Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi RS Q e-tron na Rallye Dakar - začátek nové éry

Dosud nejkomplexnější automobil pro motoristický sport v historii značky Audi absolvoval křest ohněm na Rallye Dakar. Všechny tři vozy Audi RS Q e-tron si při svém debutu v Saúdské Arábii poradily (pozn.red. s technickými problémy na podvozku) se všemi nástrahami nejnáročnější terénní automobilové soutěže na světě.

V poušti ujely celkem 24 000 kilometrů, což je téměř trojnásobek 8700 kilometrů, které vozy Audi překonaly v rámci testů při přípravách na Rallye Dakar. Mattias Ekström/Emil Bergkvist dojeli jako nejlepší posádka týmu Audi na devátém místě. Zavedením elektromobility do terénního soutěžního sportu zahájila značka Audi novou éru.


„Značka Audi hned napoprvé dostála své roli průkopníka v Rallye Dakar,“ říká Oliver Hoffmann, člen představenstva značky Audi odpovedný za oblast technického vývoje. „Koncept alternativního pohonu soutěžního vozu Audi RS Q e-tron, založený na elektrickém systému s vysokonapěťovou sadou akumulátorů a velmi účinným měničem, splnil všechna očekávání. (Pozn. dvoulitrový motor z okruhového DTM sloužil jako „stabilák“ nastavený na 5500 otoček a vyrábějí energii pro akumulátoryDíky velmi účinnému elektrickému pohonu nastoupily tři soutěžní vozy Audi na start dakarské rallye v nové kategorii T1 Ultimate pro vozidlas nulovými emisemi. Prototypy Audi se zapsaly do historie jako první zástupci této nové třídy a dosahovaly nejlepších časů.


Nadšení, které tento pohon v jezdcích vyvolával, vyjádřil stručně svými slovy Stéphane Peterhansel, jenž má na svém kontě rekordních 14 dakarských vítězství: „V poušti jsem už řídil mnoho konceptů, ale Audi RS Q e-tron je v dunách prostě senzační. Elektrický pohon díky svému dobrému točivému momentu perfektně vyhovuje mému jízdnímu stylu.“ Francouz, který nastoupil na start se svým krajanem Edouardem Boulangerem, zvítězil s vozem Audi RS Q e-tron v desáté etapě. Díky tomu rozhodl během své kariéry ve svůj prospěch již 82 dakarských etap. Naději na dobré celkové umístění však tentokrát loňským vítězům zhatilo poškození vozu v rané fázi soutěže. Ve druhé etapě najel zkušený jezdec na kámen, který poničil ráfek kola a způsobil další škody na podvozku. Posádka po opravě obdržela časovou penalizaci, protože překročila maximální dobu pro absolvování etapy. Výsledná časová ztráta odsunula Peterhansela na konec startovního pole. Od tohoto okamžiku se tato posádka důsledně soustředila na službu týmu a pomáhala svým týmovým kolegům.


Z toho bezprostředně profitoval Carlos Sainz například při opakovaných výměnách tlumičů ve čtvrté až šesté etapě. Španěl, jemuž dělal navigátora jeho krajan Lucas Cruz, se zapsal do historie již ve třetí etapě. Sainz vybojoval první etapové vítězství vozu Audi RS Q e-tron na náročné trase mezi beduínským táborem Al Artawiya a vesnicí Al Qaisumah. O osm dnů později se mu podařilo dosáhnout svého druhého etapového vítězství. „Především ve druhé polovině soutěže se jednalo o trasy typické pro Dakar, to znamená velmi rozmanité a náročné s kombinací terénních tratí, malých i velkých dun a obtížné orientace,“ řekl Sainz. „V průběhu rallye se nám společně s našimi inženýry dařilo nastavení vozu neustále zlepšovat. Za to patří všem velký dík.“

Španěl, který je jako dvojnásobný mistr světa v rallye a trojnásobný vítěz dakarské rallye na úspěchy zvyklý, zůstal navzdory dobrým dílčím výsledkům tentokrát v celkovém hodnocení bez šance. Nepřesný itinerář (mj.martin Prokop a další jezdci si nestěžovali a body našli) vedl již ve druhém dnu k mnoha navigačním chybám v celém startovním poli. Carlos Sainz/Lucas Cruz kvůli tomu ztratili 2 hodiny a 22 minut a do konečného cíle dojeli na dvanáctém místě.


Na stejném místě nabral při hledání správné cesty velkou časovou ztrátu také Mattias Ekström s Emilem Bergkvistem, a to 1 hodinu a 45 minut. Oběma Švédům, kteří se Rallye Dakar zúčastnili teprve podruhé a poprvé v kategorii osobních automobilů, dělal velkou radost pokrok, jehož dosahovali díky získávaným zkušenostem. „Od týmových kolegů jsem obdržel hodně tipů,“ řekl Ekström, dvojnásobný mistr DTM a mistr světa v rallycrossu. „Dostával jsem se do stále lepšího rytmu, ale duny jsou pro mě i nadále velkou výzvou. Na nich mají Stéphane a Carlos se svými mnohaletými zkušenostmi náskok. Já jsem jel vždy na jistotu a netlačil jsem příliš na pilu.“ Že zrovna posádka s nejmenšími zkušenostmi z pouště dosáhla nejlepšího výsledku, byla skvělá odměna za tvrdou práci. Skandinávec se den za dnem posouval pořadím vzhůru, z 23. místa na konečnou devátou pozici. Vítězstvím v 8. etapě a dalšími dvěma umístěními mezi nejlepšími třemi potvrzovala tato posádka nepřetržitý pokrok, jehož dosahovala v disciplíně, v níž jsou zkušenosti ještě důležitější než v ostatních druzích motoristického sportu.


Tým Audi Sport se na Rallye Dakar připravoval a úspěšně se soutěže zúčastnil ve spolupráci s týmem Q-Motorsport. Tým Svena Quandta sbírá na dakarské rallye zkušenosti již několik desetiletí



1.Al-Attiyah Toyota 36.49.51
2.Loeb Hunter Prodrive + 37.19
3.Al-Rajhi Toyota +1.03.43
4.Terranova Century + 1.31.19
5.de Villiers Toyota + 1.4č.11
6.Przygonski Mini buggy + 1.57.57
7.Serradori Century + 2.32.05
8.Halper Mini + 2.38.26
9.Ekström Audi + 2.42.11
10.Vasiljev BMW +3.02.21
12.Sainz Audi +3.57.58
24.Zapletal Ford +6.30.07
25.Prokop Ford + 6.46.31



AUDI 17.1.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar