Zajímavosti z lipského veletrhu
Až do neděle probíhá v Lipsku velký automobilový veletrh AMI –mobil. Jak velký je o něj zájem, dokládá nejlépe dosavadní návštěvnost. Jen za víkend si přišlo automobilové novinky prohlédnout na 80 tisíc lidí, za pět dní přes 150 tisíc.
Lipsko, to však nejsou pouze nejnovější automobily či studie, ale každoročně také řada dalších zajímavých exponátů, které s motorismem souvisejí. Vedle světové premiéry Fordu Focus CNG a limitované série SsangYong Kyron Cyber bylo lipské výstaviště svědkem evropské premiéry Fiatu Linea. Bohužel však až příliš statické, neboť do interiéru vozu nebylo díky tmavým sklům vůbec možné nahlédnout. Škoda, protože sedan vycházející z modelu Bravo, by jistě zajímal spoustu příchozích.
Naopak sednout si mohli zájemci do studie závodní „dodávky“ Fiatu Doblo Trukster, která však nemá s užitkovým modelem vůbec nic společného. Bohužel, stejně jako vloni v Paříži, tak ani nyní v Lipsku, neposkytl italský výrobce k tomuto vozu prakticky žádné informace.
A tak nás jedině potěšil pohled na diskžokeje na stánku Fiat, který pouštěl hudbu výhradně z klasických gramofonových desek, tedy žádná CD.
Na stánku Renaultu si lze detailně prohlédnout, jak jsou v případě nehody chráněny cestující nového Twinga. V závislosti na verzi je vybaveno dvěma předními airbagy, dvěma hrudními a dvěma stropními airbagy. Renault poprvé zavádí airbag spolujezdce tzv. typu 3D, při jehož aktivaci se tvar a objem airbagu upraví tak, aby rozložil zátěž mezi hlavu a hrudník spolujezdce. V případě čelního nárazu přenesou výztuhy prahů a dveří působící síly na celou délku automobilu, aby zajistily co největší ochranu cestujících a zajistí, že kabina funguje jako bezpečný prostor.
Když jsme na území bývalého východního Německa, tak pochopitelně nemohly chybět ani populární vozy Trabant. V malé expozici Tuning East byl k vidění například Trabant P50 GTI se zážehovým čtyřválcem 1.6 16V o výkonu 125 k z modelu Lupo GTI, z něhož pocházel také sportovní podvozek. Na 100 km/h zrychlí za 6,5 sekundy a dosáhne rychlosti 215 km/h.
Firma unicatec.de přestavěla také druhou generaci Trabanta, který nese nyní označení Trabant 1.8T nebo TT-Trabant. Jak název napovídá, pod kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřválec 1.8 z Audi TT. Vůz je o 11 cm delší, o 4 cm širší a používá 17“ kola s pneumatikami 205/40. Stabilitu a pasivní bezpečnost zajišťuje celkem 28 metrů ocelových trubek.
V bývalé NDR měl také bohatou tradici motoristický sport. Padesáté výročí německé sportovní organizace ADMV (Allgemeiner Deutscher Motorsport Verband) připomíná výstava nejrůznějších současných, ale především historických motocyklů, automobilů, bugin, motokár, formulí, kluzáků apod. Ani tady nechybí Trabant, tentokrát v úpravě pro závody do vrchu a na okruzích s výkonem 85 k. Pamětníci se také velice dobře pamatují na seriál závodů Pohár míru a přátelství, v němž bojovaly o vavříny naše monoposty MTX s německými Melkusy s motory Lada 1.3 s výkonem 115 k. Nejstarší exponáty – Audi B10 Phaeton (1911) nebo DKW 1001 (1934) zapůjčilo muzeum August Horch ze Zwickau.
Když už jsme se zmínili o značce Horch, tak u Audi byl k vidění nádherný osmiválcový kabriolet 850 Pullmann karosovaný v roce 1936 proslulou firmou Baur. Vyrobeno pouhých 429 kusů a ještě dnes jej lze spatřit na různých veteránských akcích.
Pokud chcete do Lipska ještě zavítat, tak připomínáme, že je otevřeno do neděle 22.dubna od 9 do 18 hodin, vstupné je 10 eur.
Jindřich Lasík, 19.4.2007
Naopak sednout si mohli zájemci do studie závodní „dodávky“ Fiatu Doblo Trukster, která však nemá s užitkovým modelem vůbec nic společného. Bohužel, stejně jako vloni v Paříži, tak ani nyní v Lipsku, neposkytl italský výrobce k tomuto vozu prakticky žádné informace.
A tak nás jedině potěšil pohled na diskžokeje na stánku Fiat, který pouštěl hudbu výhradně z klasických gramofonových desek, tedy žádná CD.
Na stánku Renaultu si lze detailně prohlédnout, jak jsou v případě nehody chráněny cestující nového Twinga. V závislosti na verzi je vybaveno dvěma předními airbagy, dvěma hrudními a dvěma stropními airbagy. Renault poprvé zavádí airbag spolujezdce tzv. typu 3D, při jehož aktivaci se tvar a objem airbagu upraví tak, aby rozložil zátěž mezi hlavu a hrudník spolujezdce. V případě čelního nárazu přenesou výztuhy prahů a dveří působící síly na celou délku automobilu, aby zajistily co největší ochranu cestujících a zajistí, že kabina funguje jako bezpečný prostor.
Když jsme na území bývalého východního Německa, tak pochopitelně nemohly chybět ani populární vozy Trabant. V malé expozici Tuning East byl k vidění například Trabant P50 GTI se zážehovým čtyřválcem 1.6 16V o výkonu 125 k z modelu Lupo GTI, z něhož pocházel také sportovní podvozek. Na 100 km/h zrychlí za 6,5 sekundy a dosáhne rychlosti 215 km/h.
Firma unicatec.de přestavěla také druhou generaci Trabanta, který nese nyní označení Trabant 1.8T nebo TT-Trabant. Jak název napovídá, pod kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřválec 1.8 z Audi TT. Vůz je o 11 cm delší, o 4 cm širší a používá 17“ kola s pneumatikami 205/40. Stabilitu a pasivní bezpečnost zajišťuje celkem 28 metrů ocelových trubek.
V bývalé NDR měl také bohatou tradici motoristický sport. Padesáté výročí německé sportovní organizace ADMV (Allgemeiner Deutscher Motorsport Verband) připomíná výstava nejrůznějších současných, ale především historických motocyklů, automobilů, bugin, motokár, formulí, kluzáků apod. Ani tady nechybí Trabant, tentokrát v úpravě pro závody do vrchu a na okruzích s výkonem 85 k. Pamětníci se také velice dobře pamatují na seriál závodů Pohár míru a přátelství, v němž bojovaly o vavříny naše monoposty MTX s německými Melkusy s motory Lada 1.3 s výkonem 115 k. Nejstarší exponáty – Audi B10 Phaeton (1911) nebo DKW 1001 (1934) zapůjčilo muzeum August Horch ze Zwickau.
Když už jsme se zmínili o značce Horch, tak u Audi byl k vidění nádherný osmiválcový kabriolet 850 Pullmann karosovaný v roce 1936 proslulou firmou Baur. Vyrobeno pouhých 429 kusů a ještě dnes jej lze spatřit na různých veteránských akcích.
Pokud chcete do Lipska ještě zavítat, tak připomínáme, že je otevřeno do neděle 22.dubna od 9 do 18 hodin, vstupné je 10 eur.
Jindřich Lasík, 19.4.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout