Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Land Cruiser na cestě k Everestu II

Expedici čekala 7000 kilometrů dlouhá pouť do základního tábora Everestu, a tak bylo mimořádně důležité tuto vzdálenost urazit s jistotou, že vozy dojedou do cíle.

„Když mi poprvé řekli o této automobilové expedici, mojí první reakcí bylo, zda je to vůbec možné? Přejet Čínu autem! Před expedicí se horolezec musí soustředit na samotnou horu a neměl by se ničím dalším rozptylovat. Pokud budeme stále ležet v prachu u cesty a měnit kola, nikdy se tam nedostaneme,“ vzpomíná na své první pocity Denis Provalov, speleolog, horolezec, držitel zápisu v Guinessově knize rekordů a dvojnásobný pokořitel Mount Everestu, a dále vypráví: „Ale když jsem se dozvěděl, že pojedeme v Toyotách, na všechny pochybnosti jsem rázem zapomněl. Tyto vozy se navíc na této extrémně dlouhé cestě ukázaly jako velmi pohodlné.“

„Cestu jsme zahájili v ruském městě Ulan-Ude, kde se objevily i první potíže, když jsme projížděli terénem a stepí do Ulánbátaru. Bylo to v březnu, což znamená cesty plné bláta. Na této trase jsme třikrát museli překonat vodní hladinu po ledu. Ale Land Cruisery nás ani tam nenechaly na holičkách,“ říká k cestě Alexej Mochalov, který trasu automobilové expedice plánoval.

Toyoty však byly oporou nejen na cestě samotné, ale pomáhaly chránit životy horolezců i v průběhu zkušebních výstupů. Alpinisté mimořádně oceňovali trvalou mobilitu a možnost ochránit některé členy týmu před akutní horskou nemocí díky sestoupení do nižší nadmořské výšky a odpočinku pod základním táborem.

„Vozidla v základním táboře se ukázala jako naprosto klíčová. Čtyřikrát jsme sjeli o něco níže kvůli správné aklimatizaci. Při předchozích expedicích jsme to mohli udělat pouze jednou,“ popisuje přípravy na výstup Alexandr Abramov, prezident elitního klubu horolezců 7 Summits Club a sedminásobný pokořitel Mount Everestu, a pochvaluje si: „Tentokrát jsme si mohli dovolit sjet dolů a pořádně se vyspat. A není to tak snadné, jak to možná vypadá. Abyste se dostali o tisíc metrů níže, musíte autem překonat padesát kilometrů.“

„Domnívali jsme se, že jsme se postarali skutečně o všechno, ale v různých nadmořských výškách pokaždé něco selhalo,“ povzdechne si Kristýna Kozlová, režisérka RD Studia, a připomíná, co se dělo při aklimatizaci: „Pouze Toyoty nikdy nezaváhaly, a to ani když selhávalo vše ostatní – včetně lidí. Během každého kola aklimatizace někdo onemocněl, a tak jedinou možností bylo sestoupit alespoň o kilometr níže. Jen těžko se vysvětluje, jak je v takových chvílích důležité mít po ruce správný vůz.“



Toyota 30.7.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar