Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zlaté volanty předány za účasti Agostiniho a Grosjeana

Motoristickou anketu Zlatý volant založil pan Petr Dufek, motoristický novinář, již v roce 176, nejdříve pro rallye a okruhy, postupně přibývaly další disciplíny. Před dvěma roky převzala anketu agentura Pozitif a letos se uskutečnil již 43.ročník.

Každý rok jsou zvány osobnosti automobilového a motocyklového sportu. Největší hvězdou byl Ital Giacomo Agostini, kterého doprovodil Romain Grosjean, aktivní pilot formule 1. Asi největší novinkou byla nově vzniklá Síň slávy českého motorsportu, do které byl jako první uveden Tomáš Enge.

O vítězích všech sportovních kategorií rozhodla bezmála třicetičlenná porota složená z motoristických novinářů v tandemu s motorsportovými fanoušky, kteří měli možnost hlasovat na internetu. Názor poroty měl dvě třetiny váhy hlasu, hlasování veřejnosti pak zbývající třetinu. “Hlasování se zúčastnilo okolo 50 tisíc fanoušků, což považuji za výborný výsledek a příjemný nárůst oproti loňské premiéře tohoto systému hlasování,” okomentovala Jana Svobodová z pořadatelské agentury Pozitif.

Podle slov pořadatelů v některých kategoriích hlasy fanoušků citelně zamíchaly s pořadím nominovaných závodníků. O drama se fanoušci postarali v kategorii Rally a maratony, kde mnohonásobný vítěz Jan Kopecký díky jejich hlasům téměř dorovnal několikabodový náskok, který měl vítěz Martin Prokop od poroty. Třetím finalistou byl Filip Mareš. Prokop získal trofej Zlatého volantu poprvé od roku 2014. O jeho vítězství rozhodlo šesté místo v Rally Dakar 2019. Zlatý volant předal pan Zdeněk Zikmund, zastupující Subaru ČR, jednoho ze sponzorů.

"Na konkurování továrním týmům jsem si zvykl už ve WRC, o to stejné se snažíme na Dakaru. Loni se to povedlo, letos bohužel méně, ale tak to v závodech bývá. Snažíme se, budeme se snažit dál a snad se není za co stydět,” řekl Martin Prokop.

Novinkou 43. ročníku ankety bylo otevření Síně slávy pro závodníky, kteří za svou kariéru získali 12 a více trofejí Zlatého volantu. Takový je v tuto chvíli pouze jeden – někdejší pilot F1, dnes občasný závodník, ale především kouč Tomáš Enge: „Děkuji za tohle ocenění. Nečekal jsem to v takto mladém věku. Sice jsem v motorsportu skoro 30 let, ale ještě bych v něm chtěl dlouho vydržet. Maminka se mi o ně dobře stará, ale je ráda, že už nevozím tolik pohárů. Ale mám taky jeden Zlatý volant Honzy Kopeckého. Jednou jsme si ji vyměnili, a ten má větší cenu, než ty moje”.

Kategorii Závody na okruzích ovládl Josef Král z týmu Scuderia Praha Racing, který se svým Ferrari vyhrál Evropský šampionát 24h Series. Za sebou nechal několikanásobného vítěze z předchozích let Adama Lacka a Filipa Salaquardu. Na dotaz moderátora, zda u něj platí pořekadlo Eat, sleep, race, repeat Král odpověděl: “V podstatě ano. Mám tu výhodu, že v pauzách při čtyřiadvacetihodinových vytrvalostních závodech na rozdíl od jiných závodníků dokážu spát a regenerovat. Vytrvalostní závody v dnešní době nejde jezdit sám, takže bych chtěl poděkovat také svým týmovým kolegům Jiřímu Písaříkovi a Matteu Malucellimu a celému zbytku Scuderia týmu,” nechal se slyšet Král.

Závody do vrchu vyhrál stejně jako loni Lukáš Vojáček, který si v roce 2019 obhájil titul Mistra Evropy 1. „Samozřejmě, že mám z vítězství v šampionátu i ve Zlatém volantu radost, ale podstatně víc mě teď trápí, co bude v nastávající sezóně, protože FIA mění pravidla a hodnocení šampionátu za pochodu a já, stejně jako spousta dalších závodníků, vůbec netušíme, co se bude dít a jaká omezení a koeficienty na nás čekají.“Na druhém a třetím místě se umístili Miloš Beneš a Marek Rybníček.

Třetí vítězství v řadě si odnesl Petr Nikodém za kategorii Autokros a rallycross. Držitel druhého místa z evropského šampionátu v kategorii Buggy 1600 za sebou nechal Jakuba Kubíčka a Radka Jordáka. Dost lidí tipovalo Radka Jordáka, který skončil v ME na druhém místě v prestižní kategorii Super Buggy. “Závodění se věnujeme o víkendech a penězi nás ještě nikdo nezasypal. Chtěl bych tedy poděkovat hlavně svému týmu a hlavnímu sponzorovi, který sedí támhle v té řadě vedle mě, a to je můj táta,” zhodnotil své závodění při převzetí ceny Petr Nikodém.

Kategorie Motokáry přinesla několik nových jmen. Jako vítěz z galavečera Zlatého volantu odešel Jakub Talaš, loňský vicemistr ČR, který zaznamenal úspěchy také na Slovensku a v Německu. “Bylo to vůbec poprvé, co jsem byl nominovaný a rovnou výhra. Pochopitelně z toho mám velkou radost,” uvedl na tiskové konferenci vítěz kategorie Jakub Talaš. Na druhém a třetím místě skončili Dominik Javůrek a Adam Kowalski.

Trofej Zlatá řídítka pro nejlepší motocyklové závodníky si odnesl Filip Salač, dnes už jediné české želízko v ohni v mistrovství světa silničních motocyklů. Za sebou nechal svého českého kolegu ze seriálu Mistrovství světa Jakuba Kornfeila, který nedávno ohlásil konec kariéry, a Karla Haniku. Teprve 18letý Salač, který si v kategorii Moto3 v loňské sezóně vyjezdil ziskem 32 bodů celkově 23. místo, si bohužel nemohl převzít trofej osobně.


Nejlepší ženy v motorsportu byly oceněny Cenou Elišky Junkové. Trofej si odnesla Gabriela Novotná, která v loňském roce úspěšně dokončila a Rally Dakar. Dalšími dvěma ženami v pořadí byly Gabriela Jílková a Sandra Pokorná. “Je to krásný pocit vyhrát a jsem moc ráda, že jsem se na Dakar mohla vrátit. Zlomená klíční kost, to je jen taková chřipka mezi úrazy,” odpověděla moderátorovi Novotná na poznámku, že rok předtím si z Dakaru odvezla zlomeninu.


Novou kategorií byla také SimRace Trophy pro virtuální závodníky. Ti se utkávali celkem ve třech kolech, až nakonec zvítězil Michal Šmídl, který za sebou nechal Simona Kovačiče a Mariana Brabce. Závodním okruhem byl mostecký autodrom a závodilo se závodním tahači. V základním kole se díky putovnímu simulátoru patřícímu pořadateli mohli mezi simracery nominovat i zástupci široké veřejnosti.

Vzácnými hosty galavečera Zlatého volantu byly dvě motorsportové celebrity: Giacomo Agostini, patnáctinásobný mistr světa, vítěz 122 závodů Grand Prix. Nejúspěšnější motocyklový závodník všech dob, který do Prahy přijel převzít trofej Zlatých řídítek za celoživotní přínos motorsportu. Většiny svých úspěchů dosáhl v 60. a 70. letech, kdy například v roce 1968 vyhrál všech 17 velkých cen, do kterých nastoupil. Na kontě má také deset vítězství v závodech na ostrově Man.

Druhým VIP hostem byl Romain Grosjean, stále aktivní pilot F1, který jezdí za stáj Haas. Ten převzal trofej Zlatého volantu pr o Osobnost světového motorsportu. Moderátor ho překvapil otázkou na jeho původní zaměstnání v bance. “Ještě když jsem v roce 2009 začínal závodit ve Formuli 1, v neděli jsem závodil a v pondělí šel do kanceláře v bance. Byla to skvělá zkušenost a měl jsem to rád, ale dodnes mi to připomíná, jaké štěstí máme, že jsme závodníci. Je to práce, které se žádná jiná nevyrovná,” odpověděl Grosjean.



Zlatý volant 2019

Závody na okruzích: Josef Král
Závody do vrchu:Lukáš Vojáček
Autokros a rallycross:Petr Nikodém
Rally a maraton:Martin Prokop
Motokáry:Jakub Talaš
Cena Elišky Junkové:Gabriela Novotná
Zlatá řídítka:Filip Salač
Zlatá řídítka – za celoživotní přínos:Giacomo Agostini
Zlatý volant – osobnost světového motorsportu:Romain Grosjean
Zlaté oko: Martin Kozák
SimRace Trophy:Michal Šmídl
Sportovní auto roku:Toyota GR Supra
Sportovní motorka roku:KTM 790 Adventure R
Motoristická událost roku: Barum Czech Rally Zlín

PR + JL 7.2.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar