Andy Priaulx - mistr světa a…taktiky
V loňské sezoně se stal Brit Andy Priaulx podruhé ze sebou mistrem světa v závodech cestovních automobilů. Tím dokázal, že je v současnosti jedním z nejlepších pilotů cestovních automobilů. Také letos pojede WTCC s vozem BMW.
Andy Priaulx není pouze rychlý jezdec, je také ohromný taktik. Během závodu dokáže bleskově přizpůsobit svoji strategii a reagovat na vzniklou situaci. Tímto způsobem se mu podařilo bodovat v roce 2005 v 16 závodech z 20. Díky vyrovnanosti se vybojoval titul mistra světa. Uplynulou sezonu vyrazil do útoku s novou taktikou. Bylo mu totiž jasné, že se zátěží až do 80 kilogramů toho moc nenadělá a nemůže příliš myslet na úspěchy. Proto se snažil nasbírat s nižší zátěží co nejvíce bodů nasbírat a jet plně na vítězství.
Už v úvodním závodě v Monze realizoval 32letý Angličan svůj plán. S novým BMW 320 i si vyjel pole position a zajistil si vítězství hned v prvním závodě. Během roku přidal další čtyři prvenství v Magny Cours, Oscherslebenu, Curtibě a v Macau. Nejednou přitom využil systému seriálu WTCC, kdy do druhé jízdy startuje prvních osm jezdců z prvního závodu v obráceném pořadí. Proto se snažil i vyšší zátěží dojel v první jízdě osmý, aby potom z pole position diktoval tempo druhého závodu. A úmysl mu vycházel, nikdo jiný nevyhrál více závodů.
Když se podíváme na jeho kariéru v závodech cestovních vozů, potom zjistíme, že v roce 2002 absolvoval v britském šampionátu svoji první celou sezonu a hned oslavil jedno vítězství a tři pole position. V následujícím roce startoval s BMW 320i poprvé za BMW Team Great Britain v evropském šampionátu. Ačkoliv do závěrečného závodu bojoval o titul, nakonec skončil třetí. Vše si vynahradil v roce 2004, kdy získal titul ve FIA ETCC a o rok později v týmu Roberta Ravaglii i světový.
Jakmile se po tréninku nebo kvalifikaci vrátí ke svému týmu do boxů, jeho práce nekončí. Dlouhé hodiny diskutuje s inženýry a týmovým šéfem o datech z telemetrie. Až puntičkářky pracuje na vylepšení vozu. Tato námaha se mu vyplatila právě v roce 2006. Jeho tým se záhy dostal do situace, že BMW 320 bylo naladěno tak, aby Priaulx dokázal zajíždět rychlé časy také s hmotnostním handicapem. Účel zase jednou tak světil prostředky.
Vypnout umí jen v kruhu rodinném. Jeho paní Joanne jej doprovází na všechny závody a z každého vítězství se raduje jako by bylo jeho první. „Ale sám, když sedíme doma a díváme se na moře, často přemýšlím, co by se dalo na autě ještě zlepšit“. A právě to dělá Priaulxe světovým šampionem.
První závod čeká britského jezdce již 10. března v Brazílii, kde začíná letošní mistrovství světa WTCC, jenž 16.června opět zavítá do Brna
Jindřich Lasík, 19.1.2007
Už v úvodním závodě v Monze realizoval 32letý Angličan svůj plán. S novým BMW 320 i si vyjel pole position a zajistil si vítězství hned v prvním závodě. Během roku přidal další čtyři prvenství v Magny Cours, Oscherslebenu, Curtibě a v Macau. Nejednou přitom využil systému seriálu WTCC, kdy do druhé jízdy startuje prvních osm jezdců z prvního závodu v obráceném pořadí. Proto se snažil i vyšší zátěží dojel v první jízdě osmý, aby potom z pole position diktoval tempo druhého závodu. A úmysl mu vycházel, nikdo jiný nevyhrál více závodů.
Když se podíváme na jeho kariéru v závodech cestovních vozů, potom zjistíme, že v roce 2002 absolvoval v britském šampionátu svoji první celou sezonu a hned oslavil jedno vítězství a tři pole position. V následujícím roce startoval s BMW 320i poprvé za BMW Team Great Britain v evropském šampionátu. Ačkoliv do závěrečného závodu bojoval o titul, nakonec skončil třetí. Vše si vynahradil v roce 2004, kdy získal titul ve FIA ETCC a o rok později v týmu Roberta Ravaglii i světový.
Jakmile se po tréninku nebo kvalifikaci vrátí ke svému týmu do boxů, jeho práce nekončí. Dlouhé hodiny diskutuje s inženýry a týmovým šéfem o datech z telemetrie. Až puntičkářky pracuje na vylepšení vozu. Tato námaha se mu vyplatila právě v roce 2006. Jeho tým se záhy dostal do situace, že BMW 320 bylo naladěno tak, aby Priaulx dokázal zajíždět rychlé časy také s hmotnostním handicapem. Účel zase jednou tak světil prostředky.
Vypnout umí jen v kruhu rodinném. Jeho paní Joanne jej doprovází na všechny závody a z každého vítězství se raduje jako by bylo jeho první. „Ale sám, když sedíme doma a díváme se na moře, často přemýšlím, co by se dalo na autě ještě zlepšit“. A právě to dělá Priaulxe světovým šampionem.
První závod čeká britského jezdce již 10. března v Brazílii, kde začíná letošní mistrovství světa WTCC, jenž 16.června opět zavítá do Brna
Jindřich Lasík, 19.1.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout