Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Africa Race - Z Monaka k Růžovému jezeru

Když se řekne – Jedu do Dakaru neznamená to samé jako jedu na Dakar. Prakticky stejný název, ale dvě odlišné rally. Ta první – Africa Eco Race vede do opravdového Dakaru, hlavního města Senegalu, ta druhá se odehrává v Jižní Americe.

Zatímco Rally Dakar startuje až 5.ledna, tak Africa Eco Race začíná slavnostním startem v Monaku už 31. prosince v 11 hodin a první marocké speciálky jsou na programu 2. ledna. Letos jich na posádky čeká dvanáct, z toho pět v Maroku, šest v Mauretánii a závěreční jedna v Senegalu. Celkem 5500 ostrých kilometrů a jen asi 3300 kilometrů „přejezdů“, a proto se objevilo v názvu rallye Eco.

„René Metge, který společně s Jean Louis Schlesserem soutěž pořádá, slibuje, že Maroko bude letos jednoduché z hlediska navigace, ale pro jezdce má nachystané něco hodně speciálního, a tak se má Tomáš na co těšit a já se jen povezu,“ říká spolujezdec Ladislav Lála a dodává. „V Maroku nás čekají hlavně hory a kamení rozbíjecí úseky, v Mauretánii zase písky a pouště, a tady pořadatelé favorizují naši Tatru, což nevidíme moc rádi. My si pojedeme to svoje. A Senegal, ten je už jen na dojetí.“

Letos se jede již devátý ročník a Tomáš Tomeček s Ladislavem Lálou vyrážejí společně do Africa Eco Race potřetí, přičemž poprvé dojeli třetí, pak druzí a letos? To je zatím velká neznámá, protože na startu budou opět dva tovární Kamazy včele s Andrejem Karginovem, vítězem Rallye Dakar 2014. S hybridním speciálem nafta/plyn pojede opět Sergej Kuprianov. Zlobit může i hodně rychlá portugalská amazonka Elisabeth „Bětka“ Jacinto s přepracovaným kamionem MAN nebo Maďar Miklosz Kovacz s kapotovanou Scanií. Na startu by se měly objevit i tři holandské posádky, ale startovní listina bude zveřejněna až po přejímkách, to znamená 30. prosince. V každém případě slibuje Schlesser rekordní účast.

Ještě dodejme, že Tomáš Tomeček jede africký maraton už po šesté, z toho s Vojtěchem Morávkem dvakrát vyhráli (2012 a 2014) a jednou dojeli druzí (2013). Na scéně dálkových rallye se objevuje od roku 1995.

Tomáš Tomeček se na start postaví opět s Tatrou, vyrobenou už v roce 2005, ale stále vylepšovanou a ve skvělé kondici. „Jedeme se stoprocentní Tatrou, to bych chtěl zdůraznit. Z Tatry je dvanáctiválec o výkonu přes 700 k, převodovka, kabina a samozřejmě podvozek. Žádná elektronika, kromě navigačních přístrojů, jinak vše mechanické. Speciály na jihoamerický Dakar mají až 1000 k, ale každou třetí čtvrtou etapu musí měnit turbodmychadlo a přezouvat pneumatiky. Ptám se, kam se vytratila ta radost z dobrodružství. Motor byl původně vyvíjený pro armádu, písty i hlava válců jsou z osmiválcové verze. Mazání je upravené kvůli náklonům, kterým je vůz vystaven třeba v dunách. Přibylo pár koníků, čímž jsme dosáhli lepšího průběhu točivého momentu. Vývojová převodovka je hlídaná odborníka z Tatry a i po sedmi závodech je stále v dobré kondici. Při její repasi jsme neměli žádné velké problémy. Letos jsme se hodně zaměřili na pneumatiky, naposledy jsme měli jedenáct defektů. Do náročných etap povezeme i tři rezervy. Hodně jsme zapracovali i na podvozku, opět budeme spoléhat na tlumiče Reiger Racing. Jak říkávám, jedeme takové retro.“

Při soutěži se bude Tomáš Tomeček spoléhat na rychlou asistenci a doufám, vydrží po celou dobu soutěže a ne jako při posledním ročníku, kdy pro poruchu motoru skončila už v druhé etapě. Pro potřeby pořadatelů poskytuje opět dva „sběrné“ kamiony, rovněž Tatra.
Tomáše Tomečka trochu mrzí, že se z klasického Dakaru tak trochu vytrácí radost. „Často si kladu otázku, proč jsem to vlastně začal dělat? Byla tam prostě radost, která je pro mě strašně důležitá. Zažívají ji vůbec velké profesionální týmy? Afrika je krásná a velká. Tady stále žije duch Thierry Sabina, zakladatele Rallye Dakar. Proto se sem rád vracím. Soutěž si stále udržuje svoje kouzlo, a to je důležité,“ říká tak trochu zasněně Tomáš Tomeček.

V osobních automobilech bude startovat Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou s osvědčeným H3 Evo, neboť z důvodu časového vytížení (připravuje Forda pro Martina Prokopa) nestihl dokončit stavbu nového vozu. S Fordem z jeho dílny pojede v Africe ještě Rus Andrej Cherednikov.



JL 19.12.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar