Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo Cars - 10 let pro bezpečnost

Nárazová laboratoř společnosti Volvo Cars ve městě Torslanda letos slaví 10. narozeniny. Za tuto dobu se v ní uskutečnilo téměř 3 000 plnohodnotných nárazových testů, díky kterým se mohou majitelé automobilů Volvo těšit z ještě vyšší bezpečnosti svých vozidel.

„Dokážeme napodobit většinu nehod a kolizí, ke kterým dochází na silnicích. Jejich analýzou a následným testováním nových bezpečnostních technologií v laboratoři pro nárazové zkoušky dokážeme zlepšit úroveň bezpečnosti našich vozidel tak, aby byla ve skutečném provozu ještě bezpečnější,“ říká Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce ve společnosti Volvo Cars.
Když švédský král Karel XVI Gustav v roce 2000 otevřel nové bezpečnostní středisko, jednalo se o jedno z nejmodernějších zařízení v automobilovém průmyslu. Tuto pozici si laboratoř udržela dodnes díky nepřetržitému zavádění nových zařízení a zkušebních metod. Nejnovějším technologickým přírůstkem je soubor digitálních vysokorychlostních kamer, které jsou schopny zaznamenat 200 000 snímků za sekundu.


Fixní a pohyblivá dráha
Zkušební laboratoř disponuje jednou pevnou a jednou pohyblivou zkušební dráhou. Pohyblivou dráhu lze natáčet pod úhlem od 0 do 90 stupňů. Díky tomu lze testovat řadu scénářů kolizí a nehod, počínaje čelní srážkou přes boční nárazy až po srážky dvou vozidel pod různými úhly a při různých rychlostech. Testovat lze i systémy pro předcházení a zmírňování následků nehod. Zařízení dokáže v současnosti uskutečnit až 400 plnohodnotných nárazových zkoušek ročně.
Obě dráhy se setkávají nad šestimetrovou šachtou překrytou plexisklem, odkud je srážka natáčena zespodu. Během let byl kryt z plexiskla svědkem celé řady pozoruhodných nárazů.
Například v roce 2003 společnost Volvo Cars demonstrovala zástupcům médií ochranu proti bočnímu nárazu u Volva S40, když do jeho boku narazil o mnoho větší model XC90 rychlostí 50 km/h. „Míra přesnosti testů, ve kterých se dva automobily srazí při rychlostech 50 km/h, je 2,5 centimetru. To odpovídá dvěma tisícinám sekundy. Pro porovnání - mrknutí lidského oka trvá přibližně 60 tisícin sekundy. Tento údaj nejlépe vypovídá o přesnosti laboratoře,“ říká Thomas Broberg.


Nárazové zkoušky v opačném směru
Nárazové zkoušky na obou drahách mohou být prováděny i v opačném směru. Na konci fixní dráhy je betonová deska, kterou lze použít pro různé testy, např. převrácení vozidel, či testy technologií pro předcházení nebo zmírňování následků nehod. Na konci pohyblivé zkušební dráhy se nachází venkovní část areálu, která je nedílnou součástí nárazové laboratoře. Zde se provádějí nárazové zkoušky proti celé řadě překážek, které se běžně nacházejí v dopravním prostředí.
Nárazový blok váží 850 tun a k jeho pohybu slouží technologie fungující na principu vzduchového polštáře. K dispozici je navíc přibližně 20 dalších fixních a pohyblivých bariér určených pro vlastní testy a ověřování souladu s požadavky oficiálních testů.
Kromě zaměstnanců v laboratoři je zde ještě tým přibližně 100 tichých, avšak velmi efektivních pracovníků – zkušebních figurín: muži, ženy a děti různých velikostí a věků. „Abychom zákazníkům nabídli automobily s bezpečností na úrovni absolutní světové špičky, musíme zajistit, aby byly naše bezpečnostní systémy vhodné pro různé typy cestujících, pro co největší rozmezí rychlostí a pro různé dopravní situace. Právě schopností napodobovat nehody a kolize ze skutečného provozu se naše Bezpečnostní středisko odlišuje od ostatních. Nárazová laboratoř rovněž umožňuje ověření funkčnosti technologií pro předcházení nehodám,“ říká Thomas Broberg. Dodává:


JL, 1.7.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar