Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

AER (4 a 5) - Tomeček bloudil, ale pak zajel 4.místo

Fanoušci Tomáše Tomečka mohou být hrdí. Tomáš je bojovník. Ve čtvrté etapě Africa Eco Race se pilot Tatry nevyhnul navigační chybě a také musel řešit defekty. S těžkostmi se vyrovnal a v průběžném pořadí si udržel vedení mezi kamiony a sedmou příčku mezi automobily. V další etapě zajel čtvrtý nejrychlejší čas.

Potřetí za sebou museli účastníci letošního ročníku rally z Monaka do Dakaru zdolat porci okolo 450 měřených kilometrů. Pořadatelé tvrdili, že to bude spíš jednodušší etapa, ale opak byl pravdou. „Bylo to těžké, dlouhé, a navíc jsme tudy ještě nejeli. Někde přibližně na kilometru 300 jsem udělal chybu v navigaci a stálo mě to dobrých 50 kilometrů navíc,“ přiznává v cíli Tomáš Tomeček. „Na stejném místě bloudil i Zdeněk Tůma, zrovna jsme se o tom bavili. Oba se navigujeme sami. Je příjemné, že to letos mám s kým sdílet.“ Tomečka mezi 350. a 400. kilometrem výsledkově docvakli Giuilio Verzeletti a Giuseppe Fortuna s kamionem Mercedes. Ve zbytku etapy jim zase ujel, i když jen o sedm minut. „Oni mě dneska dokonce i na chvíli předjeli,“ vzpomíná Tomáš Tomeček. „Nedlouho po startu jsem měl defekt pravé přední pneumatiky. Když jsem ho měnil, tak u mě právě Italové stavěli, jestli nepotřebuji pomoct. Už jsem to měl skoro hotové, tak jsem jim mávl, ať jedou dál.“

Nakonec to nebyl jediný dnešní problém s pneumatikou. V cíli etapy se ukázalo, že silně natržená je i levá zadní. A měnila se také.

Důraz na navigaci je ozdobou Africa Eco Race od počátku existence závodu. O trasy a roadbook se dlouho staral René Metge. Letos jeho roli převzal Manfred Kroiss, dosud šéf PC Kursu, tedy dispečinku. „Manfred to staví podle sebe. Je to ještě náročnější a roadbooky jsou ještě preciznější než dřív,“ upozorňuje Tomáš Tomeček. „Vyznává zase trochu jinou filosofii roadboků. Je v nich strašně moc informací. Navigátoři se musí stoprocentně soustředit a jet přesně podle políček a obrázků. Já to v té rychlosti občas nestíhám dokonale číst,“ přiznává český pilot a navigátor v jedné osobě. „Je to čtvrtá etapa, jsem unavený a když jsem na chvilku povolil na 80 procent, hned z toho byla chyba,“ uzavírá Tomeček.

V etapě z toho pro oranžovou Tatru bylo osmé místo. Na čele se po jednodenní pauze honily francouzské posádky s Optimusy. Blouděním se malinko zvětšil Tomečkův odstup na hratelnou celkovou pátou příčku. Včera jej od ní dělila půlhodina, dnes o necelých 15 minut více. Většina závodu je ale ještě před námi.

Mezi motorkami si první vítěznou etapu zapsal Štefan Svitko a na průběžně vedoucího Gerriniho ztrácí méně než minutu. Martin Benko uzavřel elitní desítku a celkově klesl o příčku na osmé místo.

Čtyřkolkář Zdeněk Tůma se prvních 300 kilometrů držel okolo 17. pozice, po chybě v navigaci

s dalšími jezdci bloudil a do cíle dojel jako 26. v kategorii moto. V průběžném pořadí opustil pozici na konci nejlepší desítky. Bloudění ho stálo pět pozic.



Výsledky 4. etapy Assa - Remz el Quebir (455 km):

Moto/quad: 1. Svitko (SR/KTM) 5:03:53, 2. Gerrini (It./Hus) +02:01, 3. Botturi (It./Yam) +20:56… 10.

Benko (SR/KTM) +1:42:03, 24. Tůma (ČR/Yam) +2:12:31.


Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo 5:29:02, 2. Gerard, Delacour (oba Fr./Optimus) +09:43, 3. Robin, Champigne (Fr./Can-Am) +1:12:07,… 8. Tomeček (ČR/Tatra) +2:31:13.


5.etapa
Tomáš Tomeček v páté etapě práskl do všech 700 koní své Tatry 815 a do cíle 451 kilometrů dlouhého speciálu přisvištěl na čtvrtém místě kategorie automobilů s kamiony. Méně důvodů k radosti měl dnes jeho krajan Zdeněk Tůma, jenž na Africa Eco Race závodí na čtyřkolce. Etapu nedokončil, ale v závodě bude pokračovat.

Pátá etapa startovala z bivaku. A jako už tradičně končila ve městě Dakhla, kde si závodníci, doprovody a vlastně i pořadatelé vyberou volnou, nezávodní neděli. Rok od roku se na jih Maroka přijíždí různými cestami, ale podobným terénem. Obvykle bez dun, ale o písek nebývá nouze. Na rychlých pistách je ho dost, stejně tak prachu a kamení. Tomáš Tomeček byl v cíli příjemně překvapen svým výsledkem: „Bylo to rychlé od startu až do cíle. Dneska jsem si hlavně hlídal navigaci a moc jsem nedivočil. Dokonce jsem ani nejel na limitu 150 kilometrů za hodinu. Myslím, že jsem za celý den vůbec nepřekročil rychlost 135 kilometrů.“ Stabilní jízda bez chyb přinesla čtvrté místo, což je Tomášův zatím nejlepší etapový výsledek v letošním ročníku.

Černý puntík si do kalendáře poznamená Zdeněk Tůma. Ve čtvrté etapě bloudil, ostatně jako Tomeček a mnozí další, a propadl se pořadím kategorie moto/quod. Pátou etapu nedokončil.

„Dopoledne jsem u Zdeňka stavěl. Nebylo mu jak pomoci, bohužel vypověděl službu motor čtyřkolky,“ vypráví Tomáš Tomeček. „Pokud vím, tak obě naše baléčka dnes jedou za sebou, tak ho některé naloží. Zítra je volný den, motor mají náhradní, tak ho zřejmě vymění, dostanou penalizaci a v pondělí pojedou dál.“ Na případnou výměnu motoru bude čas a prostor. Celou neděli už posedmé stráví účastníci Africa Eco Race poblíž města Dakhla, na pobřeží Atlantského oceánu.

Letos pořadatelé zvolili jiné místo než dříve. Standardní pláž vyměnili za moderní resort, samozřejmě na břehu oceánu. „Budeme jinde, ale jinak je to tady pořád stejné. Panuje tu rodinná atmosféra, jakou mám rád,“ pochvaluje si Tomáš Tomeček, a dodává: „Přece jen je znát, že je nás tady méně než minule. Já v kamionu startuji do etap dřív ráno, na trati je méně vyježděných stop. Na pumpách není fronta. Vlastně je to podobné jako to bývalo před pár lety.“ Poslední ročník Africa Eco Race se konal v lednu 2020 a padly při něm rekordy v účasti ve všech kategoriích.

Mezi motocyklisty pokračuje souboj Štefana Svitka a Maurizia Gerriniho. Často se do něj zapojuje i Xavier Flick, nejrychlejší jezdec Motul Extreme Rider, tedy třídy bez asistence. Dnes byl dokonce nejrychlejší ze všech. Druhý ze Slováků, Martin Benko, dojel na jedenáctém místě. Zajímavostí je, že závod jedou také Nizozemci Dirk Schuttel se synem Michaelem. Dirka známe coby navigátora Johana Elfrinka v kamionu Marcedes. Oba Schuttelové sedlají motocykly Husqvarna a patří mezi 36 jezdců, kteří závodem zatím procházejí bez větších zaváhání.

Po dni volna, či spíše oprav, a také večerní zábavě v Dakhle, bude následovat přejezd přes hranice do Mauritánie a 205 kilometrů dlouhý speciál do bivaku v Chami. Pokud si někdo udělal do Dakhly výlet, nenechejte si ujít ranní odjezd celého konvoje. Motorkáři se vydají na cestu v šest hodin ráno, ostatní půl hodiny po nich.

Výsledky 5. etapy Remz el Quebir - Dakhla (451 km):

Moto/quad: 1. Flick (Fr./Hus) 4:26:20, 2. Gerrini (It./Hus) +05:41… 10. Benko (SR/KTM) +1:21:32, 42.

Tůma (ČR/Yam) +9:49:40.

Auto/kamion: 1. Gerard, Delacour 4:11:18, 2. Gosselin, Crespo (oba Fr./Optimus) +02:02, 3. Varga, Toma (Maď./Toyota) +19:16, 4. Tomeček (ČR/Tatra) +1:02:01.

Průběžné pořadí po 5. etapě:

Moto/quad: 1. Gerrini 12:03:38, 2. Svitko +02:40, 3. Flick (Fr./Hus) +47:57… 9. Benko +6:20:49, 37.

Tůma +24:26:58.

Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo 23:37:08, 2. Dagher-Hayeck, Antoniolli (Sen./Can-Am) +4:52:53, 3.

Meijer, Visser (Niz./Can-Am) +5:12:37… 7. Tomeček +7:06:40.

Kompletní výsledky: https://tinyurl.com/AERstage5





PR 23.10.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar