Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

eCall 112 zvýší bezpečnost provozu

Pilotní projekt public eCall 112, který byl realizován ve spolupráci Ministerstva dopravy, společnosti Telefónica O2 Czech Republic a Hasičského záchranného sboru, byl v současné době úspěšně ukončen. Jeho cílem bylo ověření možnosti příjmu a vizualizace eCall dat na testovacím systému služby TCTV 112.

Pilotní projekt je základem pro pozdější implementaci služby public eCall 112 (dále pouze eCall) do ostrého prostředí TCTV 112 po dokončení evropských standardů. „Celoevropské palubní tísňové volání zajistí, že se o závažné autonehodě, ať se stane kdekoliv, záchranáři dozvědí ihned a budou moci dorazit na místo nehody dříve. To může snížit počet úmrtí, omezit škody a přispět ke zlepšení plynulosti silničního provozu. Je to jeden z řady užitečných nástrojů, jak využít inteligentní dopravní systémy ve prospěch větší bezpečnosti a informovanosti účastníků provozu na silnicích," říká Emanuel Šíp, náměstek ministra dopravy.
„eCall by nám mohl v mnoha situacích velmi pomoci. Jednotky požární ochrany by tak přesně věděly, kde se na silnici nehoda stala, jakého rozsahu je, jaký typ automobilu se jedná apod. To vše jsou pro nás nesmírně cenné údaje, které urychlí a zefektivní naši pomoc občanům. Na možné zavedení systému eCall v ČR se v současnosti připravují i Call centra tísňové linky 112, které obsluhují hasiči a která patří mezi technologicky nejvyspělejší v celé Evropě," říká ředitel odboru operačního řízení MV-generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR plk. Ing. Luděk Prudil.
Přípravy na zavedení systému zahrnovaly úpravy center tísňového volání pro příjem informací z On Board Unit (OBU) – palubních jednotek, které se aktivují prostřednictvím senzorů umístěných ve vozidle a automaticky či manuálně vytočí linku 112, kam předají potřebná data. Místo nehody potom systém zobrazí na monitoru operátora pomocí geografického informačního systému.
„Testování probíhalo v souladu s požadavky, specifikované v analytické dokumentaci. Pro testy byla speciálně upravena palubní jednotka, která automaticky či manuálně odeslala potřebná data do systému TCTV. Zde byla přijatá data prezentována operátorovi tísňové linky takovým způsobem, který vyhovuje složkám Integrovaného záchranného systému," uvádí Fernando Astiaso, viceprezident pro firemní zákazníky společnosti Telefónica O2.
Vlastní realizaci služby eCall v ČR musí předcházet vydání evropského standardu, který bude závazný pro všechny členské státy, jenž podepsaly Memorandum o službě eCall. Předpoklad ukončení tohoto procesu se plánuje na konec roku 2008. Dále se ve vybraných zemích uskuteční tzv. provozní testy služby eCall. Jedná se o země, které budou schopny rychle adaptovat své dispečinky tísňové linky 112 na zavedení služby eCall. Česká republika je jedním z kandidátů na tyto testy.
K tomu, aby celá služba public eCall správně fungovala, musí být splněny tři základní podmínky:

*Vozidla v každé zemi musí být vybavena palubní jednotkou, která je schopná přesně definovaná eCall data vyslat do centra tísňového volání 112 pomocí standardizovaného transportního protokolu.

*Telekomunikační síť v dané zemi musí být schopna tato data přenést do centra příjmu tísňových volání současně s voláním na číslo 112.

*Systém pro příjem a odbavení tísňových volání musí být technicky uzpůsoben tato data přijmout a údaje v nich obsažené vhodnou formou prezentovat operátorovi tísňové linky 112.

Průběh e-Call volání
Palubní jednotka ve vozidle, vybavená SIM kartou libovolného mobilního operátora, případně i bez SIM karty, sestaví spojení na tísňovou linku pomocí čísla 112. Tento hovor obsahuje část datovou a hlasovou. Vyslání dat ještě před zahájením hlasové komunikace mezi řidičem vozidla a operátorem tísňové linky je nezbytné pro případ, kdy řidič není schopen komunikace. Volání prochází mobilní sítí a prostřednictvím fixní sítě O2 je doručeno do příslušného centra tísňového volání 112. Systém tísňového volání 112 po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce.
V každém vozidle bude zabudována speciální jednotka, která na základě informací z CAN sběrnice automobilu (operační síť pro elektronické funkce vozidla) při aktivaci alespoň 2 čidel (např. airbag, bezpečnostní pásy, nárazové senzory) vyšle pomocí mobilní sítě a výše zmíněného transportního protokolu okamžitě po srážce informaci do centra tísňového volání.
Kromě automatické aktivace bude možné přivolání pomoci speciálním tlačítkem, umístěným na vhodném místě ve vozidle. Manuální aktivace je pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

JL,14.12.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar