Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Andy Priaulx - mistr světa a…taktiky

V loňské sezoně se stal Brit Andy Priaulx podruhé ze sebou mistrem světa v závodech cestovních automobilů. Tím dokázal, že je v současnosti jedním z nejlepších pilotů cestovních automobilů. Také letos pojede WTCC s vozem BMW.

Andy Priaulx není pouze rychlý jezdec, je také ohromný taktik. Během závodu dokáže bleskově přizpůsobit svoji strategii a reagovat na vzniklou situaci. Tímto způsobem se mu podařilo bodovat v roce 2005 v 16 závodech z 20. Díky vyrovnanosti se vybojoval titul mistra světa. Uplynulou sezonu vyrazil do útoku s novou taktikou. Bylo mu totiž jasné, že se zátěží až do 80 kilogramů toho moc nenadělá a nemůže příliš myslet na úspěchy. Proto se snažil nasbírat s nižší zátěží co nejvíce bodů nasbírat a jet plně na vítězství.
Už v úvodním závodě v Monze realizoval 32letý Angličan svůj plán. S novým BMW 320 i si vyjel pole position a zajistil si vítězství hned v prvním závodě. Během roku přidal další čtyři prvenství v Magny Cours, Oscherslebenu, Curtibě a v Macau. Nejednou přitom využil systému seriálu WTCC, kdy do druhé jízdy startuje prvních osm jezdců z prvního závodu v obráceném pořadí. Proto se snažil i vyšší zátěží dojel v první jízdě osmý, aby potom z pole position diktoval tempo druhého závodu. A úmysl mu vycházel, nikdo jiný nevyhrál více závodů.
Když se podíváme na jeho kariéru v závodech cestovních vozů, potom zjistíme, že v roce 2002 absolvoval v britském šampionátu svoji první celou sezonu a hned oslavil jedno vítězství a tři pole position. V následujícím roce startoval s BMW 320i poprvé za BMW Team Great Britain v evropském šampionátu. Ačkoliv do závěrečného závodu bojoval o titul, nakonec skončil třetí. Vše si vynahradil v roce 2004, kdy získal titul ve FIA ETCC a o rok později v týmu Roberta Ravaglii i světový.
Jakmile se po tréninku nebo kvalifikaci vrátí ke svému týmu do boxů, jeho práce nekončí. Dlouhé hodiny diskutuje s inženýry a týmovým šéfem o datech z telemetrie. Až puntičkářky pracuje na vylepšení vozu. Tato námaha se mu vyplatila právě v roce 2006. Jeho tým se záhy dostal do situace, že BMW 320 bylo naladěno tak, aby Priaulx dokázal zajíždět rychlé časy také s hmotnostním handicapem. Účel zase jednou tak světil prostředky.
Vypnout umí jen v kruhu rodinném. Jeho paní Joanne jej doprovází na všechny závody a z každého vítězství se raduje jako by bylo jeho první. „Ale sám, když sedíme doma a díváme se na moře, často přemýšlím, co by se dalo na autě ještě zlepšit“. A právě to dělá Priaulxe světovým šampionem.
První závod čeká britského jezdce již 10. března v Brazílii, kde začíná letošní mistrovství světa WTCC, jenž 16.června opět zavítá do Brna

Jindřich Lasík, 19.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar