Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Toyota vyvíjí nový motor

Toyota Motor Corporation (TMC) oznámila, že ve snaze přispět k ochraně globálního životního prostředí zvýší úroveň svého vývoje v oblasti ekologických technologií a posílí snahy o zavádění vozidel s minimálním vlivem na životní prostředí.

 

Intenzivnější zapojení TMC v této oblasti probíhá s ohledem na zlepšování účinnosti paliva s cílem snížit emise CO2, který je považován za hlavní příčinu globálního oteplování, dále vyčistění vypouštěných emisí ve snaze zmírnit znečištění atmosféry a snahu o rozmanitost energie s cílem omezit používání fosilních paliv, zejména ropy.

Toyota má v plánu do roku 2010 přepracovat zážehové motory a převodovky. Tato snaha začala v roce 2003 vývojem nového vidlicového šestiválce a pokračuje vývojem zážehového motoru 1.8 a převodovky s plynule proměnným převodem jako hlavního pohonného ústrojí pro osobní automobily střední třídy. Bude představeno v nových modelech na podzim 2006.

Pro rok 2010 si TMC stanovila za cíl dosažení úrovně emisí o 75 procent nižších, než jaké byly japonské emisní standardy v roce 2005 a u většiny osobních automobilů překročit o 10 % úroveň vyžadovanou japonskými standardy pro hospodárnost pro rok 2010.

Cílem TMC je rozšířit využití vozidel s hybridním pohonem. V prvních letech druhého desetiletí 21. století zdvojnásobí počet hybridních modelů a zároveň pokročí ve výzkumu a vývoji hybridních vozidel, které lze dobíjet z vnějšího zdroje elektrické energie. Současně bude pracovat na vývoji nové generace automobilu, který ujede delší vzdálenost pouze s pohonem elektromotoru.

Toyota rovněž dokončila technologii nezbytnou pro to, aby automobily se zážehovými motory mohly jezdit na benzín s 10% obsahem bioetanolu. Proto chce vstoupit na brazilský trh, kde se palivo s bioetanolem ve velké míře používá s vozidly na flexibilní pohon, které od jara 2007 dokáží jezdit na 100% etanol. V USA uvažuje o zavedení vozidel na flexibilní paliva s ohledem na propagaci paliv s bioetanolem.

Japonci plánují další vývoj osobních automobilů s pohonem na palivové články. S úspěchem dokázala zkrátit dobu potřebnou ke spuštění systému palivových článků při teplotách pod bodem mrazu, tento systém nastartovala  při teplotě -30 °C.

TMC vyvinula nový zážehový motor 1,8 l schopný dosáhnout jedné z nejlepších výkonností ve své objemové třídě. Je vybaven duálním inteligentním proměnným časováním ventilů (Dual VVT-i), poskytuje velký točivý moment, nízké emise CO2,  a dosahuje čistších emisí ve výfukových plynech. Zatímco systém Dual VVT-i nepřetržitě ovládá optimální časování rozvodu pro různé otáčky motoru a zatížení, velký točivý moment v nízkých a středních otáčkách dosahuje jedné z nejlepších hodnot ve třídě motorů 1.8.

Použití systému Dual VVT-i a ultralehkých pístů, spolu se snahou o omezení ztrát (vznikajících třením mezi díly, například použitím válečkových ložisek v uložení zdvihátek ventilů) má dosáhnout minimálně o 5 % větší využitelnost paliva, oproti obvyklým motorům, a dosáhnout čistých emisí.

Menší rozměry exteriéru a hmotnost byly dosaženy stavebnicovým uspořádáním přední části motoru a použitím zapalovacích svíček o menším průměru, atd.

 

AH, 8.8.2006

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar