Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota chrání životní prostředí

Toyota jako jeden z předních světových výrobců automobilů již delší dobu uznává zodpovědnost své společnosti za životní prostředí a za komunity, ve kterých pracuje. Motorová vozidla jsou ve vzájemném kontaktu s životním prostředím během celé své životnosti.

Prius Electric Hybrid 1

Prius 5

Prius

Prius 2004

Prius 2008

Highlander Hybrid

Zhotovení recyklovatelných automobilů s nulovými emisemi je pro Toyotu nejdůležitější prioritou pro příští roky. V uplynulých letech dosáhl automobilový průmysl velký pokrok ve snižování zátěže, kterou životnímu prostředí působí motorová vozidla. Dnes jezdí na evropských silnicích přes 200 milionů automobilů. Odhaduje se, že 24 % evropských emisí CO2 vzniká v dopravním sektoru.
S tímto vývojem zkoumá Toyota širokou škálu řešení vedoucích k vývoji čistších vozidel. Inovace pohonné jednotky k tomu může přispět třemi způsoby: zlepšením účinnosti využívání paliva, vyčistěním emisí a podpořením používání rozmanitých zdrojů energie.
Od doby, kdy se lidé naučili využívat fosilních paliv k pohonu strojů, se koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře zvyšuje. Vývoj účinnějších motorů a převodová ústrojí pomáhat regulovat emise a zmírnit nebezpečí související s globálním oteplováním.
Od uvedení původního Priusu, prvního sériově vyráběného hybridního automobilu kombinujícího pohon zážehovým a elektrickým motorem, na japonský trh před 10 lety udělala Toyota pokrok ve vývoji své technologie Hybrid Synergy Drive®.
V Evropě byl Prius uveden v roce 2001, v roce 2003 přišla druhá generace a k jeho dalšímu přepracování došlo na začátku roku 2006.
Úroveň emisí oxidu uhličitého u první generace prokázala v porovnání s obvyklými pohonnými jednotkami zlepšení o 20 %. U druhé generace se dále snížily o 15 %, resp. ze 120 g/km na 104 g/km, při zlepšení jízdních výkonů. Současný Prius se vyrovná rodinným automobilům segmentu C. Jeho největší rychlost je 170 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 10,9 s.
Hybridní technologie dosáhla takové úrovně emisí výfukových plynů, která patří mezi nejčistší na světě. Nejnovější generace Priusu vypouští asi o 55 % CO2 a téměř o polovinu oxidů dusíku a uhlovodíků méně, než automobily s moderními systémy úpravy výfukových plynů.
Prius se tak stále více prodává po celém světě i v Evropě. Od uvedení na trh se prodalo přes 639 000 vozů, z nichž přes 54 300 v Evropě. Ke změně došlo z důvodu rostoucích cen pohonných hmot, větší zodpovědnosti vůči životnímu prostředí a kvůli zvýhodněnému zdanění.
V roce 2004 byla druhá generace zážehového motoru 1.5, která je součástí systému Hybrid Synergy Drive®, vyhlášena Mezinárodním motorem roku a Nejlepším novým motorem. V uplynulých třech letech Prius získal ocenění za Nejlepší motor objemu 1.4 až 1.8 a za Nejlepší hospodárnost. Toyota Prius byla také vyhlášena za Auto roku 2005.
Toyota stále postupuje kupředu ve vývoji hybridních systémů. Snaží se kombinovat různé zdroje energie a plánuje zdvojnásobit svou výrobní řadu hybridních automobilů v prvních letech příštího desetiletí, kdy chce prodávat jeden milion hybridních vozidel ročně.
Vývoj pohonných jednotek se však neomezuje jen na technologii hybridního pohonu, tak v oblasti zážehových a vznětových motorů došlo k výraznému pokroku.
Uvedení nových modelů Auris, Corolly a Yaris TS znamenalo zavedení zážehových motorů Dual VVT-i s plynule proměnným časováním sacích a výfukových ventilů. Systém Dual VVT-i prostřednictvím optimalizace časování ventilů v širokém rozsahu otáček motoru umožňuje účinnější spalování pro dosažení většího točivého momentu ve středních otáčkách, vyššího výkonu a nižší spotřeby paliva.
Toyota stojí také v čele vývoje čisté technologie vznětového motoru díky systému D-CAT, jehož součástí je katalyzátor zachycující pevné částice a oxidy dusíku DPNR. Tento systém snižuje emise oxidů dusíku a pevných částic o 50 % resp. 90 % pod hodnoty standardů Euro IV.
Motor 2.2 180 Clean Power představuje vrchol řady vznětových motorů Toyota D-4D se systémem čistění výfukových plynů. Díky tomu patří mezi nejčistší a nejvýkonnější čtyřválcové vznětové motory. Na rozdíl od mnoha filtrů pevných částic dostupných na trhu nevyžaduje systém D-CAT údržbu ani výměnu některých komponentů, včetně filtru pevných částic, který je nyní k dispozici 2.0 D-4D 125.
Ve střednědobém výhledu se zdroje energie budou postupně měnit a Toyota již nyní vyvíjí technologická řešení, podporující nejslibnější alternativy zásobování palivem.
Již nyní má technologii, umožňující spolehlivý provoz všech jejich zážehových motorů v kombinaci s 10 % bioetanolu. V Brazílii plánuje zavedení vozidel umožňujících spalování různých druhů paliva využívajících až 100% bioetanol.
Syntetický zkapalněný plyn GTL lze získávat ze zemního plynu a dodávat jako druh nafty nebo jako čistou alternativu k naftě. Toyota je přesvědčena, že další alternativní volbou je syntetická nafta Fischer-Tropsch (FT), která neobsahuje síru ani aromatické sloučeniny a má vysoké cetanové číslo.
Vzhledem k tomu, že vodík lze vyrobit z mnoha nerostných surovin a při použití jako palivo neprodukuje žádný CO2, je nutné zaměřit se na potřebu infrastruktury čerpacích stanic. Toyota během pěti let pronajala v USA a Japonsku první hybridní vozidlo využívající palivové články a nadále pokračuje ve výzkumu, který by měl vést ke zlepšení spouštění motoru při teplotách pod bodem mrazu a prodloužení dojezdu. Se zdokonalováním technologií používaných pro akumulátory se tak elektřina stane stále více alternativou, a to obzvláště v městských oblastech. Zatímco všechny tyto alternativní zdroje energie přinášejí určitou naději, převahu má hybridní technologie, která může pomoci využít vlastnosti všech zdrojů energie, ať konvenčních nebo alternativních.
Tím se vysvětluje, proč je Toyota odhodlána vyvíjet hybridní systémy jako jednu ze zásadních technologií při výrobě automobilů, která kombinuje různé druhy energie takovými způsoby, které maximálně využívají jejich předností a přinášejí nové vize v oblasti inovačního a ekologického hybridního pohonu.

JL, 26.4.2007





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar