Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

AER 2019 - zrušená šestá etapa

Šestá etapa na Africa Eco Race vždy následuje po volném dni a je relativně krátká, přejezdová. Jenže, hustá mlha nad Dakhlou, odkud se ještě za tmy brzy ráno celá karavana dala do pohybu směrem k marocko-mauritánské hranici, nedovolila vzlétnout helikoptérám.

A tak bylo 177 měřených kilometrů z bezpečnostních důvodů zrušeno. Tomáš Tomeček se aspoň mohl v poklidu přesunout do dalšího bivaku a nachystat na maratónskou dvojetapu.
Při Africa Eco Race se etapy málokdy ruší nebo zkracují. Naposledy k podobnému kroku museli pořadatelé přistoupit v roce 2017, kdy byla kvůli následkům povodní o 185 kilometrů zkrácena etapa vedoucí do Dakhly. Letos tedy zasáhla mlha. Počítat se rovněž musí se silným větrem.

Z hlediska vývoje závodu se naštěstí jedná o asi nejméně hodnotnou etapu. V loňském roce ji pořadatelé postavili na úsecích, které byly pro všechny závodníky nové, a stejně v cíli nejpomalejší z deseti kamionů ztrácel na vítězného de Rooye necelou hodinu. Duny teprve přijdou na řadu, a v nich bude mít Tomáš Tomeček daleko lepší možnosti na stáhnutí veliké ztráty, kterou nabral po páté etapě. „Technické závady se stávají, to k Dakaru a k závodění patří,“ nestěžuje si Tomeček. Naopak: „Myslím, že jsme měli dlouhá léta i trochu štěstí, že se nám větší problémy vyhýbaly. Teď si s tím poradíme. Moc děkuji klukům mechanikům a baléčkářům. A Petru Čapkovi, bez kterého bych už v závodě nebyl.“

Tomeček měl totiž v páté etapě potíže se spojkou a dokončil ji tažený na tyči za oranžovým balai Petra Foltýna. V bivaku se zjistilo, že problém způsobil ukroucený spojkový hřídel. Jediná možnost byla vyměnit ji za stejný hřídel z bílého balai, které je ale k dispozici pořadateli a nesmí zůstat nepojízdné. Začal tak nový závod pro mechaniky Leopolda Paďoura a Pavla Kletenského, kteří ve vypůjčeném hyundai vyrazili nazpět do 1500 kilometrů vzdáleného města Zagora, tam vymontovali spojkový hřídel z porouchané Tatry Petra Čapky, a zase se s ní vrací 1500 kilometrů k Dakhle. Tam zprovozní čekající bílé balai, vrátí hyundaie a pojedou do Mauritánie za závodním konvojem. Dohnat by ho mohli okolo poledne v úterý 8. ledna.

V té době už bude v plném proudu 7. etapa. Ta bude startovat po dvacetikilometrovém přesunu z bivaku. Do něj se pak všichni závodníci zase vrátí, a svá auta, kamiony a motocykly odstaví do uzavřeného parkoviště. Za sebou totiž budou mít 481 kilometrů první části maratónské dvojetapy. Na ní je čeká písek, spousta dun a také 30 kilometrů nepopulární velbloudí trávy.

Tomeček dostal ve výsledcích za nešťastnou pátou etapu řádně naloženo. Pořadatelé penalizují neprojetý waypoint 20 minutami a vynechaný checkpoint dvěma hodinami. Český pilot před etapou kamiony o sedm minut vedl. Po ní je šestý a na první Jacinto ztrácí 16 hodin a 40 minut.

Ty nejnáročnější etapy ale na účastníky Africa Eco Race 2019 teprve čekají. Poperou se s nimi také čeští a slovenští závodníci kategorie moto, třetí Martin Benko, celkově 14. a druhý ve své kategorii Ján Zaťko a 32. Lukáš Kvapil.


PR 8.1.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar