Tatra ON AIRTM - splnění EURO 5
S velkým předstihem před příchodem emisní normy Euro 5, která ve státech EU vstoupí v platnost 1. října 2009, představuje společnost Tatra a.s. nové motory TATRA ON AIRTM T3D-928 EURO 5 vybavené technologií SCR.
Předpisy Evropské unie známé jako EURO 4 stanovují maximální přípustné limity emisí (především oxidů dusíku NOx, oxidu uhelnatého CO, nespálených uhlovodíků a pevných částic) ve výfukových plynech motorů nákladních automobilů poprvé prodaných a registrovaných po 1.lednu 2006. Tatra, a.s. nabízí více než dva roky svým zákazníkům nákladní a speciální automobily s vlastními vzduchem chlazenými motory emisní specifikace Euro 4 s technologií SCR (Selective Catalytic Reduction – selektivní katalytická redukce).
Motory Tatra ON AIRTM řady T3D-928 EURO 5 SCR jsou originální a unikátní vidlicové osmiválce přímo chlazené vzduchem, vybavené mechanickým vstřikováním paliva, přeplňované jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku obtokem turbiny a chlazením plnicího vzduchu. Zdvihový objem motoru 12 667 cm3 byl zachován, stejně jako konstrukce motoru s valivě uloženým klikovým hřídelem, samostatnými litinovými válci, hliníkovými hlavami a rozvodem OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek.
Společnost Tatra, a.s. je jediným výrobcem na světě, schopný nabídnout vlastní, vzduchem chlazené motory emisní specifikace EURO 5 s mechanickým vstřikováním paliva. Dle názoru mnoha odborníků nebylo možné postavit vzduchem přímo chlazený motor s mechanickým vstřikováním paliva se specifikací EURO 4. Tatra takový motor nejen postavila, ale dosáhla dokonce až na specifikaci EURO 5.
Výhodou je vysoká míra spolehlivosti, zaručená kvalitní funkce motoru za extrémně nízkých či vysokých teplot, jednoduchá zástavba motoru, jednoduchý servis a s ním spojené nižší provozní náklady. Spotřebou paliva jsou motory plně srovnatelné s jinými.
Vlastní výroba motorů přímo chlazených vzduchem díky absenci kapalinového chladicího systému podstatně méně zatěžuje životní prostředí produkcí skleníkových plynů, například CO2.
Plnění emisních limitů EURO 5 zajišťuje souprava následné úpravy výfukových plynů, nahrazující ve voze tlumič výfuku. Zahrnuje katalyzátor pevných částic a sadu SCR řízenou autonomní elektronickou jednotkou. Sadu tvoří nádrž AdBlue, vstřikovací zařízení a vlastní katalyzátor.
Motory ON AIRTM T3D-928 EURO 5 SCR jsou k dispozici ve dvou úrovních:
Pro technickou kapalinu AdBlue je na vozidle vytvořena samostatná nádrž, umístěná vedle palivové. Systém vyžaduje pravidelné doplňování AdBlue obsluhou vozidla. O nutnosti doplnit AdBlue je řidič informován kontrolkou na přístrojové desce. Dávkovací jednotka je vybavena palubní diagnostikou monitorující funkci všech rozhodujících součástí systému. Kromě toho je na konci výfukového traktu umístěn snímač emisí ve výfukových plynech opouštějících vozidlo, kontrolující celý proces SCR. Systém je schopen odhalit nejen poruchy jednotlivých součástí, ale i provoz bez redukčního činidla potřebné kvality.
Jestliže diagnostika odhalí chybnou funkci některé součásti nebo nadměrný obsah emisí, je řidič informován kontrolkou na přístrojové desce. Pokud řidič nezjedná nápravu, dochází k omezení výkonu motoru. Při provozu bez AdBlue se motor nepoškodí, ale ztratí účinnost systému SCR. Po doplnění AdBlue se celý katalytický proces reakce opět rozběhne.
Od roku 1995 (T3B-928 EURO 2) do současnosti snížily originální vzduchem přímo chlazené motory Tatra (ON AIRTM T3D-928 EURO 5 SCR) ve výfukových plynech 7,5x emise pevných částic a 3,5x emise oxidů dusíku při zvýšení maximálního výkonu o 27,5 % a zvýšení maximálního točivého momentu o 33,8 %.
Motory Tatra ON AIR™ jsou od února 2008 zdrojem síly pro vozidla Tatra, které díky unikátní konstrukci podvozku plní úkoly v nejtěžších terénních a klimatických podmínkách. Pověstná centrální roura a výkyvné poloosy jsou tajemnstvím vynikající průchodnosti a jízdních vlastností Tatry.
ML, 13.2.2008
Motory Tatra ON AIRTM řady T3D-928 EURO 5 SCR jsou originální a unikátní vidlicové osmiválce přímo chlazené vzduchem, vybavené mechanickým vstřikováním paliva, přeplňované jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku obtokem turbiny a chlazením plnicího vzduchu. Zdvihový objem motoru 12 667 cm3 byl zachován, stejně jako konstrukce motoru s valivě uloženým klikovým hřídelem, samostatnými litinovými válci, hliníkovými hlavami a rozvodem OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek.
Společnost Tatra, a.s. je jediným výrobcem na světě, schopný nabídnout vlastní, vzduchem chlazené motory emisní specifikace EURO 5 s mechanickým vstřikováním paliva. Dle názoru mnoha odborníků nebylo možné postavit vzduchem přímo chlazený motor s mechanickým vstřikováním paliva se specifikací EURO 4. Tatra takový motor nejen postavila, ale dosáhla dokonce až na specifikaci EURO 5.
Výhodou je vysoká míra spolehlivosti, zaručená kvalitní funkce motoru za extrémně nízkých či vysokých teplot, jednoduchá zástavba motoru, jednoduchý servis a s ním spojené nižší provozní náklady. Spotřebou paliva jsou motory plně srovnatelné s jinými.
Vlastní výroba motorů přímo chlazených vzduchem díky absenci kapalinového chladicího systému podstatně méně zatěžuje životní prostředí produkcí skleníkových plynů, například CO2.
Plnění emisních limitů EURO 5 zajišťuje souprava následné úpravy výfukových plynů, nahrazující ve voze tlumič výfuku. Zahrnuje katalyzátor pevných částic a sadu SCR řízenou autonomní elektronickou jednotkou. Sadu tvoří nádrž AdBlue, vstřikovací zařízení a vlastní katalyzátor.
Motory ON AIRTM T3D-928 EURO 5 SCR jsou k dispozici ve dvou úrovních:
280 kW při 1700 – 1750/min | 1800 Nm při 1000 – 1200/min |
325 kW při 1700 – 1750/min | 2100 Nm při 1000 – 1200/min |
Pro technickou kapalinu AdBlue je na vozidle vytvořena samostatná nádrž, umístěná vedle palivové. Systém vyžaduje pravidelné doplňování AdBlue obsluhou vozidla. O nutnosti doplnit AdBlue je řidič informován kontrolkou na přístrojové desce. Dávkovací jednotka je vybavena palubní diagnostikou monitorující funkci všech rozhodujících součástí systému. Kromě toho je na konci výfukového traktu umístěn snímač emisí ve výfukových plynech opouštějících vozidlo, kontrolující celý proces SCR. Systém je schopen odhalit nejen poruchy jednotlivých součástí, ale i provoz bez redukčního činidla potřebné kvality.
Jestliže diagnostika odhalí chybnou funkci některé součásti nebo nadměrný obsah emisí, je řidič informován kontrolkou na přístrojové desce. Pokud řidič nezjedná nápravu, dochází k omezení výkonu motoru. Při provozu bez AdBlue se motor nepoškodí, ale ztratí účinnost systému SCR. Po doplnění AdBlue se celý katalytický proces reakce opět rozběhne.
Od roku 1995 (T3B-928 EURO 2) do současnosti snížily originální vzduchem přímo chlazené motory Tatra (ON AIRTM T3D-928 EURO 5 SCR) ve výfukových plynech 7,5x emise pevných částic a 3,5x emise oxidů dusíku při zvýšení maximálního výkonu o 27,5 % a zvýšení maximálního točivého momentu o 33,8 %.
Motory Tatra ON AIR™ jsou od února 2008 zdrojem síly pro vozidla Tatra, které díky unikátní konstrukci podvozku plní úkoly v nejtěžších terénních a klimatických podmínkách. Pověstná centrální roura a výkyvné poloosy jsou tajemnstvím vynikající průchodnosti a jízdních vlastností Tatry.
ML, 13.2.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout