Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

AER (12) - Tomeček se zapsal do historie

Byla to dlouhá z cesta z Monaka do Senegalu. Dakar je skoro na dohled. Tomáš Tomeček už by mohl slavit historicky první vítězství všech dob sólo jezdce v kabině kamionu na dálkovém etapovém závodě. Ale závod skončí až v samotném cíli. Do něj, k Růžovému jezeru, zbývá ujet ještě necelých 300 kilometrů. Oslavy se chystají, ale teprve vypuknou.

Přesněji řečeno, v historii srovnatelných pouštních maratonů se našli jen dva dobrodruzi, kteří se o něco takového vůbec pokusili. V roce 2004 to byl belgický trucker Roland Hoebeke v karegorii Raid, ale daleko se při tehdejší Rally Paříž – Dakar nedostal. Tomáš Tomeček, řečený Captain Solo, poprvé ze své Tatry vymontoval sedačku navigátora před startem Africa Eco Race v roce 2018. A hned napoprvé šokoval druhým místem za kamionem Iveco s tříčlennou posádkou vedenou Gerardem de Rooyem. Rally úspěšně dokončil i podruhé a potřetí. „Letos jsem to jel sám už počtvrté a závod od závodu jsem spokojenější. Je to svoboda. Svoboda závodění. Tohle miluji,“ vyznal se Tomeček v cíli u Růžového jezera. Svou Tatru nazývá desetitunovou motorkou a v plánu má se s ní za pět měsíců do Afriky vrátit na 14. ročník Africa Eco Race.


Nijak ho neodrazuje ani fakt, že letos dali pořadatelé závodníkům pořádně do těla. „Dva roky jsem na to čekal. Závod byl těžký, únavný. Bylo veliké horko a my jsme jeli osm čtyřsetkilometrových etap. Ale tak to má být. Stejně jako náročná navigace a fantasticky přesné roadbooky,“ vypočítává Tomáš Tomeček a chválí svůj léty prověřený plně mechanický vůz: „Tatra si se vším poradila. Jede, maže. Je spolehlivá. Řešil jsem jen vypadlou hadici od olejového chladiče, kterou jsem prostě vrátil zpět a pokračoval. A pak jedno zapadnutí, ale to byla čistě moje chyba,“ říká Tomeček. Na závěr své rekapitulace přidává poděkování i přání v jednom: „Chtěl bych poděkovat mým partnerům, kterými jsou hlavně Tatra, Czechoslovak Group, Promet Group, Composite Components, Mann Filter, Rubena a Vako, za to, že jsem tady mohl být. Moc bych si přál, aby mě v příštím roce opět podpořili. Chtěl bych se sem zase vrátit a závodit.“ Mezitím se možná v lednu potřetí postaví na start Dakar Rally v Saúdské Arábii v roli rychlé asistence soukromého týmu. Jednání už probíhají.


K Růžovému jezeru v pořádku dorazily také další tři Tatry 815 provozované týmem Tomáše Tomečka. Asistenční vůz provedli Afrikou Jaroslav Žerdík a Tomáš Bezděk. Posádky dvou sběrných kamionů balai pronajatých do služeb pořadatele tvořili Petr Foltýn, Leopold Paďour a Roman Válek. A měli co dělat. Jednalo se o jeden z nejtěžších ročníků rally, která hned v roce 2009 navázala na původní Dakary. Jenže, letos se po kovidové pauze netradičně konala v říjnu. Bylo to právě horké počasí, nebývalé množství zeleně a také vody, co značně potrápilo účastníky.
Až do cíle se dostalo 36 účastníků kategorie moto/quod z 51, kteří před 14 dny odstartovali. Mezi automobily dokončilo 15 ze 17 strojů. Tomáš Tomeček vedle vítězství mezi kamiony bral také pátou příčku ve společném hodnocení s automobily. Na třináctém místě dojeli Giulio Verzeletti a Giuseppe Fortuna z Itálie s kamionem Mercedes. Třetí kamion závodil pod britskou vlajkou. Byla to Tatra 815 s níž v minulosti na Dakaru jezdil André Azevedo a na Africa Eco Race se s ní ukázal Petr Čapka. Nyní její posádku tvořili Andrew Wicklow, Joe Peake a Matt Evans. Po dvou druhých místech v úvodních etapách z vážných důvodů v rodině pilota ze závodu odstoupili a urychleně se vrátili do Skotska.
České barvy v Africe vedle Tomečka hájil Zdeněk Tůma na čtyřkolce Yamaha. Srdnatými výkony si i s jediným quodem v závodě získal pozornost soupeřů a pořadatelů. V páté etapě po poruše motoru strávil šest hodin v poušti. Pak se dočkal pomoci od kamionu balai, v bivaku dostala čtyřkolka nové srdce a Tůma se postupně vyškrábal až na 21. místo mezi motorkami.


Prestižní vítězství v kategorii moto vybojoval slovenský jezdec Štefan Svitko, který stejně jako jeho týmový kolega Martin Benko závodí na stroji značky KTM. Svitko vyhrál i poslední etapu, na níž se čas měří, ale výsledek se už nikam nezapočítává. Můžeme tedy říci, že Češi a Slováci ovládli kategorie moto, quod a truck. Zastoupení jsme neměli v autech, která opanovala francouzská posádka Philippe Gosselin, Christoph Crespo na Optimusu. A také v buginách SSV, kde s Can-Amem zvítězili Jean Dagher-Hayeck a Patrick Antoniolli ze Senegalu.


Třeba se v březnu při Africa Eco Race 2023 dočkáme českých či slovenských účastníků ve všech vypsaných kategoriích.



Výsledky 12. etapy Mpal - Dakar (271 km, z toho 22 km měřených):
Moto/quad: 1. Svitko (SR/KTM) 8:16, 2. Flick (Fr./Hus.) +00:04, 3. Wallace (GB/KTM) +00:12… 12. Benko (SR/KTM) +01:54, 28. Tůma (ČR/Yam) +04:56.


Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo (Fr./Optimus) 7:02, 2. Varga, Toma (Maď/Toyota) +00:02, 3. Dagher-Hayeck, Antoniolli (Sen./Can-Am) +00:28… 7. Tomeček (ČR/Tatra) +02:22.
Konečné pořadí po 12. etapě:



Moto/quad: 1. Svitko 44:11:56, 2. Gerrini +01:00:38 (It./Hus.), 3. Flick +2:25:17… 8. Benko +12:27:24, 21. Tůma +32:16:03.



Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo 50:04:47, 2. Dagher-Hayeck, Antoniolli (Sen./Can-Am) +6:51:26, 3. Meijer, Visser (Niz./Can-Am) +8:13:31, 4. Vollebregt, Traa (Niz./Can-Am) +11:02:34, 5. Tomeček +13:54:32.



Kompletní konečné výsledky: https://tinyurl.com/AERfinal


PR 31.10.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar