Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

AER (7): Tomeček stihl závodit i zachraňovat

Maroko je za námi, teď se závodí v Mauritánii. Jiná země, jiný terén. Tomáš Tomeček se v mauritánských píscích cítí jako doma. Oranžovou Tatru bez problémů provedl nejdelší etapou Africa Eco Race 2022 a ještě pomáhal svým konkurentům. Aby mu zůstali konkurencí. K vítězství v etapě mu chybělo 12 minut, byl pátý. A v cíli poprvé trochu bručel.

Včera jsem psal, že to dnes bude jen a jen o písku a dunách. Zapomněl jsem přidat klíčový termín: soft. Tedy měkké. Nejsou duny jako duny. Ty v Mauritánii jsou vždy hodně měkké. Jak se ukázalo, v říjnu jsou místní duny ještě měkčí než ty samé v lednu. Písek je tady teď jako mouka. V zimě se na tom rozhodně dá jet lépe. Nedivím se, že auta i buginy zapadávaly,“ glosuje Tomáš Tomeček, který si dnes k závodění přibral práci záchranáře. “Nejprve jsem vytáhl žlutý Optimus Francouze Gerarda. Pak mě předjel. Na to jsem takhle potkal Maďary s Toyotou. O něco později jsem znovu dojel zapadlý žlutý Optimus. Tak jsem ho znovu vytáhl. Ale naštvali mě, protože mi nevrátili čep, který potřebuji na vytahování, a ujeli,“ mračí se pilot stoprocentní Tatry, a pokračuje: „Budu si muset vzít náhradní z baléčka. Tohle se nedělá. Jo, a tahal jsem dnes i ten druhý, černý Optimus.“

Posádka Gosselin, Crespo s černým Optimusem i díky tomu skončila třetí a celkově kategorii auto/kamion stále s náskokem vede. No a Gerard s Delacourem nakonec na trati stejně nechali tři a půl hodiny. Tomeček dojel do cíle s minimální ztrátou pátý a na stejnou pozici se posunul i v absolutním pořadí.

Ještě měkčí duny než obvykle, nejsou jedinou zvláštností Mauritánie oproti běžnému zimnímu termínu. „Je tady větší horko, i večer je 35 nebo snad 40 stupňů. Chodíme v žabkách, kraťasech a nejlépe bez trička,“ popisuje Tomáš Tomeček a přidává další rozdíly: „Asi málokdo u nás si to uvědomuje, ale máme tady teď o dvě hodiny méně, než je v České republice. A zajímavé také je, že oproti dřívějšku nás ještě více žádají o dodržování rychlostních limitů. Takže tam, kde oficiálně můžeme jet stodvacet, jedeme radši devadesátkou.“ Což samozřejmě platí na přejezdech. Na speciálech se závodí. Motorky a auta žádné rychlostní omezení nemají, kamiony mohou jet do 150 km/h a buginy SSV do 140 km/h.

Důležitá informace se týká počasí. Na severu Senegalu prší, a to tak, jak tam už údajně desítky let nezažili. Proto se už nyní ví, že se kvůli velké vodě nepojede letošní novinka. Tedy druhá část 11. etapy, která se měla odehrát na písečném podloží, a přitom v zelené vegetaci už na senegalském území. Pojede se tedy jen první část ještě v Mauritánii. Tedy tak, jako v předchozích letech.

Unavení, ale spokojení dorazili do cíle i ostatní závodníci z Čech a Slovenska soutěžící v kategorii moto/quod. Český jezdec Zdeněk Tůma s novým motorem v čtyřkolce zajel 13. čas. Slovák Štefan Svitko podruhé vyhrál etapu a po čtyřech dnech se vrátil do čela závodu. Jeho krajan Martin Benko si drží pozice v závěru elitní desítky. Dnes bylo znát, že podmínky úplně nesvědčí těžším továrním Yamahám 700 ccm. Dvojnásobný vítěz závodu Alessandro Botturi a Pol Tarres, který kombinuje enduro a trial, na nejlepší ztratili lehce přes hodinu.

Ve středu 26. října si závodníci na letošní Africa Eco Race poprvé vyzkouší etapu v podobě smyčky. Na start ujedou 24 kilometrů, cíl bude zase v bivaku. Osmá etapa o délce 424 kilometrů má podle pořadatelů obsahovat úplně vše. Rychlé pasáže, přehledné i nepřehledné úseky, nádherný písečný průjezd průsmykem Tifoujar, kamenité pláně a dvě poměrně náročná dunoviště.




Výsledky 7. etapy Chami - Akjoujt (470 km):

Moto/quad: 1. Svitko (SR/KTM) 4:56:28, 2. Gerrini (It./Hus) +06:26, 3. Ullevalseter (Nor./KTM)

+31:21… 8. Benko (SR/KTM) +1:18:15, 13. Tůma (ČR/Yam) +1:41:01.



Auto/kamion: 1. Meijer, Visser (Niz./Can-Am) 6:11:27, 2. Dagher-Hayeck, Antoniolli (Sen./Can-Am)

+02:53, 3. Gosselin, Crespo (Fr./Optimus) +02:57… 5. Tomeček (ČR/Tatra) +12:05.



Průběžné pořadí po 7. etapě:

Moto/quad: 1. Svitko 27:02:46, 2. Gerrini +03:46, 3. Flick (Fr./Hus) +1:21:46… 9. Benko +7:36:24, 35. Tůma +26:05:19.


Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo 29:51:32, 2. Dagher-Hayeck, Antoniolli (Sen./Can-Am) +4:52:49, 3.

Meijer, Visser (Niz./Can-Am) +5:09:40… 5. Tomeček +7:15:48.


Kompletní výsledky po 7. etapě: https://tinyurl.com/AERstage7



PR 25.10.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar