Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

B.Femin - spolehlivost bude hrát hlavní roli

Před odjezdem do Buenos Aires, místa startu Rally Dakar, položili několik otázek Bruno Feminovi, sportovnímu řediteli Peugeot Sport, abychom se dozvěděli, jak je francouzský lev připraven na souboj.

Při rozhovoru na Ženevském autosalonu na jaře 2013 jsme se vás ptali, co bude následovat po účasti na Pikes Peak, jestli Peugeot neuvažuje o návrat na Dakar. Tehdy jste se trochu potutelně usmíval a řekl, že hledáte další možné alternativy. Věděl jste, že se Peugeot vrátí na Dakar?


Bruno Femin: Věřte mi, ale v tu dobu ještě ne. Zkoumali jsme sice různé možnosti, kde se prezentovat, ale definitivní rozhodnutí ohledně Rally Dakar padlo opravdu až po závodě Pikes Peak.


Rallye Dakar je především o automobilech s pohonem všech kol. Proč se Peugeot rozhodl vsadit na zcela jinou koncepci, tedy zvolit pouze pohon zadních kol?


Důvody byly v podstatě dva. Technický a strategický. Pro vozy s jednou poháněnou nápravou hovoří tři aspekty. Jednak velká kola, pro dvoukolky mohou mít průměr až 94 cm. Přední převis je hodně krátký, aby mohl vůz zdolávat hodně příkré překážky. Prodloužením zdvihu odpružení – 460 mm namísto 250 mm může vůz lépe překonávat překážky. Za druhé automobil může být lehčí, a za třetí můžeme použít systém změny tlaku v pneumatikách během jízdy z kabiny podle okamžité situace. Není tedy třeba zastavovat a ztrácet čas. Proto jsme zvolili pohon pouze zadních kol. Tím získáme určitou výhodu nad konkurencí. Na Dakaru jsou vzhledem k vysokým nadmořským výškám ve výhodě turbodmychadlem přeplňované motory a to se týká pouze vznětových. Zážehové musí být výhradně atmosférické. Na druhou stranu jsou turbodiesely sice těžší, ale spotřeba je přijatelnější. Vůz jsme osadili třílitrovým vznětovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 340 k. Ani chvilku jsme neváhali, jestli turbo použít. Byla to pro nás jasná volba.
A teď strategie tři roky vítězí na Dakaru MINI a my ho chceme porazit, a proto musíme jít jinou cestou. Podobně jako v LeMans, v němž jsme chtěli porazit Audi, tak jsme postavili uzavřený prototyp, zatímco Němci měli otevřený.
Testy ukázaly, že náš technický koncept funguje. Nesmíme ale zapomenout, že jsme stále na začátku vývoje. Musíme být proto opatrní. I když máme velké ambice, tak jsme na zemi. Proto také začínáme náš maratonský program s nejtěžším závodem.


Zúčastní se Peugeot s novými automobily ještě dalších soutěží cross country?


Po Dakaru máme v plánu ještě starty v ruské Silk Way Rallye a na podzim také v Číně, která je pro Peugeot hodně důležitá. Posádky budou stejné, zatím neuvažujeme o žádných změnách.


Jak jste vybírali jezdce? Proč se v sestavě neobjevil devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb, jehož jméno se také v souvislosti s Dakarem už skloňovalo?


Loeb nebyl pro Dakar volný, neboť ve stejné době pojede Rallye Monte Carlo s Citroënem. Stéphane Peterhansel i Carlose Sainz byli jasní od samého začátku. Mají obrovské zkušenosti a velkou motivaci Dakar opět vyhrát. Jde o špičkové jezdce. Cyril Despres je třetím mužem, který přechází z motocyklů do kokpitu automobilu. Jeho předchůdci Nani Roma i Stéphane Peterhansel dokázali, že Dakar lze vyhrát v obou kategoriích. Ukazuje se, že je lepší vsadit na motocyklistu, který už má s Dakarem zkušenosti a dokáže číst terén. Soutěžní jezdci z klasických rallye jedou sice rychle, ale ne v písku, s nímž nemají prakticky zkušenosti.


Nepochybujeme, že automobily Peugeot budou hodně rychlé, ale jaká bude spolehlivost?


Testy ukázaly, že náš technický koncept funguje. Nesmíme ale zapomenout, že jsme stále na začátku vývoje. Musíme být proto opatrní. Proto také začínáme náš sportovní program s nejtěžším závodem světa. Ale určitě narazíme na řadu překážek a problémů.
Na spolehlivosti musíme ještě zapracovat, protože ta hraje důležitou roli. S technikou jako je podvozek, motor, karbonová karoserie žádné problémy nemáme. Pouštíme se do dobrodružství s velkými ambicemi, ale také s obrovskou pokorou. Hlavním cílem je dojet s co největším počtem aut co nejdál. V Maroku jsme najezdili tisíce kilometrů a ještě další najezdíme.


Jaký je plán týmu Peugeot Total do konce roku?

Servisní automobily s veškerým potřebným vybavením a náhradními díly musely být do 20. listopadu v přístavu Le Havre, kde se nalodily společně s dalšími automobily a motocykly, a odpluly do Argentiny.S ostrými automobily jsme pak odjeli ještě na týden do Maroka, kde jsme hodně testovali, hlavně spolehlivost. Poté je smontujeme a v polovině prosince budou letecky dopraveny do Buenos Aires.
Také posádky musí podstoupit intenzivní školení zaměřené na mechaniku aut, aby se připravily na veškeré nouzové zásahy, s nimiž se mohou v lednovém závodě setkat, protože na místě se budou muset obejít bez pomoci techniků.


Přihlásil Peugeot do soutěže i tzv. rychlou asistenci, která může být posádkám na blízku v případě potíží?

Ano. Se startovním číslem 344 je přihlášena Toyota se s číslem 522 kamion Mercedes. Posádky těchto vozů se budou v případě potřeby pomoci soutěžním posádkám v nouzi.
Tento text k obrázku Peterhansela č.200



Děkujeme za rozhovor

J.L. 19.12.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar