Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi přepsalo dějiny

Vyhraje osvědčený benzinový motor, vynález Nikolause A.Otta, anebo bude lepší vznětový motor od Rudolfa Diesela – byla nejčastější otázka před startem závodu sportovních vozů – 12 hodin v Sebringu. Polemiku vyvolalo Audi, které zde poprvé představilo nový vznětový dvanáctiválec.

 

Vytrvalostní závod na jedné z nejtvrdších tratí světa v Sebringu na Floridě kladl na posádky i jejich sportovní automobily hodně těžké podmínky - 30 ºC ve stínu, vysoká vlhkost vzduchu a teplota asfaltu až 43 ºC.

Už kvalifikace naznačila vysoký potenciál hliníkového vznětového dvanáctiválce Bi-Turbo o objemu 5,5 litru a s výkonem 650 k. Využitelný rozsah otáček mezi 3000 až 5000 představuje pro závodní pohonnou jednotku nezvykle nízkou úroveň. Díky příznivému průběhu točivého momentu přes 1100 N.m může řidič řadit méně častěji než u předchozí verze R8. 

Přednosti turbodieselu naznačil nejrychlejším časem v tréninku už Skot Allan McNish. Ovšem z první řady nakonec nestartoval, neboť kvůli výměně výměníku tepla po zahřívacím tréninku, musel jeho kolega Dindo Capello vyjíždět do závodu z boxu. Netrvalo dlouho a během půl hodiny se dostal z poslední 35. pozice na druhou příčku za stájového kolegu Bielu, který tvořil posádku druhého vozu s Pirrem a Wernerem. Krátce před koncem druhé hodiny závodu šel Ital do čela, kde se svými kolegy McNishem a Kristensenem vydržel až do závěru. A to přes dvě neplánované zastávky v boxu způsobené výměnou palivového filtru a dvakrát kvůli uvolněným maticím kol. Po dvanácti hodinách proťal jako první cílovou čáru Dán Tom Kristensen, jenž si tak na své konto připsal další rekord. Kromě sedmi vítězství v Le Mans vyhrál v Sebringu po čtvrté, což se zatím nikomu jinému nepodařilo.

Druhý vůz Audi R10 TDI, který v prvních dvou hodinách suverénně vedl, musel ze závodu předčasně odstoupit. Krátce po startu totiž vypadla telemetrie, která přenáší všechna důležitá data z vozu do boxů. Inženýři závodního oddělení tak neměli o voze žádné informace. Když Marco Werner ve čtvrté hodině závodu hlásil problémy s vysokou teplotou vody, dostal pokyn k zajetí do boxů. Po vyčištění chladiče teplota sice ihned klesla, ale protože byl motor příliš dlouho přehříván, rozhodl se tým raději stáhnout vůz ze závodu.

Žádná radost nevládla ani u Porsche, jehož dva nové Spydery dosahovaly v trénincích dobrých časů, ale v závodě musely vzdát.

S prvním vítězstvím sportovního vozu s dieselovým motorem začalo Audi psát novou kapitolu motoristického sportu a už podruhé přepsalo dějiny. Poprvé, když před čtvrt stoletím způsobilo Audi quattro s pohonem všech kol revoluci v rallye. Dokázalo, že i moderní technologie TDI je schopna vítězit v náročných závodech. A ještě k tomu hned při prvním pokusu.

Závod v Sebringu zároveň Audi využilo jako generální zkoušku na 24 hodin Le Mans (17.-18.června), v němž v posledních šesti letech pětkrát vyhrálo, přičemž v roce 2003 vítězný Bentley byl vlastně přestrojené Audi. Ale až dosud vždy se zážehovým motorem, tentokrát se o to pokusí jako první výrobce na světě s diselem.

Za vítězným Audi dojeli se ztrátou čtyř kol bratři Fieldové a Halliday s Lolou AER s benzinovým motorem 3,6 litru. Třetí skončili vítězové kategorie GT1 Gavin, Beretta a Magnussen s Chevroletem Corvette. V této třídě obsadil třetí příčku (celkově šestý) Tomáš Enge se spolujezdci Kiesou a Turnerem na voze Aston Martin.

 

Jindřich Lasík


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar