Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Impreza
Alcar - Bezpečná kola pro radost

Race -nejdelší nemusí být nejtěžší

Nejvíc písku, nejvíc dun, nejkrásnější scenérie, mauritánský přírodní úkaz zvaný Oko Afriky. Devátá etapa patřila k tomu nejlepšímu, co lze v současném dakarském závodění zažít. Je jasné, že tohle přesně sedělo Tomáši Tomečkovi a jeho stoprocentní Tatře.

Titulek odpovídá větě, kterou opakovaně použili pořadatelé při večerním brífinku před devátou etapou. Druhá okruhová zkouška Africa Eco Race 2018 opravdu nebyla nejdelší, do paměti závodníků se zapsala svou obtížností. “Dneska to bylo opravdu maso,” ulevil si v cíli druhý Tomáš Tomeček. “Moje Tatra měla místy spotřebu sto na sto, nebo ještě víc. Ale byla to opravdu nejkrásnější etapa. Moc jsem si to užil a jsem šťastný jako blecha,” dodává jedním dechem.

Písek a jen písek po celých 340 měřených kilometrů, z toho přes sto kilometrů v dunových polích. Sběrné Tatry balai budou mít opět práci přes celou noc, aby posbíraly na dvě desítky závodníků roztroušených po trati. Lopaty jsou v takových podmínkách zásadním prvkem vybavení. Má je také Tomeček… ale nepoužívá je. “Mám Tatru, takže nepotřebuji kopat. Letos jsem z kabiny ještě ani jednou nevylezl,” směje se český pilot, a přidává čerstvý zážitek. “Dnes jsem startoval až jako pátý. Nejdřív jsem předjel Elfrinka, pak jsem dojel Van de Laara a Kovacse. Takhle jsme vjeli do dun. Nechtěl jsem jít před ně, jenže nejdřív se zahrabal žlutý DAF, pak i Scania. Já měl dobře podhuštěná kola, tak jsem to zkusil dát vedle Van de Laara do takového měkkého písku. Vyšlo to, a pak už jsem je neviděl,” popisuje vítěznou strategii.

Do cíle dorazila oranžová Tatra necelou hodinu po de Rooyově Ivecu. Nizozemec jednou zapadl, ale jinak v této etapě doslova letěl. Zajel druhý nejrychlejší čas za Vasiljevem na Mini, který i přes dva defekty částečně dohnal ztrátu z předchozí etapy, a přiblížil se k pódiu smíšeného pořadí automobilů a kamionů. Zatím třetí Thomasse na něj dnes ztratil přibližně 50 minut, a jeho náskok se ztenčil na pouhých 17 minut. Tomeček v tomto hodnocení poskočil na desátou příčku.

Etapový triumf v kategorii moto si připsal Ullevalseter. Škoda, že každý druhý den mu stávkuje jeho KTM, jinak by se dozajista pral o své třetí celkové africké vítězství. Do cíle dorazili i Martin Benko a Ján Zaťko. Jejich Slovakia Rally Team mezitím musel řešit nepříjemný problem. Na značkové čerpací stanici nabrali do asistenčního Iveca naftu smísenou s vodou. Celých 80 litrů pak muselo z nádrže ven, aby nedošlo k maléru. V chudobné Mauritánii se takové věci prostě stávají.

Páteční 10. etapa bude předposlední závodní, a vlastně poslední opravdu hodně těžká. Závodníci si opět do syta užijí dunových polí, a dohromady 408 měřených kilometrů jen a jen v písku.


Výsledky 9. etapy (340 km):


Moto
1. Ullevalseter (KTM) 4:25:14, 2. Agazzi (Honda) +13:36, 3. Anjos Oliveira +16:44,… 10. Benko +50:46, 16. Zaťko (vš. KTM) +1:21:16


Auta
1. Vasiljev (Mini) 4:00:47, 2. Serradori (LCR30) +17:48, 3. Gomez (Optimus) +18:33.


Kamiony
1. De Rooy (Iveco) 4:18:13, 2. Tomeček (Tatra) +56:51, 3. Kovacs (Scania) +1:03:44, 4. Van de Laar (Daf) +1:08:13, 5. Govaere (Man) +2:34:00, 6. Hoondert (Daf) +3:03:58, 7. Essers (Man) +3:13:16, 8. Pattono (Iveco) +3:41:47, 9. Van Velsen (Ginaf) +3:58:30, 10. Elfrink (Mercedes) +4:11:47.

Výsledky po 9. etapě


Moto
1. Ceci 39:01:25, 2. Anjos Oliveira +50:39, 3. Benko +4:33:37,... 10. Zaťko +9:06:42.


Auta
1. Serradori 32:33:23, 2. Vasiljev +48:02, 3. Thomasse +2:37:03.


Kamiony
1. De Rooy 35:57:59, 2. Tomeček +4:57:10, 3. Kovacs +6:00:42, 4. Van De Laar +6:52:45, 5. Essers +10:57:01, 6. Van Velsen +13:49:49, 7. Govaere +14:47:00, 8. Elfrink +15:32:25, 9. Pattono +20:15:23, 10. Hoondert +29:43:59.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar