Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW - Naše auta v bazarech neuvidíte

Nejúspěšnější značkou v prodeji lehkých užitkových vozidel je v současnosti v České republice Volkswagen. Proto naše otázky na Ing. Dušana Blaško, vedoucího prodeje užitkových vozů společnosti Import VW Group, měly právě tento směr.

Jak by zněl váš komentář k loňské statistice prodeje automobilů?
Bude-li upřímný nijak. Já se totiž takto pojatou statistikou nezabývám, jsem přesvědčen, že může být zavádějící. Pro mě je to takový guláš, od každého trochu. Jsem odpovědný za užitkové vozy, a tak mě pochopitelně zajímá jen statistika očištěná, počítající užitkové vozy. V takto pojaté statistice máme za loňský rok meziroční nárůst 2,8 %, konkrétně o 129 prodaných aut více.

Která modelová řada na tom měla hlavní podíl?
Jednoznačně a tradičně Transporter. To je náš tahoun, konkrétně loni jsme jich prodali přes 2600. Za nimi jsou modely Caddy a Crafter. Ale u posledně jmenované řady je problém, že naše nabídka nestačí poptávce, která je podstatně vyšší, než naše možnosti dodávek. Tam máme velký deficit.

Buďte konkrétní...
Prodali bychom jich snad dvojnásobek, minimálně přes tisíc, proti šesti stům ve skutečnosti. Bohužel jsme z výroby ale víc nedostali, proto tam je velký prostor.

Zaznamenali jste loni nějaký výrazný nový jev v prodeji užitkových vozů?
Ano, výrazně vzrostl zájem o vybavení bezpečnostními prvky. My máme nyní v sériovém vybavení airbag řidiče a ABS. Ale to už je vnímáno jako standard a zákazníci si doobjednávají druhý airbag a ESP. V tomto smyslu se požadavky na užitkové vozy blíží standardu osobních automobilů. Ostatně Volkswagen na to už zareagoval, všechny užitkové vozy vyrobené od poloviny února letošního roku jsou bez příplatku vybavené dvěma airbagy.
A druhý takový postřeh – zákazníci se stále více zajímají o speciální nástavby. Musím říci, že jsme dříve v tomto segmentu moc aktivní nebyli, ale zájem ze strany zákazníků – kteří k tomu jsou tlačeni stále přísnější legislativou, podmínkami pro převoz té které komodity – nás přiměl se touto poptávkou více zabývat. Ono je logické, už prostě nejde jednou avií vozit ráno pečivo a odpoledne brambory.

Jdete cestou vlastních nástaveb, či spoluprací se specializovanými firmami?
Já razím cestu dát vydělat našim domácím firmám. Vím totiž, že mají vysokou úroveň a dokáží minimálně to samé, jako ostatní v Evropě. Ostatně důkazem je, že řada firem specializovaných na nástavby a zástavby má pobočky po Evropě a jsou i tam úspěšní. Proto z 95 % pro tyto účely dovážíme základní podvozky a tady je dostavujeme. Máme k tomu skupinu osvědčených firem. Zbytek jsou skutečně jen hodně speciální zástavby, jako například jednoduchý valník na Transportera. Ten je už z fabriky tak levný, že ho tady nikdo levněji nedokáže udělat. Důkazem výsledné kvality pak je, že my můžeme s naprosto klidným svědomím nést záruku za vozidlo jako celek, tedy včetně nástavby.

U užitkových vozidel se neprojevuje tlak dovážených ojetých vozidel jako u osobních.
Užitkové ojetiny z dovozu jsou pro nás okrajová záležitost. Jde o počty v rovině nějakých desítek aut ročně. A ještě zpravidla o vozy vyloženě speciální, jako například karavany. To co tvoří „gró“ našich prodejů, tam se s ojetinami prakticky nestřetáváme. Dokonce vám řeknu, že u našich ojetých vozů přetrvává převis poptávky nad nabídkou. Ojetin v sortimentu užitkových vozů bychom prodali víc, než máme. Naše vozy mají dlouhou životnost a pro majitele je výhodné se jich nezbavovat hned po splacení leasingu za dva tři roky. Auto mu dál dobře slouží, tak proč by se ho zbavoval. Vůz, který se leasingové společnosti vrátí po třech letech, doslova zmizí obratem, ani se u nich neohřeje. Naše auta v bazarech neuvidíte. A pokud ano, pak jen dovezené vraky staré deset a víc let.

To je pak radost prodávat...
Máte pravdu, je to pro nás příjemné. Ale třeba je to jen otázka času, až někdo tuto díru na trhu objeví a začne v tomto směru vyvíjet aktivitu...

AJaké jste připravili překvapení pro Autotec?
Na brněnské výstavy klademe tradičně velký důraz, je to pro nás takové reprezentativní fórum pro setkání jak se stávajícími, tak s novými zákazníky. Proto zde nechybějí osobní vozy přestavěné na segment N1, konkrétně jich mohou návštěvníci vidět pět, včetně nového Tiguanu. Ale hlavní část expozice tvoří více než desítka užitkových vozů, kterým vévodí Caddy Maxi v různých modifikacích. A samozřejmě velký prostor mají i nové velmi zajímavé zástavby. Tedy to, co se nám ukazuje jako trend do budoucnosti.


ML, 6.6.2008



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar