Začne se měnit technický stav k lepšímu?
Důležitou zprávou posledních týdnů je, že se začíná cosi dít na několika místech. Ministerstvo dopravy zveřejnilo návrh nové vyhlášky, která by měla sjednotit postup stanic technických kontrol při prohlídkách vozidel v rámci EU.
Měla by se zpřísnit mimo jiné kontrola propustnosti světla u skel a vozy s nevyhovujícím zatmavením na čelním a předních bočních sklech by neměly být vpuštěny do provozu. Také Policie ČR zvýšila svou aktivitu a na několika místech již nabízela možnost dobrovolného změření propustnosti světla u skel.
Další oblastí technického stavu vozidel, která si zasluhuje zvýšenou pozornost je montáž xenonových světlometů a světel pro denní svícení, která svítí ve dne v noci do vozů, pro které nejsou určeny, což má za následek oslňování protijedoucích řidičů.
V neposlední řadě se pak jedná o prodej a provozování nehomologovaných kol, která jsou ve velkých množstvích uváděna na trh, a o jejichž „neschválení“ k provozu nemají často spotřebitelé ani tušení. Prodejci nehomologovaných alu kol často uvádějí např. informací, že kola jsou určena jen pro „sportovní použití“ anebo, že „kola nejsou určena pro provoz na veřejných komunikacích“. Na druhou stranu, jsou však i tací kupci, kterým je to jedno a jediným kritériem koupě je pro ně nízká cena.
Pro připomenutí uvádíme, co musí splňovat kola na aftermarketu dle platné legislativy. Výbava vozidla, kam ze zákona č. 56/2001 Sb. patří ocelová kola i kola z lehkých slitin, podléhá schvalování technické způsobilosti. Pouze kolo s číslem schválení KBA může být na základě Typového listu a zkušebního protokolu TÜV zapsáno do Technického průkazu vozidla. Během certifikace musí kola ve zkušebně TÜV úspěšně absolvovat náročné testy ohybu, odolnosti proti nárazu, test odvalování a také zástavbu do vozidla. U každého litého i ocelového kola na trhu s náhradními díly si spotřebitel může jednoduše ověřit, zda je kolo schválené pro provoz na veřejných komunikacích a poskytuje tak záruku bezpečného užívání. Na jeho čelní straně musí být vyražená či odlitá značka „KBA“ nebo E v kroužku, vždy s číslem schválení xxxxx.
JL, 21.2.2012
Další oblastí technického stavu vozidel, která si zasluhuje zvýšenou pozornost je montáž xenonových světlometů a světel pro denní svícení, která svítí ve dne v noci do vozů, pro které nejsou určeny, což má za následek oslňování protijedoucích řidičů.
V neposlední řadě se pak jedná o prodej a provozování nehomologovaných kol, která jsou ve velkých množstvích uváděna na trh, a o jejichž „neschválení“ k provozu nemají často spotřebitelé ani tušení. Prodejci nehomologovaných alu kol často uvádějí např. informací, že kola jsou určena jen pro „sportovní použití“ anebo, že „kola nejsou určena pro provoz na veřejných komunikacích“. Na druhou stranu, jsou však i tací kupci, kterým je to jedno a jediným kritériem koupě je pro ně nízká cena.
Pro připomenutí uvádíme, co musí splňovat kola na aftermarketu dle platné legislativy. Výbava vozidla, kam ze zákona č. 56/2001 Sb. patří ocelová kola i kola z lehkých slitin, podléhá schvalování technické způsobilosti. Pouze kolo s číslem schválení KBA může být na základě Typového listu a zkušebního protokolu TÜV zapsáno do Technického průkazu vozidla. Během certifikace musí kola ve zkušebně TÜV úspěšně absolvovat náročné testy ohybu, odolnosti proti nárazu, test odvalování a také zástavbu do vozidla. U každého litého i ocelového kola na trhu s náhradními díly si spotřebitel může jednoduše ověřit, zda je kolo schválené pro provoz na veřejných komunikacích a poskytuje tak záruku bezpečného užívání. Na jeho čelní straně musí být vyražená či odlitá značka „KBA“ nebo E v kroužku, vždy s číslem schválení xxxxx.
JL, 21.2.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







