minuty a po druhém dni byl mezi nimi rozdíl 47 sekund ve prospěch Peterhansela. Krok s nimi se snažil držet Roma, ale ztrácel téměř čtyři minuty. Boris Gadasin ukroutil zadní kardan a oprava na trati ho stála více jak půl hodiny, čímž se propadl na 16.místo. Problémům se nevyhnul ani Josef Sýkora, který nezvládl Pajero a skončil mimo trať v betonovém korytu potoka, odkud se bez cizí pomoci už nedostal a odstoupil. Mirek Zapletal jel s Mílou Janáčkem v dobrém tempu, přestože jsou tratě stavěné na úplně jiné vozy. Dlouhé rovné úseky až několik kilometrů nahrávají výkonným, rychlým vozům, které jsou zde schopny jet 180 km/h. Bohužel Zapletalovo Pajero se vyšplhá maximálně na 140 km/h. Ale i tak dokázal v ranní kratší zkoušce „Huesca“ zajet skvělé osmé místo. V odpolední, kde bylo rovných úseků více se dostal na 14.místo. K tomu Zapletal dodal: „Neudělali jsme žádnou vážnější chybu a auto zatím drží. Zkouška Lécera má mnoho dlouhých rychlých úseků, kde ztrácíme těžce nahnané vteřinky z nepříjemných technických pasáží. Ale to už nezměníme. Pokusíme se dojet do cíle bez chyby, která by mohla znamenat odstoupení nebo vážnější ztrátu a uvidíme, jak si povedou ostatní. Je to ještě 250 km a stát se může cokoliv…“. Přestože tyto tratě našim nesedí, drželi si Zapletal s Janáčkem 10.místo absolutního pořadí a třetí v dieselech. Petr Procházka si odbyl premiéru na tak dlouhé „rychlostce“, jakou byla právě 252 km dlouhá „Lécera“. Nebýt defektu pneumatiky mohl zajet o poznání lepší čas. I tak byl po třetím dni Baja Espana na příjemné 51. pozici absolutní klasifikace ze 112 vozů na startu.
O vítězi nakonec rozhodla závěrečná speciálka o délce 252 km, kterou vyhrál Peterhansel o pět sekund před McRaem, a potvrdil tak své vítězství v náročné Baja Espana. Skot sice zajel druhé časy, ale obdržel penalizaci 15 minut za použití rukavic se špatnou homologací FIA (podobně dopadlo asi dalších dvacet posádek za nehořlavé spodní prádlo, kukly, kombinézy apod.), čímž bylo prakticky již předposlední den. Nani Roma díky tomu postoupil na druhé místo a Zapletal s Janáčkem se dostali na 8. místo. Poslední speciál ji vycházel skvěle až do 232 km. Zapletal jel ve výtečném tempu a zhruba na 170 km se dotáhl na Holanďana van Deijna, který startoval 2 minuty před ním a který byl celkově až za ním, takže jej nemohl ohrozit. Dvacet kilometrů před cílem však skončily všechny naděje na dobré umístění, když se na předním okně objevily kapky oleje a v kabině kouř. Motor bez sebemenšího náznaku zkolaboval, ale posádka se rozhodla jet dál. Nakonec definitivně umřel 8 km před cílem, kdy všechen olej skončil na předním okně, ližině, prostě všude možně jen nebyl tam kde má za normálních okolností být. „Místo 4. místa v závěrečné zkoušce a zhruba 7. pozice (druhé ve třídě diesel) jsme stáli u nefunkčního stroje a nadávali na osud. V takové konkurenci za účasti tří továrních vozů by to byl nečekaný úspěch, ale… snad příště,“ zhodnotil soutěž smutný Míla Janáček. Petr Procházka zajel skvěle na 27. místě, což jej posunulo na 31. místo. Nyní se pojedou dva závody českého a maďarského šampionátu a poté ke konci srpna další závod Evropského poháru Baja ve Velké Británii.
1.Peterhansel – CottretMitsubishi Pajero8:53.30
2.Roma – CruizMitsubishi Pajero+5.15
3.McRae – ThörnerBMW X3 RR+15.52
4.Gameiro – FigueiredoNissan Navarra+56.27
5.Monterde – LurquinNissan Navarra+1.01.18


JL, 24.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar