Tradice Pajera pokračuje
Mitsubishi Pajero – jedna z ikon značky Mitsubishi Motors můžeme zařadit mezi jeden z kompaktních offroadů SUV. Od roku 1982 si během tří generací získalo pevné místo na trhu vozů SUV a postupem času se stalo legendárním soutěžním vozem.
Od prvního modelu PX33 s pohonem všech kol uplynulo letos sedmdesát let. Tehdy došlo o historickou událost, jak pro společnost Mitsubishi Motors, tak pro automobilový průmysl. Model PX33, vystavený letos v Paříži, byl prvním japonským osobním vozem s pohonem 4WD, ne jehož vzniku se podílely čtyři výzkumné divize.
Stejně důležitá byla skutečnost, že verze se vznětovým motorem Mitsubishi Motors 445AD byla v okamžiku, kdy došlo k zastavení celého projektu, už ve fázi prototypu. Jako pocta tomuto předkovi se tým Mitsubishi Ralliart zúčastnil se závodním speciálem nesoucím siluetu PX33 dakarského maratónu.
Dalším uznáním jsou dvě repliky vystavené v muzeu společnosti MMC, Mitsubishi Auto Gallery ve městě Okazaki (Japanko) nedaleko R&D centra této společnosti.
Druhá kapitola historie terénních vozů značky Mitsubishi Motors začala o sedmnáct let později (1953), kdy byla podepsána smlouva s americkou společností Willys Overland Corporation. Tím Japonci získali licenci k výrobě proslaveného vozu Jeep (CJ3). V té době nikdo neočekával, že by tato výroba mohla přetrvat až do 90. let, a poté také připraví půdu pro kompletní řadu vozů kategorie SUV značky Mitsubishi.
Již během výroby modelu CJ3 dokázalo Mitsubishi dobře odhadnout poptávku po civilizovanějších a módnějších terénních vozech, a tak od roku 1959 čeřila hladinu testováním několika koncepčních vozů: Minica Jeep (1969), Pajero I (1973) nebo Jeep concept (1977).
Předpremiérou bylo představení studie Pajero II v roce 1979 - tři roky před zahájením výroby - a první generace modelu Pajero (přezdívaná „SJ") odstartovala novou kapitolu, vymezující nyní tak populární trend moderních vozů kategorie SUV.
Zcela nová kapitola byla započata v roce 2001 na frankfurtském autosalonu, kde Mitsubishi Design prezentovala odvážné Pajero Evo, resp. své vidění budoucnosti „desert GT" inspirované soutěžními úspěchy Pajera, na tehdejší dobu skutečně velmi unikátní myšlenku.
Na jaře následujícího roku byla představena verze 2+2, vřele přijatá veřejností i médii. Později se stala inspirací pro navržení designu pickpu L200 a Outlanderu.
V neobvyklém sledu se společnost MMC rozhodla přeměnit tuto studii v pravý soutěžní automobil - Pajero Evolution, jenž zvítězilo mj. v posledních čtyřech ročních Rallye Dakar.
Na autosalonu v Paříži začala nová kapitola představením čtvrté generace modelu Pajero a jeho nového závodního sourozence MPR13 Pajero Evolution. K sériovému provedení se vrátíme samostatným materiálem.
Jindřich Lasík, 3.10.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout