Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Testy střešních boxů prokázaly nedostatky

Střešní boxy pro přepravu lyží nebo většího množství zavazadel, se těší velké oblibě také u českých řidičů. Proto vás budou jistě zajímat výsledky testů, které provedli technici několika evropských autoklubů.

Hned v úvodu musíme konstatovat, že nedopadly právě nejlépe. Například při crash testu v rychlosti 30 km/h dokonce jeden z boxů opustil střechu vozu, u dalších modelů došlo k destrukci boxu a zavazadla (včetně lyží) vypadla mimo automobil.
Celkem bylo testováno osm střešních boxů od různých výrobců. Technici konstatovali, že žádný z otestovaných výrobků je nepřesvědčil na sto procent. Kritériem hodnocení byl tvar boxu, manipulace, bezpečnost při jízdě crasch test z rychlosti 30 km/h. Pouze dva výrobky získaly nakonec hodnocení „dobré“. U boxu Kamei Corvara 310 bylo dobře hodnoceno jeho zpracování, robustní konstrukce a dobrá odolnost proti dešti. Tento box byl jediným, který tzv. „City Crasch“ testu odolal prakticky bez poškození. Druhým boxem je Montblanc Triton 450 a třetí místo obsadil box ATU Jetbag Sprint 270 (s nejvýhodnější cenou ze všech testovaných – 137 eur). Čtvrtá příčka patří boxu Thule Ocean 500. Boxy na třetím a čtvrtém místě dosáhly horšího výsledku především díky určitým problémům při nárazovém testu.
Naopak neúspěšně vyšly z testu boxy G3 Cargo 12, Atera Carver 411, G3 Pegaso 450 a Thule Atlantis 780, které dopadly nejhůře v nárazovém testu. První tři z výše jmenovaných boxů nevydržely náraz a náklad prorazil stěnu boxů a dostal se kapotu, případně až před vozidlo. Technici označili tuto skutečnost jako životu nebezpečnou. Nejdražší box Thule Atlantis 780 dokonce podle techniků „zmutoval“ z boxu na lyže na létající box. Při crash testu totiž opustil střechu vozidla a „ulétl“.
Ve vodotěsném testu neuspělo šest z osmi testovaných výrobků, přičemž nejlépe dopadly pouze boxy, které se umístily celkově na prvním a druhém místě.
K poznání, že cena není vždy kritériem kvality, došli technici autoklubů po skončení testů. Zkoušky v laboratoři ukázaly, že vhodnější a bezpečnější upevnění boxu ke střešnímu nosiči zaručují jednoduché klasické systémy upínací konzole ve tvaru U se závitem a maticí, které používají levnější modely. Boxy z vyšších cenových hladin jsou vybaveny rychloupínací systémy, které jsou možná jednodušší pro manipulaci, ale v testech zklamaly. Při vyhýbacím manévru, tzv. losím test, kdy vůz musí rychle změnit směr zprava do leva a zpět, boxy s „rychloupínáky“ putovaly po střešním nosiči sem a tam.
Testy ukázaly, že ne vše je s oblíbenými střešními boxy v pořádku. Zdaleka, ne každý dokáže odolat dešti a vlhkosti, a některé se mohou stát pro své okolí při nehodě velmi nebezpečné. Podle techniků by se výrobci boxů měli zaměřit na zjištěné závady a boxy vybavovat dalšími prostředky na zabezpečení nákladu uvnitř boxu, např. dostatečně dimenzovanými pásy a úchyty. Proti vykradení by měly být vybaveny vhodnými uzamykacími systémy s kovovými díly. Firmy jako Thule nebo Atera již na výsledky testů reagovaly a pracují na vylepšení.
Na závěr ještě jedno upozornění. Pokud box nebudeme využívat pro přepravu nákladu, měli bychom jej demontovat. Např. při rychlosti 100 km/h zvyšuje box na střeše spotřebu paliva zhruba o jeden litr, a pokud pojedeme 130 km/h, zvýší se spotřeba paliva zhruba o tři litry na 100 kilometrů.

PL, 6.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar