Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Autokrosař Jaroslav Hošek slaví jubileum

Tento týden, přesně 17. února oslavil sedmdesáté narozeniny pan Jaroslav Hošek, legenda a nestor českého i evropského autokrosu. Je obdivuhodné, s jakou chutí nastupuje v tomto věku „věčně mladý“ Jaroslav Hošek do každého závodu. Naštěstí, pro autokros, ještě končit nehodlá.

V letošním roce nastoupí 26.dubna do své 42.sezony, a nenašli bychom u nás asi nikoho, kdo závodí déle, a navíc na špičkové úrovni. Někdy od patnácti let se věnoval tenisu a hokeji, ale když mu babička koupila moped, tak bylo o jeho osudu rozhodnuto. Může za to vlastně babička. Z mopedu byl už jen krůček k motorce a motokrosu.

„Začínal jsem s motokrosem a teprve, když jsem, se rozmáznul o švestku, tak jsem si řekl, jestli to mám zapotřebí a nechal toho. V té době ale jezdil autokros Jaroslav Povondra, přezívaný Démon, který byl také z Kladna. Ten už měl nějakou tu sezonu za sebou a patřil k naší špičce. Tak jsem k němu začal chodit na rady, co a jak,“ vzpomíná Jaroslav Hošek A v roce 1974 stál už na startu prvního závodu.

První autokrosové buginy poháněly především motory Wartburg, protože byly ve své době nejdostupnější a nejlevnější. První mistrovský titul vybojoval v roce 1977, o dva roky poději jezdil už Evropský pohár, respektive Mistrovství Evropy.
Od té doby postavil a vyvinul mnoho bugin a vystřídal nespočet pohonných jednotek – od Wartburgu přes Renault, Ladu, Ford Cosworth, Tatru, Porsche, VW, Audi až po současný Ford Zoner V8. Jestli jsem na některý zapomněl, tak se omlouvám.

Poslední dva roky „vychovává“ Jakuba Kubíčka, i když je od sebe dělí 51 let, 8 měsíců a tři dny. Jednají však spolu jako rovným s rovným. A to i přesto, že Kubíčkův děda je o osm let mladší než Hošek. Ale Jaroslav Hošek není žádný sobec a ochotně poradí každému, kdo požádá o pomoc. Ale ani sám se nebojí optat jiných. Možná právě proto je oblíbený a uznávaný i mezi diváky. Přijďte se podívat na Evropu do Štikovské rokle, když mu aplauduje několik tisíc diváků a jakmile se objeví na dráze, tak to v „autokrosém kotli“ doslova vře a všichni ho ženou dopředu. Není snad nikoho, kdo by mu úspěch nepřál.
Žádná jiná disciplína Hoška tolik nezaujala, jako autokros a neměnil by.

Kdysi prohlásil „Během sezony vždy vidím něco nového, něco vymyslíme sami a aby auto vydrželo všechny závody je nutné postavit pokaždé nové. Dnes se už do převratných novinek nepouštím, chci závodit a ne zkoušet jako dřív. Taky proč, když už to někdo vymyslel“.

A co říká o svém „učiteli“ Jakub Kubíček, o němž Hošek (a nejen on) mluví jako o největším naším i evropským autokrosovým talentu. „Co bych měl říci o tomhle pánovi? Když vezmu Jardu, ne jako kamaráda, ale coby autokrosaře, jednoznačně je to množství zkušeností a úspěchů, o kterých by se dalo mluvit celé dny. Nevím, jestli dokážu závodit tak dlouho jako on.“

Přejeme Jaroslavu Hoškovi hlavně zdraví a ještě hodně krásných autokrosových závodů. Je to pan Jezdec. A jestli se o něm chcete dozvědět ještě víc, tak si kupte knížku Dalibora Janka „Modrá legenda:


Bilance:

321 závodů ME
83 x na stupních vítězů v ME
36 vítězství v ME
294 vítězství v M ČR
Mistr Evropy 2001
Vicemistr Evropy 1982, 1999, 2002
Třetí v ME: 1981, 1989, 1992, 1995, 2000
Mistr republiky ČR 1977, 1978, 1985, 1989, 2001
Držitel Zlatého volantu 1982, 1989, 1991, 1995, 2001, 2003

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar