Antonín Tlusťák - ze Zádveřic do Evropy
Pětadvacetiletý automobilový jezdec Antonín Tlusťák patří k velkým talentům automobilového sportu. Před dvanácti lety se začal prohánět na motokáře, nicméně velká touha ho dovedla do rally. První vavříny sbíral s Hondou, pak přesedala na Citroën Saxo Kit.
Začínal jako mnoho dalších na motokárách, ale už před osmnáctým rokem začal přemýšlet, zda půjde do rally nebo na okruhy. Nakonec pomohla náhoda. „Při Rallysprintu Kopná před devíti lety jsem se vozil s Mirkem Jančíkem a vypadl mi telefon. Mobil našel majitel auta Jiří Hasík, a když jsem si pro něj přijel, nabídl mi pronájem auta,“ vzpomíná Tlusťák. Nejdříve poznával kouzla rally jako mechanik a poprvé za volant usedl při domácí Kopné. Rozhodl až start na Šumavě a vítězství na rallysprintech. Motokáry šly v roce 2000 definitivně do ústraní a rally dostala zelenou. „Třetí místo na Šumavě ve třídě bylo skvělé, neboť jsem teprve poznával atmosféru závodů. S Hondou Civic 1.6 VTi přišly i první úspěchy. Hned v první sezoně jsme získali ve sprintech mistrovský titul ve třídě N2. Nejlepší sezonou byl rok 2004, kdy jsme s Hondou Civic Type-R získali ve sprintech titul ve skupině N, ve velkém mistrovství dojeli druzí, a v obou šampionátech vyhráli juniorský titul,“ prozradil Tlusťák. V předloňské sezoně přesedlal na Citroen Saxo Kit Car, s nímž vybojoval ve velkém šampionátu druhá místa ve skupině A i třídě A6 a stejné umístění mu patřilo v rallysprintech.
Poté padlo rozhodnutí startovat v roce 2006 v mistrovství Evropy. Posádka Antonín Tlusťák – Vlastimil Dědic se objevila na šesti soutěžích ME, když největším úspěchem byla pátá příčka na francouzské riviéře.
A jak hodnotil Tlusťák loňské účinkování v Evropě? „V Itálii jsme poprvé startovali mimo český šampionát venku. Trať na Mille Miglia byla nádherná a specifická. Ukázalo se, že jsme dobře natrénovali, nicméně pořadatelé nás posunuli až na závěr startovního pole, neboť si mysleli že nemáme kita. Druhý den jsme vypadli na lanko spojky. Na další start v Belgii hned tak nezapomenu. Trať vypadala na pohled jednoduše, ale byla nejtěžší, co jsem, kdy jel. Těžká orientace a spousta odboček. Kdo sem přijede poprvé, nemá šanci uspět. Přesto jsme dojeli na slušném 17. místě. V Bulharsku se trať podobala Itálii, jelo se v horách na širších cestách a uklouzaném asfaltu. Začali jsme opatrně, ale záhy jezdili časy do desítky. Skončili jsme absolutně na 8. místě, což znamenalo první evropský bod. Na barumce se sešla největší konkurence a chtěli jsme skončit do 15. místa. Ve skrytu duše jsme pomýšleli o první desítce. Bohužel jsme urazili o obrubník kolo a bylo po nadějích. Nakonec jsme vybojovali alespoň 6. místo ve třídě. V Řecku nás zastavil prasklý hřídel na klapkách již na testovací vložce a závada se opakovala hned na úvodní zkoušce. Všechno jsme si vynahradili v Antibes, nejtěžší rally mistrovství Evropy. S pátým místem v absolutním pořadí jsme byli spokojeni.“ Posádka Tlusťák a Dědic se také zúčastnila všech soutěží domácího šampionátu (1. místo v Super 1600 a A6) a několika rallysprintů.
V sezoně 2007 slušovický tým absolvoval šest rally ME v Itálii, Turecku, Chorvatsku, Polsku, Belgii a Barum. Systém evropského šampionátu prošel před sezonou renesancí. Zájemci o body se museli registrovat, zaplatit vstupní poplatek a odjet minimálně šest závodů. Úvodní tři soutěže nevyšly, neboť ani v jedné z nich nespatřil cílovou rampu. „V Itálii byla soutěž těžší než loni, ale pronásledovala nás smůla. Hned na první erzetě jsme dojeli auto startující před námi, domácí pilot nás neviděl a nepustil nás. Začal se přehřívat motor a mezi vložkami jsme dolévali vodu. Ještě hůře dopadly brzdy, které odvzdušňovali. Při jízdě na přejezdu nám nedalo auto přednost, vyjelo ze stopky před nás a kolizi jsem už nezabránil. V Turecku nás dvě třetiny soutěže netrápily žádné problémy, nicméně kvůli upadlému zadnímu kolu jsme odstoupili. Smůlu jsme završili v Chorvatsku, kde jsme odstoupili pro technickou závadu.“ Tlusťák vybojoval první evropské body až v Polsku, i přes salto jich získal pět. Za dva týdny přidal v Belgii další bod, když skončil v absolutním pořadí v závěru druhé desítky. Při Barum rally Zlín vybojoval další evropský bod. V cestě za lepším výsledkem ho zbrzdil defekt, vadnoucí brzdy a v závěru i dvouminutová penalizace. V cíli z toho bylo 5. místo ve skupině A a 4. příčka v A6. Po absenci v posledních dvou rallye ME skončil na celkové 9. příčce.
Pro sezonu 2008 připravuje Citroën C2 Super 1600 z francouzské stáje PH Sport. Poprvé si jej vyzkoušel při Setkaní mistrů v Sosnové. „Auto je lepší než dosavadní saxo. Máme poslední specifikaci 2007, podobně jako Martin Prokop nebo letošní šampion Simon Jean-Joseph. C2 má lepší podvozek, auto je posazeno níže, zadní náprava je nezávisle zavěšená, má lepší motor a funguje lépe. Krásně sedí a je s ním radost jezdit.“ V příštím roce chce vedle ME jezdců v rally startovat ve vybraných soutěžích Mezinárodního mistrovství České republiky. „Určitě nepojedu Jänner, neboť Rakousko nám termínově nevyhovuje. Pokud nedojde ke kolizi s evropským šampionátem, rádi bychom jeli Šumavu, rozhodně se představíme v Českém Krumlově, na Bohemii a na Barum rally Zlín.
Roman Ordelt, 6.12.2007
Poté padlo rozhodnutí startovat v roce 2006 v mistrovství Evropy. Posádka Antonín Tlusťák – Vlastimil Dědic se objevila na šesti soutěžích ME, když největším úspěchem byla pátá příčka na francouzské riviéře.
A jak hodnotil Tlusťák loňské účinkování v Evropě? „V Itálii jsme poprvé startovali mimo český šampionát venku. Trať na Mille Miglia byla nádherná a specifická. Ukázalo se, že jsme dobře natrénovali, nicméně pořadatelé nás posunuli až na závěr startovního pole, neboť si mysleli že nemáme kita. Druhý den jsme vypadli na lanko spojky. Na další start v Belgii hned tak nezapomenu. Trať vypadala na pohled jednoduše, ale byla nejtěžší, co jsem, kdy jel. Těžká orientace a spousta odboček. Kdo sem přijede poprvé, nemá šanci uspět. Přesto jsme dojeli na slušném 17. místě. V Bulharsku se trať podobala Itálii, jelo se v horách na širších cestách a uklouzaném asfaltu. Začali jsme opatrně, ale záhy jezdili časy do desítky. Skončili jsme absolutně na 8. místě, což znamenalo první evropský bod. Na barumce se sešla největší konkurence a chtěli jsme skončit do 15. místa. Ve skrytu duše jsme pomýšleli o první desítce. Bohužel jsme urazili o obrubník kolo a bylo po nadějích. Nakonec jsme vybojovali alespoň 6. místo ve třídě. V Řecku nás zastavil prasklý hřídel na klapkách již na testovací vložce a závada se opakovala hned na úvodní zkoušce. Všechno jsme si vynahradili v Antibes, nejtěžší rally mistrovství Evropy. S pátým místem v absolutním pořadí jsme byli spokojeni.“ Posádka Tlusťák a Dědic se také zúčastnila všech soutěží domácího šampionátu (1. místo v Super 1600 a A6) a několika rallysprintů.
V sezoně 2007 slušovický tým absolvoval šest rally ME v Itálii, Turecku, Chorvatsku, Polsku, Belgii a Barum. Systém evropského šampionátu prošel před sezonou renesancí. Zájemci o body se museli registrovat, zaplatit vstupní poplatek a odjet minimálně šest závodů. Úvodní tři soutěže nevyšly, neboť ani v jedné z nich nespatřil cílovou rampu. „V Itálii byla soutěž těžší než loni, ale pronásledovala nás smůla. Hned na první erzetě jsme dojeli auto startující před námi, domácí pilot nás neviděl a nepustil nás. Začal se přehřívat motor a mezi vložkami jsme dolévali vodu. Ještě hůře dopadly brzdy, které odvzdušňovali. Při jízdě na přejezdu nám nedalo auto přednost, vyjelo ze stopky před nás a kolizi jsem už nezabránil. V Turecku nás dvě třetiny soutěže netrápily žádné problémy, nicméně kvůli upadlému zadnímu kolu jsme odstoupili. Smůlu jsme završili v Chorvatsku, kde jsme odstoupili pro technickou závadu.“ Tlusťák vybojoval první evropské body až v Polsku, i přes salto jich získal pět. Za dva týdny přidal v Belgii další bod, když skončil v absolutním pořadí v závěru druhé desítky. Při Barum rally Zlín vybojoval další evropský bod. V cestě za lepším výsledkem ho zbrzdil defekt, vadnoucí brzdy a v závěru i dvouminutová penalizace. V cíli z toho bylo 5. místo ve skupině A a 4. příčka v A6. Po absenci v posledních dvou rallye ME skončil na celkové 9. příčce.
Pro sezonu 2008 připravuje Citroën C2 Super 1600 z francouzské stáje PH Sport. Poprvé si jej vyzkoušel při Setkaní mistrů v Sosnové. „Auto je lepší než dosavadní saxo. Máme poslední specifikaci 2007, podobně jako Martin Prokop nebo letošní šampion Simon Jean-Joseph. C2 má lepší podvozek, auto je posazeno níže, zadní náprava je nezávisle zavěšená, má lepší motor a funguje lépe. Krásně sedí a je s ním radost jezdit.“ V příštím roce chce vedle ME jezdců v rally startovat ve vybraných soutěžích Mezinárodního mistrovství České republiky. „Určitě nepojedu Jänner, neboť Rakousko nám termínově nevyhovuje. Pokud nedojde ke kolizi s evropským šampionátem, rádi bychom jeli Šumavu, rozhodně se představíme v Českém Krumlově, na Bohemii a na Barum rally Zlín.
Roman Ordelt, 6.12.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout