Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi R15 TDI - první start = první vítězství

Značka AUDI AG je prvním výrobcem automobilů na světě, který vyvinul druhou generaci vznětového závodního vozu. S novým prototypem Audi R15 TDI hodlá znovu zdůraznit svou převahu a posílit své postavení v oblasti automobilové techniky v legendárním závodě 24 h Le Mans.

Pro závod 24 h Le Mans jsou obzvlášť vhodné efektivní a hospodárné závodní stroje. Lehká konstrukce a propracovaná aerodynamika patří k hlavním bodům vývoje závodních vozů pro Le Mans, stejně jako u sériově vyráběných automobilů.
Závodní oddělení Audi Sport postavilo nový závodní vůz třídy LMP1, který se výrazně odlišuje od všech předchozích strojů pro Le Mans. „U R15 TDI najdete mnoho drobných technických řešení, která nebyla dosud u sportovních prototypů použita,“ vysvětluje Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport.
Srdcem je nový motor V10 TDI s výkonem přesahujícím 441 kW (600 k) a maximálním točivým momentem přes 1050 N.m. Turbodiesel využívá nejnovější poznatky z vývoje motorů TDI od Audi, takže je lehčí a kompaktnější než dvanáctiválce používané dosavadními modely R10 TDI. Rovněž došlo ke snížení měrné spotřeby paliva a emisí CO2. Současně se zlepšila reakce motoru díky inovacím v oblasti přeplňování a vstřikování paliva. R15 TDI je také vybaven novou generací ještě lehčích filtrů pevných částic DPF.
Podobně jako u Audi A4, které vyhrálo mistrovství DTM 2008, bylo proudění vzduchu kolem a uvnitř vozu optimalizováno pomocí počítačových simulací CFD (Computational Fluid Dynamics). Mezi inovativní detaily, které jsou patrné na první pohled, patří zadní přítlačné křídlo a vysoko umístěná příď.
Sportovní prototyp dostal novou elektrickou výbavu, jejíž součástí je poprvé akumulátor Li-Ion, známý z některých hybridních vozů. K jeho výhodám v porovnání s konvenčním akumulátorem patří nižší hmotnost a vyšší napětí.
Rovněž světlomety mají větší výkon. Audi bude v Le Mans poprvé závodit s potkávacími světly LED, představující novou generaci technologie LED pro silniční vozy.
Velké množství inovativních řešení se skrývá také v podvozku a zavěšeních kol. Nová aerodynamická koncepce si vyžádala zvýšení podvozku vpředu i vzadu. Díky delšímu rozvoru a optimalizované výšce je R15 TDI agilnější než jeho předchůdce.
Audi je jediným výrobcem automobilů, který zvítězil ve slavném závodě 24 h Le Mans s vozem poháněným vznětovým motorem.


Úspěch v Sebringu

Hned při prvním startu – 12 h Sebringu – potvrdil nový prototyp, že se Audi vydalo správnou cestou. V nejrychlejším závodě celé historie tohoto podniku ujel vítězný R 15TDI s posádkou Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish celkem 383 kol, což je o 13 víc než byl dosavadní rekord. Hned v prvním kole získal McNish náskok pěti sekund, poté se vozy Audi a Peugeot dvanáctkrát vystřídaly ve vedení, ale v závěrečné fázi využil McNish přednosti nového vozu, a přestože před samým koncem musel ještě zajet do boxů tankovat, tak dovedl vůz do vítězného konce. Se ztrátou 22 sekund skončil na druhém místě Peugeot 908 s posádkou Sarrazin, Montagny a Bourdai. Úspěch Audi dovršili třetím místem Luhr, Rockenfeller a Werner, i když kvůli zdravotním Lucase Luhra se za volantem střídali prakticky jen jeho kolegové. Audi tak v Sebringu zvítězilo již podeváté, přičemž potřetí s prototypem, který absolvoval svoji premiéru. V roce 2000 projelo vítězně cíle Audi R8 a o šest let později Audi R10 TDi.

JL, 24.3.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar