(9D) Loprais znásobil svůj náskok nad Honanďany
Osmou etapu zvládla posádka Aleše Lopraise bez sebemenšího problému a před volným dnem v Rijádu odskočila svým nejbližším pronásledovatelům. V současné chvíli vedou o 16 minut před holandskými soupeři.
V neděli se účastníci vydali z Davadmí zpět do Rijádu. Po noci strávené ve stanech a provizorních noclehárnách maratonského bivaku museli před dychtivě očekávaným dnem odpočinku, který je do saúdskoarabské metropole naplánován na pondělí, zdolat ještě osmou ze čtrnácti etap, měřící celkem 824 kilometrů, z nichž se 346 jelo jako rychlostní zkouška. Na její velmi kamenitý úvod navázaly písčité pasáže a přejezd dunového masivu. Závěrečná část pak důkladně zaměstnala navigátory, kteří hledali správnou cestu a povinné waipointy ve změti křivolakých údolí. Před cílem naservírovali stavitelé trati závodníkům další porci dun.
Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Petrem Pokorou se v hodnocení osmé etapy opět prosadili na medailové příčky, což se jim v průběhu letošního dakarského ročníku podařilo už pošesté.
„Etapa se nám povedla po všech stránkách, neřešili jsme vůbec nic, ani navigačně,“ rekapituluje další úspěšný krok na dlouhé dakarské cestě Jaroslav Valtr ml.
V neděli obsadila posádka třetí příčku a zároveň najela přes čtrnáct minut na tentokrát pátého Martina van den Brinka (st). Díky tomu si podstatně upevnila vedení v průběžné klasifikaci. Svůj náskok před druhým Nizozemcem zvýšila z rovných dvou na více než šestnáct minut.
„Půlka Dakaru je za námi. Mám radost, jak to dneska šlo. Cílem bylo neudělat chybu a dotáhnout to do volného dne, což se podařilo, navíc jsme zajeli i třetí flek. Jsem vděčný, že je to tak, jak je, a teď nás čeká druhá polovina, která má být údajně ještě těžší. Jsem zvědav, co na nás organizátoři nachystají a jak si s tím poradíme, ale věřím, že poradíme,“ říká Aleš Loprais.
Pondělí 9. ledna stráví závodníci odpočinkem v rijádském bivaku, zatímco jejich mechanici věnují důkladnou péči závodní technice, která od silvestrovského prologu ujela už 5 700 kilometrů, z toho přes 3 000 km v nejdrsnějších podmínkách rychlostních zkoušek.
„Těch osm odjetých etap dalo všem zabrat, proto se budu zítra maximálně soustředit na odpočinek, abych se co nejlépe nachystal na druhou polovinu,“ připomíná Jaroslav Valtr ml.
O obtížnosti vypovídá také porovnání loňských a letošních údajů o čase, který závodníci strávili na trati. Zatímco před rokem pobyl lídr kategorie kamionů v průběhu prvních osmi etap na speciálkách 30 hodin (v případě tehdy čtvrtého Aleše Lopraise se jednalo o 31 a čtvrt hodiny), letos vedoucí posádka potřebovala ke zdolání stejného počtu měřených úseků 36 a čtvrt hodiny (čistého času bez započítání čtvrthodinové penalizace; stejně jako v případě údaje z roku 2022), tedy zhruba o celou pětinu více než před dvanácti měsíci!
Praga V4S DKR stále šlape jako hodinky, což je společný výsledek až láskyplné péče mechaniků i zkušeného výkonu a rozumně ohleduplného zacházení posádky s technikou na trati. Navzdory náročnosti dosud odjetých etap proto Lady, jak se v týmu pragovce přezdívá, nečeká o volném dni žádný neobvyklý zákrok.
„Nic speciálního naplánováno nemáme, ale těžko soudit, dokud auto neumyjeme a detailně neohledáme. Rozhodně to ale tentokrát nebude jen detailing,“ navazuje Petr Pokora na včerejší vtipkování. „Určitě budeme měnit všechny tlumiče, včetně kabinových a na řízení. Celkem jich je na autě dvanáct. Lady dostane také nové turbo, kloubové hřídele, přední okno, monoblok řízení, řemeny, kladky, alternátor a mnoho dalšího.“
Týmové mechaniky tedy čekají dlouhé hodiny náročné a zodpovědné práce, za kterou je ovšem pětici šikulů posádka náležitě vděčná.
„Kluci jsou vážně skvělí a je na ně spoleh. Díky tomu letos i trošku spím, takže jsem během etap výrazně méně unavený. A pokud je člověk aspoň trochu odpočatý, tak se pochopitelně snižuje riziko, že udělá chybu,“ vyzdvihuje jeden z mnoha pozitivních přínosů výtečné souhry celého týmu Petr Pokora.
Po dni volna bude soutěž pokračovat devátou etapou z Rijádu do Harazu (celkem 710 km, RZ 439 km). Na druhý týden soutěže připravili její organizátoři ještě šest etap o celkové délce 3 217 km, zahrnující dalších 1 303 km rychlostních zkoušek. Soutěž poprvé ve své historii zamíří hlouběji do dunových polí Pusté končiny, kde se pojedou čtyři etapy včetně klasické maratonské.
Výsledky etapy
1.Macík, Iveco, 04:04.28
2.van den Brink ml, Iveco, +00.59
3.Loprais, Praga, + 03.34
4.Baar, + 07.48
5.van den Brink st,, Iveco, +17.51
8.Šoltys, Tatra, +27.50
11.Valtr, Tatra, +51.17
14.Vrátný, Tatra, +56.08
Průběžné pořadí
1.Loprais 26:30.58
2.van den Brink ml. +16.17
3.Kasteren, + 38.03
4.Macík, +38.50
5.van den Brink ml, +1:51.51
6.Valtr, +2:40.04
7.Šoltys + 4:23.10
11.Vrátný, + 9:26.43
PR 8.1.2023
Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Petrem Pokorou se v hodnocení osmé etapy opět prosadili na medailové příčky, což se jim v průběhu letošního dakarského ročníku podařilo už pošesté.
„Etapa se nám povedla po všech stránkách, neřešili jsme vůbec nic, ani navigačně,“ rekapituluje další úspěšný krok na dlouhé dakarské cestě Jaroslav Valtr ml.
V neděli obsadila posádka třetí příčku a zároveň najela přes čtrnáct minut na tentokrát pátého Martina van den Brinka (st). Díky tomu si podstatně upevnila vedení v průběžné klasifikaci. Svůj náskok před druhým Nizozemcem zvýšila z rovných dvou na více než šestnáct minut.
„Půlka Dakaru je za námi. Mám radost, jak to dneska šlo. Cílem bylo neudělat chybu a dotáhnout to do volného dne, což se podařilo, navíc jsme zajeli i třetí flek. Jsem vděčný, že je to tak, jak je, a teď nás čeká druhá polovina, která má být údajně ještě těžší. Jsem zvědav, co na nás organizátoři nachystají a jak si s tím poradíme, ale věřím, že poradíme,“ říká Aleš Loprais.
Pondělí 9. ledna stráví závodníci odpočinkem v rijádském bivaku, zatímco jejich mechanici věnují důkladnou péči závodní technice, která od silvestrovského prologu ujela už 5 700 kilometrů, z toho přes 3 000 km v nejdrsnějších podmínkách rychlostních zkoušek.
„Těch osm odjetých etap dalo všem zabrat, proto se budu zítra maximálně soustředit na odpočinek, abych se co nejlépe nachystal na druhou polovinu,“ připomíná Jaroslav Valtr ml.
O obtížnosti vypovídá také porovnání loňských a letošních údajů o čase, který závodníci strávili na trati. Zatímco před rokem pobyl lídr kategorie kamionů v průběhu prvních osmi etap na speciálkách 30 hodin (v případě tehdy čtvrtého Aleše Lopraise se jednalo o 31 a čtvrt hodiny), letos vedoucí posádka potřebovala ke zdolání stejného počtu měřených úseků 36 a čtvrt hodiny (čistého času bez započítání čtvrthodinové penalizace; stejně jako v případě údaje z roku 2022), tedy zhruba o celou pětinu více než před dvanácti měsíci!
Praga V4S DKR stále šlape jako hodinky, což je společný výsledek až láskyplné péče mechaniků i zkušeného výkonu a rozumně ohleduplného zacházení posádky s technikou na trati. Navzdory náročnosti dosud odjetých etap proto Lady, jak se v týmu pragovce přezdívá, nečeká o volném dni žádný neobvyklý zákrok.
„Nic speciálního naplánováno nemáme, ale těžko soudit, dokud auto neumyjeme a detailně neohledáme. Rozhodně to ale tentokrát nebude jen detailing,“ navazuje Petr Pokora na včerejší vtipkování. „Určitě budeme měnit všechny tlumiče, včetně kabinových a na řízení. Celkem jich je na autě dvanáct. Lady dostane také nové turbo, kloubové hřídele, přední okno, monoblok řízení, řemeny, kladky, alternátor a mnoho dalšího.“
Týmové mechaniky tedy čekají dlouhé hodiny náročné a zodpovědné práce, za kterou je ovšem pětici šikulů posádka náležitě vděčná.
„Kluci jsou vážně skvělí a je na ně spoleh. Díky tomu letos i trošku spím, takže jsem během etap výrazně méně unavený. A pokud je člověk aspoň trochu odpočatý, tak se pochopitelně snižuje riziko, že udělá chybu,“ vyzdvihuje jeden z mnoha pozitivních přínosů výtečné souhry celého týmu Petr Pokora.
Po dni volna bude soutěž pokračovat devátou etapou z Rijádu do Harazu (celkem 710 km, RZ 439 km). Na druhý týden soutěže připravili její organizátoři ještě šest etap o celkové délce 3 217 km, zahrnující dalších 1 303 km rychlostních zkoušek. Soutěž poprvé ve své historii zamíří hlouběji do dunových polí Pusté končiny, kde se pojedou čtyři etapy včetně klasické maratonské.
Výsledky etapy
1.Macík, Iveco, 04:04.28
2.van den Brink ml, Iveco, +00.59
3.Loprais, Praga, + 03.34
4.Baar, + 07.48
5.van den Brink st,, Iveco, +17.51
8.Šoltys, Tatra, +27.50
11.Valtr, Tatra, +51.17
14.Vrátný, Tatra, +56.08
Průběžné pořadí
1.Loprais 26:30.58
2.van den Brink ml. +16.17
3.Kasteren, + 38.03
4.Macík, +38.50
5.van den Brink ml, +1:51.51
6.Valtr, +2:40.04
7.Šoltys + 4:23.10
11.Vrátný, + 9:26.43
PR 8.1.2023
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout