Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

(D2) - Macík s přehledem vyhrál první etapu

Nový rok oslavila posádka Martina Macíka vítězstvím v 1. etapě Rallye Dakar. Po sobotním vyhraném prologu otvírala trať kamionům. Ale navigátor František Tomášek se nezalekl zodpovědnosti a sedlčanský speciál s jistotou vedl k cíli.

Martinovi Macíkovi sedla rychlá trať. Mechanik David Švanda neměl co opravovat, nový speciál vyvinutý Martinem Macíkem starším, šéfem MM Technology, má ještě prostor pro další zrychlení. V měřené části dlouhé 367 kilometrů si čeští závodníci dokázali udržet vedení od startu až do cíle. „Máme z dnešní jízdy dobrý pocit. Jsme absolutně vyklidnění, uvolnění. Určitě nám dnešek přidal energii a sílu do dalších dní. Za nás skvělý začátek,“ řekl po dokončení etapy navigátor František Tomášek.


Zdaleka nejedeme na hraně

Už před startem bylo jasné, že proměnit tuto příležitost bude vyžadovat velkou dávku řidičské odvahy a navigátorského sebevědomí. Ale sedlčanská sestava si dokázala poradit. „Jsme v cíli první etapy. Vyjeli jsme první, dojeli jsme první. Je to zvláštní pocit, když za celou dobu nikoho z kamionů nepotkáte a musíte jen pocitově držet výkon a soustředění,“ řekl Martin Macík.
Čeští závodníci se během jízdy dokonce stihli kochat okolní krajinou. „Prvních 20 km jsme si říkali, jestli jsme vůbec v Saúdské Arábii. Kolem nás byla zelená zarostlá trať mezi hornatými masivy – typicky argentinská etapa. Rychlá, Matesovi velice vyhovovala. Navigačně jsme se ničeho nezalekli,“ doplnil František Tomášek.
A také mechanik David Švanda byl za technickou sekci s první etapou spokojený: „Auto jede až neskutečně. Neozývaly se žádné podivné zvuky, které nás v minulých ročnících občas děsily. Je to prostě nové auto. Všechno zatím dobře fungovalo.“ Závodníky také potěšilo, že v tempu, které nasadili, dokázali kontrolovat trať plnou nebezpečných kamenů. „František sledoval roadbook. My s Davidem jsme tentokrát všechny šutry uhlídali. Neudělali jsme žádný defekt. Jelo se nám opravdu dobře. Řekl bych, že jsme ještě zdaleka nebyli na hraně možností,“ řekl Martin Macík.


Těžká práce dakarských stopařů

Hrdinou první etapy je navigátor František Tomášek. Otvírat trať kategorii kamionů má výhody, současně je však tato situace noční můrou každého navigátora. Musí spoléhat jen sám na sebe. V nedělní rychlostní zkoušce František potvrdil, že si takové výzvy dokáže užít, ačkoliv má na přípravu minimum času. „Před jízdou mám pár minut na to, abych aktuální trasu prolistoval a zjistil, co nás ten den čeká. Stihnu se jen v rychlosti podívat na vykřičníky, zjistit, jestli je tam něco zajímavého. Když jsme ještě jezdili podle papírových roadbooků, pokaždé jsem si ho před startem 2 až 3 hodinky vybarvoval a připravoval se. Teď do toho jdeme naslepo. Občas jsou některé pasáže trati tak rychlé, že navigaci ani nestíhám číst. Jen Matesovi hlásím,“ popisuje František Tomášek.



Průběžné pořadí

1.Macík Iveco 3:57.18
2.Loprais Praga + 05.01
3. van den Brink Iveco + 09.18
4.Valtr Tatra + 11.05
5.van Kasteren Iveco + 15.28
7.Šoltys Tatra + 28.50
17.Vrátný Ford + 1.10.44
22.Kasák Tatra + 2.45.05



Pozn.red. Bez ruského týmu Kamaz a běloruského Maz se zřejmě o vítězi rozhodně mezi českými a holandskými posádkami. Sice jsme teprve na začátku, ale těžko do souboje prvních pěti posádek jen těžko zasáhne. Ale jak se říká, čert nikdy nespí…


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar