Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

AER (8) - Tomečkovi se vysloveně historicky nedařilo

Jednou to přijít muselo. Tomáš Tomeček zažil při Africa Eco Race etapu, která byla vizuálně i závodnicky krásná, ale jemu se v ní vůbec nedařilo. Opravoval, ale to by bylo málo. Taky zapadl a kopal. Ani to by ještě pořád nebylo dost.

Po patnácti letech z Tatry musel vytáhnout vyjížděcí plechy! Tatru opravil, vykopal, z šotu vyjel. Do cíle etapy dorazil a v závodě pokračuje. Někteří další účastníci ale zřejmě stráví noc v dunách.

Podzimní termín Africa Eco Race 2022 sebou přináší četná překvapení. Mezi ně patří množství zeleně a také vody. V Senegalu je vody tolik, že už předem musela být zrušena polovina předposlední etapy závodu. V Mauritánii se kvůli vodě nic neruší, ale terén vypadá jinak a závodníkům to komplikuje život. K tomu se ale dostaneme. Nejprve ke komplikacím běžnějším, technickým.

Tomečkova závodní Tatra 815 je plně mechanické vozidlo, jaké se ještě takzvaně opravuje kladivem a majzlíkem. Zatím jedinkrát se stalo, že si Tomáš Tomeček na trati neporadil. Když praskla spojková hřídel. Teď by si poradil i s ní. Už vozí náhradní i tento za normálních okolností nezničitelný, neukroutitelný díl. Třeba taková porucha na olejovém čerpadle nemusí být nic zásadního. „Asi po hodině v dunách mi sjela hadice z čerpadla, to už se mi dříve stalo. Olej stříkal na motor, bylo to nepříjemné, ale nic neřešitelného,“ přibližuje Tomeček první problém na trati osmé etapy. „Stačí hadici nasadit zpět a utáhnout. Ale všechno ztěžovalo horko, nedalo se na to sáhnout. Taky jsem stál v kopci. Musel jsem vyjet na dunu a sjet na protidunu. Pak se mi to podařilo opravit a pokračoval jsem dál.“ Jenže, ne dlouho. Podle Iritracku jsme věděli, že o něco málo později stavěl ještě jednou. A byla to mnohem delší zastávka.

To už je i výrazně zajímavější příběh. Trochu za to může navigace, která je v Africe jiná než třeba na Dakar Rally, kde se jednoduše jede z bodu do bodu a v etapě jich musí závodníci nasbírat třeba sto. „Snažil jsem se dostat do určeného GPS pointu a vzal jsem to přes šot,“ vypráví Tomáš Tomeček.

„Šot v Africe znamená vyschlé jezero, tvrdou půdu. Jenže teď pod ní bylo bahno a já tam zapadl. Tak moc, jak se mi to dávno nestalo. Jedeme tady v závodě už jen dva kamiony. Na trati není nikdo, kdo by vás vytáhl. Věděl jsem, že si musím poradit sám.“ Byl to moment, kdy se dokonale hodily všechny nasbírané zkušenosti za léta provozování sběrných kamionů balai.

S baléčkem je na trati posádka také sama a musí si poradit bez další pomoci. No jo, jenže posádka. Jak moc se v takovou chvíli i zkušený Captain Solo v kabině začne cítit osamělý! „Vyndal jsem z Tatry všechno, co jsem mohl. A použil jsem, co se dalo,“ popisuje Tomeček. „Tatru jsem zvedl, lopatou pod ni podházel písek. Po patnácti letech jsem na korbě vyhrabal vyjížděcí plechy a dal je před přední kola. Vzadu jsem použil vaky. A podařilo se, vyjel jsem! Ovšem další hodinu jsem pak všechno zase uklízel dovnitř.“ Do cíle se dosud pátý jezdec průběžného pořadí dostal na desátém místě s více než čtyřhodinovou ztrátou. V celkovém pořadí klesl o jednu pozici.

Většina běžných lidí by byla těžce unavená, asi i zklamaná. Ne tak tatrovák Tomeček. „Tak, zatrénoval jsem si,“ usmívá se. „Auto je spravené, v bivaku nám to zabralo jen chvíli. Chtěl bych pochválit mé mechaniky. A pořadatele. Připravili nádhernou trať. Jezdecky, ale hlavně navigačně je obtížná. Taky musím říct, že je tady strašné horko. Duny jsou drsné. Vypil jsem v etapě všechnu vodu. I když se dneska nedařilo, je to pořád krásná, širá Afrika a jsem šťastný, že tady mohu být,“

uzavírá Tomáš Tomeček a odchází na zaslouženou večeři. Jeho italští soupeři s kamionem Mercedes se dnes pravděpodobně budou muset spokojit se skromnějším menu v dunách. Stejně jako mnozí závodníci na motocyklech. Aspoň jsou seskupeni na jednom místě. Baléčka budou mít co dělat a je velká otázka, jak se k situaci postaví pořadatelé s ohledem na příští etapu.


V pořadí automobilů se dnes na čele držely oba Optimusy. Zajímavý souboj probíhá mezi buginami SSV, kde v celkové klasifikaci jedou první tři posádky v 80 minutách. Mezi motocykly zvítězil Maurizio Gerini, který po startu dojel Štefana Svitka a dál už jeli spolu. Třetí stabilně jezdí Xavier Flick, jinak vedoucí muž Extreme Rider bez asistence. Martin Benko byl osmý a čtyřkolkář Zdeněk Tůma šestnáctý. Od top ten ho dělila jen přibližně čtvrthodina. Výrazně se posunul celkovým pořadím, kterým se propadl po problémech s motorem v páté etapě. Dnes do cíle speciálu nedojel bývalý šampion Alessandro Botturi.

Devátá etapa o délce 412 měřených kilometrů má startovat z bivaku v Akjoujt. Z jejího cíle v Idini do dalšího bivaku v Ouad Naga je to jen nějakých 22 kilometrů. Pak má následovat druhá smyčka letošní Africa Eco Race. Po oba následující dny je v plánu písek, opět i vegetace a samozřejmě přejezdy dun. Vzhledem k situaci na trati osmé etapy si ale ještě počkáme, jestli to pořadatelé ještě nějak nepřehodnotí.


Výsledky 8. etapy Akjoujt - Akjoujt (424 km):

Moto/quad: 1. Gerrini (It./Hus) 5:30:20, 2. Svitko (SR/KTM) +01:00, 3. Flick (Fr./Hus) +38:31… 8.

Benko (SR/KTM) +1:49:06, 16. Tůma (ČR/Yam) +2:36:52.

Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo +6:14:00, 2. Gerard, Delacour (oba Fr./Optimus) +11:48, 3. Dagher-Hayeck, Antoniolli (Sen./Can-Am) +49:43… 10. Tomeček (ČR/Tatra) +4:16:20.


PR 31.10.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar