Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

AER (10) - nejkrásnější etapu jel Tomeček na jistotu

Desátá etapa patřila k těm nejhezčím i nejtěžším perlám letošního ročníku Africa Eco Race. Tomáš Tomeček se rozhodl v ní zbytečně neriskovat. Na startu zvolil takové tempo, jaké byl i přes jedno zdržení schopen vcelku bezpečně držet až do cíle. V bivaku na něj čekalo milé překvapení. Po několika dnech se setkal s oranžovou Tatrou balai a její posádkou.

Start z bivaku, cíl dvacet kilometrů od téhož bivaku. Pro asistence zlatá etapa a stěžovat by si nemohli ani závodníci. Kdyby ten speciál nebyl tak strašně náročný. Někteří závodili, někteří ne. Jsou zde takoví, kteří už jen doufají, že to jakkoliv doklepou k Růžovému jezeru. Ať už je to v závěrečných dnech bude stát jakékoliv penalizace. „Ráno jsem viděl, jak italský kamion Mercedes, někteří motorkáři a asi i pár aut přejelo startovní čáru a po sto metrech to otočili zpět do bivaku,“ pobavilo Tomáše Tomečka. „Pořadatel toto umožňuje. Rozdá vysoké penalizace a povolí jim start do dalšího dne.“ Do Dakaru už to není zase tak daleko, někteří účastníci už stejně dříve po nehodách, zapadnutích nebo technických problémech nabrali vysoké ztráty a taková taktika se jim vyplatí.


Přišli tak ale o zážitky z etapy, kterou vítěz kategorie moto Štefan Svitko hodnotil jako tu úplně nejkrásnější, jakou kdy v kariéře cross country jezdce absolvoval. Sto procent písku, spousta dun, zrádné vegetace, a také teploty po celý den šplhající k 50 stupňům Celsia. Po vypětí z posledních dní to byla pro vyčerpané organismy závodníků obrovská zabíračka. Tomáš Tomeček je v tomhle ohledu velezkušený jezdec. „Dnes jsem se rozhodl nasadit takové tempo, abych stíhal navigovat a neriskoval převrácení nebo zapadnutí. Prostě jsem nespěchal,“ přibližuje český pilot Tatry 815 svůj plán na zdolání další porce více než 450 závodních kilometrů.



„Držel jsem tempo a stejně jsem za jednou dunou udělal gumu a musel ji měnit. Pokud to někoho zajímá přesně, tak to byla levá zadní. Koho jsem do té doby předjel, ten mi to pak vrátil. Do cíle jsem se dnes dostal mezi posledními, ale to mi bylo jedno,“ zůstal nad věcí Tomeček: „Hlavně chci dojet do cíle, do Dakaru, k Růžovému jezeru. A s radostí.“ Radost, tu měl hned v cíli dnešní etapy, když v něm uviděl stát Petra Foltýna s týmovým oranžovým balai. Petr, jako obvykle s lékařem Dominiquem Faurem v posádce, se do bivaku dostal po třech nocích. Spolu s druhým balai Poldy Paďoura a Romana Válka vyprošťovali z dun porouchaný kamion Mercedes a množství aut a motorek. K příběhům baléčkářů se snad ještě letos také dostaneme.
Příběhy se píší ve všech kategoriích napříč celým závodem. Mezi automobily dnes premiérově heroickým výkonem vyhrála nigersko-francouzská smíšená dvojice nováčků Eric Schiano a Camille Pourchier. Za nimi dojely oba Optimusy, přičemž černý dotáhl žlutého do cíle na laně s rozbitou převodovkou. Přitom zrovna tuto etapu chtěli vyhrát pro svého bývalého parťáka z Optimusu, závodníka Dominiqua Laureho, jenž přesně na den před rokem zemřel. Jen se nemohli před startem do speciálu rozhodnout, kdo z nich to tedy dnes má na Laureho počest vyhrát. Vyřešilo se to samo.


Kategorii moto už zcela vládne Štefan Svitko. Desátou etapu hodnotil jako sen každého cross-country jezdce. Ne všichni by s ním sdíleli stejný názor. Francesca Gasperi, jediná žena za řídítky v letošním závodě, se do cíle dostala v slzách a jen díky celodenní pomoci kolegy závodníka Stephana Grignaca. Po dvou dnech se na trať vrátil francouzský novinář Laurent Cochet. Dnes to zvládl, protože si pomáhali v trojici s dalšími jezdci. Jedním z nich byl Jean Luis Blanpain, který se na Africa Eco Race vrátil po těžkém pádu před několika lety. Český jezdec na quodu Zdeněk Tůma dokončil na 13. místě a v cíli byl tak vyčerpaný, že si musel jít okamžitě lehnout.



Následující, jedenáctá etapa původně měla být inovativní. Organizátoři měli v plánu rozdělit měřený speciál na dvě části. Nejprve by se jelo 122 kilometrů na území Mauritánie, pak by se všichni protáhli přes hranice do Senegalu a tam by nastoupili do druhé části o délce 66 kilometrů. Jenže, zamýšlená trať vegetací v Senegalu je natolik pod vodou, že tato varianta padla. Takže se pojede postaru. Závodit se bude v Mauritánii a dál už je v plánu pouze přejezd do Senegalu, do posledního bivaku poblíž města Mpal v regionu Saint-Louis. Tam budou na mnohé závodníky čekat rodinní příslušníci a přátelé, kteří si naplánovali výlet na závěrečné dny Africa Eco Race. V neděli své hrdiny doprovodí na start takzvané mávací etapy. Ta je za odměnu a vede k vytouženému dakarskému Růžovému jezeru.



Výsledky 10. etapy Ouad Naga - Ouad Naga (456 km):


Moto/quad: 1. Svitko (SR/KTM) 5:21:11, 2. Gerrini (It./Hus) +07:27, 3. Ullevalseter (Nor./KTM) +22:14… 10. Benko (SR/KTM) +1:20:24, 13. Tůma (ČR/Yam) +1:57:49.



Auto/kamion: 1. Schiano, Pourchier (Nig./Polaris) 6:39:44, 2. Gerard, Delacour +02:38, 3. Gosselin, Crespo (oba Fr./Optimus) +04:38… 10. Tomeček (ČR/Tatra) +1:14:11.


PR 31.10.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar